Mikä on Murakami-haaste?

 Olen ykännyt tätä postausta viimeiseen asti, sillä olin jo aika varma, ettei haasteen yrittäminen tässä kuussa onnistu. Tässä on ollut kaikenlaista, aina varpaan kynsivallintulehduksesta kurkkukipuun ja sotimiseen asti. Mutta päätin tänä iltana, että nyt on aika. Jos lykkään tätä, seuraava mahdollisuus olisi tammikuussa, ja kuka tietää mikä tilanne silloin on? Etenkin lenkkirutiinin suhteen, kun joulukuu menee Suomessa... Paitsi elättelen kyllä toivoa, että siellä pääsisi silloin hiihtämään!

Eli mikä on Murakami-haaste? Olen jo maininnut sen täällä blogin puolella alkusyksystä, mutta kerrataanpa vielä. 

Törmäsin siis tähän alun perin Youtubessa, mutta en ole tuon yhden videon lisäksi nähnyt muita yrityksiä. Juoksun ja kirjoittamisen yhdistelmä kuulostaa juuri täydelliseltä minulle ja nyt olen sellaisessa tilanteessa, että minulla on aikaakin yrittää tällaista hulluutta.

Haasteena on siis yrittää noudattaa kirjailija Haruki Murakamin päivärutiinia viikon ajan. Rutiini menee näin:

1. Herää klo 4.00

2. Kirjoita 5-6 h

3. Juokse 10 km tai ui 1500 m (tai molemmat!)

4. Lue ja kuuntele musiikkia loppupäivä

5. Mene nukkumaan klo 21.00

Helppoa vai mitä? Vain viisi kohtaa! Tätä voisi varmasti muokata myös muille taidemuodoille tai vaikkapa jonkinlaiselle projektille, johon haluaa keskittyä. Ehkä esimerkiksi pääsykokeisiin lukemiseen?

Missään nimessä haastetta ei saa tietenkään yrittää kylmiltään. Täytyy olla juoksu- tai uintitaustaa ainakin silloin, jos haluaa tehdä koko haasteen. Toki kevyempikin versio toimii varmasti, esim. kävely 1-1,5 h tai jotain sen suuntaista? Mikä nyt kenellekin olisi sopiva haaste. :)

Pointtihan tässä varmasti on se, että hyödynnetään aamun tehokkaat tunnit (en kyllä tiedä onko minulla sellaisia, mutta monessa paikassa väitetään, että aamuvarhaisella ihminen on tuotteliaampi... Luulen kyllä, että se on hyvin yksilöllistä) ja sen lisäksi harrastetaan liikuntaa säännöllisesti ja loppupäivänä "ladataan" aivoja materiaalilla, joka on hyödyksi juuri siinä taidemuodossa, jota harrastaa. Opiskelujen kanssa sanoisin että lataaminen tapahtuisi tekemällä juuri kaikkea muuta, esim. juurikin lukemalla, katsomalla elokuvia tai näkemällä vaikka kavereita.

Minä olen harrastanut juoksua, olen kahdesti juossut esimerkiksi puolimaratonin, ja nyt syksyllä olen taas treenaillut säännöllisesti. Nyt tällä viikolla lenkkeily on kyllä jäänyt vähemmäksi ja muutaman viikon takaisten flunssien takia jäin vähän aikatauluista, mutta uskallan kyllä lähteä yrittämään haastetta. Tosin kauhistuttaa kyllä vähän, sekä juoksu että herääminen, mutta hei, haastehan sen on tarkoitus ollakin. Enkä ota tätä niin vakavasti, olen ihan varma, että epäonnistun ainakin osittain, enemmän onkin tarkoitus tutkia itse prosessia. Menen myös terveys edellä, eli en aio rikkoa jalkojani haasteen takia.

Jos haluat seurata, miten haasteeni sujuu, niin paras tapa siihen on varmaankin Instagram! Tulen päivittämään tarinoihin etenemistä. TikTokiin aion tehdä joitakin videoita ja blogiin sitten varmaan ainakin postauksen ihan lopuksi, katsotaan, tuleeko useampi, jos jotakin kerrottavaa tuntuisi olevan.

Nanowrimon edistyminen

Lopuksi vielä lyhyt päivitys tämän viikon Nanowrimo-kuulumisista. Yksi deadline takana -postauksessa onkin jo kirjoituskuulumisia, joten tämä koskee lähinnä eilistä. Lauantaina oli siis Suuri Pohjolan sota, eli Pohjoismaiden välinen sanasotamaraton, jossa nanoilijat kilpailivat, mikä maa kirjoittaa eniten per sotaan osallistuja. Oma panokseni oli 5819 sanaa. Siitä huolimatta olen jäljessä omaa aikatauluani eli luku per päivässä, tänään nimittäin sain valmiiksi vasta luvun nro 13 (ja kokonaismäärä on kasvanut jo suunnitelmassa kolmeenkymmeneen!). Mutta itse nano on toki edellä aikataulusta, kokonaissanamäärä on 38103 ja vasta huomisen jälkeen ollaan puolivälissä. 50 000 sanaa pitäisi siis ainakin tulla täyteen, jopa melko pian. Ellei jokin mene sitten pieleen tässä välissä...

Huh, samaan aikaan pelottaa ja jännittää hyvällä tavalla. Kellohan on melkein kymmenen, eli minun pitäisi olla jo nukkumassa, mutta unirytmini meni ihan pieleen tällä kuluneella viikolla (vaikka koko syksyn on ollut niin hyvä!), joten veikkaisin että huomisen herätyksestä tulee tuskallinen.

-mariidah

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?