Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?

 TikTok-kysymyksiin vastailu jatkuu! Näitä on tullut sen verran, että yritän saada nyt muutaman pois alta, ennen kuin palaan suunniteltuihin postauksiin.

Eli kustantamokierroksesta tuli kaksi kysymystä: Mitä kannattaa kustantajalle lähettäessä ottaa huomioon ja miten kirjan kustannus menee vaihe vaiheelta? Niinpä postauksiakin aiheesta on luvassa kaksi.

Ja heti alkuun disclaimer: Minulla ei ole kustannussopimusta, eikä siis omakohtaista kokemusta mistään muusta kuin käsiksen lähetys -vaiheesta. Toki olen jotakin oppinut, eniten luultavasti Mestarikurssin viimeisellä kerralla, kun pääsimme jutustelemaan monta tuntia kustannustoimittajien kanssa ja he pitivät myös luentoja. Tein myös postauksia varten taustatyötä (ks. lähteet). Osa vinkeistä perustuu kuitenkin siihen, miten minä olen tehnyt, ja vaikka perusteet ovat samat, voi joku toinen tehdä eri tavalla.

No niin, oletetaan että sinulla on käsissäsi valmis romaanikäsikirjoitus (tai novellikokoelma/runokokoelma/tietokirja tms. Näistä minulla vaan ei ole niin tarkkaa tietoa, esimerkiksi tietokirjojen kohdalla systeemi menee vähän eri tavalla). Valmiilla tarkoitan nyt niin pitkälle hiottua kuin vain pystyt (tuskinpa mikään kirja on koskaan "valmis", jossain vaiheessa siitä vain täytyy päästä irti). Takana on useampi editointikierros (ja niiden välissä taukoja) ja olet saanut palautetta koelukijoilta, ehkä jopa arvostelupalvelusta. Huom. Kaunokirjallisuudessa lähetetään aina kokonainen käsis!


Photo by Natalia Y on Unsplash


Käsiksen lähettäminen kustantamoihin:

1. Oikoluku

Käy käsis vielä kerran läpi, vähintäänkin oikolukuohjelman (esim. Microsoft Word) avulla. Hio pois kirjoitusvirheet (älä huoli, aina niitä jää). Olen tässä kohtaa usein myös vielä etsinyt täytesanoja ja maneereita ja poistellut niitä.

2. Ulkomuoto

Katso käsiksen ulkonäköä. Valitse jokin selkeä perusfontti (itse käytän Times New Romania), aseta fonttikoko 12, riviväli 1,5 tai 2. Välistykset nollaan, sisennykset aina kappaleen ensimmäiselle riville. Jokaisen luvun ensimmäisen rivin tulisi kuitenkin alkaa ilman sisennystä. Luvut kannattaa laittaa alkamaan omalta sivultaan. Lisää sivunumerot, jos niitä ei ole.

Jotkut kehottavat vielä tasaamaan tekstin, eli niin että sekä vasen että oikea reunus ovat tasaiset, jotkut taas sanovat että vasemmalle tasaus riittää. Mutta tästä kohdasta ei niin tarvitse ottaa stressiä, tärkeintä on, että käsis on siisti ja helppolukuinen, eli tuo fonttikoko ja riviväli ainakin kannattaa katsoa kuntoon.

HUOM: Älä muuttele mitään muuta. Ei kannata kokeilla mitään "niksejä, jotka saisivat sinut erottumaan, ei esim. outoa tekstin väriä tai taustaväriä.

3. Editointimerkinnät pois

Tarkista vielä kerran, että olet poistanut esim. kaikki kommentit tiedostosta ja muut merkinnät, mitä olet itsellesi editoinnissa saattanut tehdä.

4.  Yhteystiedot

Lisää käsikirjoitustiedostosi alkuun nimesi ja yhteystietosi. Joidenkin olen nähnyt laittavan nimen myös esim. yläviitteeseen, itse en.

5. Työnimi

Lisää myös tarinasi työnimi, jos et ole jo tehnyt sitä. Aiemmin kirjoitin sen vain ensimmäisen luvun yläpuolelle, nykyään olen tehnyt erillisen kansilehden, jossa ovat myös yhteystietoni. Tärkeintä on, että työniminimi näkyy jossakin. 

6. Saatekirje

Kirjoita saatekirje, johon laitat myös yhteystietosi. Esittele lyhyesti itsesi ja käsiksesi (muutama rivi riittää, EI "valmista takakansitekstiä"). Mainitse tarinan genre ja kohderyhmä. Itse kerron myös lyhyesti teemoista. Myös jos tarinasi on esim. trilogian ensimmäinen osa, kannattaa se mainita. Jos olet julkaissut jotain tai menestynyt kirjoituskilpailuista, nekin kannattaa listata, tarvittaessa vaikka seuraavalle sivulle, jos on paljon. Huom. Vain kirjoittamiseen tai käsikseesi liittyvät asiat (esim. jos kirjoitat poliisidekkaria ja olet itse poliisi, se kannattaa kertoa), ei mitään kudontakisojen voittoja (ellei käsis käsittele kudontaa).

Pidä saatekirje lyhyenä, mieluusti alle liuskan pituisena! Yksinkertainen on yleensä parasta, jotkut toki vinkkaavat, että tässä voisi jo näyttää "ääntään" tai persoonallisuuttaan, itse olen kirjoittanut hyvin asiallisen kirjeen ilman rönsyjä (tai ainakin yrittänyt). Muista, että kaikki kustannustoimittajat eivät edes lue saatekirjettä ennen käsikseen tutustumista.

Kertaalleen olen myös maininnut minua käsiksessä mietityttävästä seikasta, mutta liikaa en mitään ongelmakohtia alkaisi luetteloimaan. Ei kannata lytätä omaa käsistään, mutta ei kannata myöskään lisäillä mitään, "Tämä on seuraava Harry Potter" tai "äitini piti tästä tosi paljon".

7.  Lista kustantamoista

Tee viimeistään tässä vaiheessa lista kustantamoista, joihin uskoisit käsikirjoituksesi sopivan (netistä löytyy listoja esim tämä ja tämä -huom. ovat vuodelta 2018 eli eivät ajantasaisia, mutta suuntaa antavia). Älä lähetä sitä sokkona kaikille, vaan tee taustatyötä, minkälaista kirjallisuutta mikäkin kustantamo julkaisee. On turha lähettää nuorille suunnattua tarinaa sellaiseen paikkaan, jotka eivät julkaise kotimaisia lanu-kirjoja. Mieti myös, lähetätkö kaikkiin yhtä aikaa vai jaatko kustantamot vaiheittain, eli lähetätkö ensin osalle ja sitten vasta lopuille tms.

8. Lähetysohjeet

Lue tarkasti jokaisen kustantamot ohjeet lähetykseen (usein Haluatko kirjailijaksi? -sivu). Täydennä ne vaikka listaasi. Huomioi etenkin lähetystapa, asetteluohjeet, tiedostomuoto, mitä kirjoittaa sähköpostin aihe-kenttään. Jos joku neuvoo erilaisia asetteluohjeita, tee kohta 2 uudelleen niiden ohjeiden mukaan. 

9. Tauko

Ota tauko. Ainakin yön yli. Lue sitten uudelleen saatekirjeesi, pyydä vaikka joku toinenkin lukemaan. Korjaa kaikki kirjoitusvirheet, epäselvät kohdat ja poista epäoleelliset asiat.

10. Lähetys

Lähetä käsikirjoitus ja saatekirje kustantamoihin heidän ohjeidensa mukaisesti. Täydennä kustantamotaulukkoosi, milloin lähetit käsiksen mihinkin kustantamoon.

11. Juhliminen

Tämä on iso askel! Olet päässyt paljon pidemmälle kuin moni kirjailijan urasta haaveileva! 

12. Ajatukset muualle

Tee jotain muuta. Unohda käsiksesi. Aloita uusi. Harrasta muita asioita. Näe kavereitasi. Siivoa kirjoitusurakan aikana sotkeentunut kämppäsi. Vastauksissa todennäköisesti kestää (yleisin odotusaika ehkä 1-3 kk, mutta vuosikin voi mennä tai sitten vastausta ei edes tule).

13. Vastaukset

Kun vastauksia tulee, päivitä päivämäärät (ja mahdollisesti vastaustyyppi) kustantamotaulukkoosi. Jos ne ovat standardihylsyjä, sure ensin, jos tarvitsee ja/tai kohauta olkapäitäsi. Ei tällä kerralla, ei siihen paikkaan ainakaan. 

Jos saat palautetta, hurraa! Harva saa. Pohdi sitä tarkkaan ja tee tarvittaessa muutoksia. Jos palautteessa sanottiin, että he haluavat lukea uuden version, lähetä se vastausviestin ohjeiden mukaisesti. Jos taas palaute oli tyyliä "tämä ei sovi meille, mutta voisit miettiä näitä asioita", voit tehdä muutokset ja lähettää käsiksen vaikka seuraaville kustantamolistassasi (jos paikkoja on vielä jäljellä siis). 

Jos saat myönteisen vastauksen, säikäytä naapurisi kiljumalla oikein kovaan ääneen.

14. Hiljaisuus

Jos mitään ei ole kuulunut 6 kk päästä lähettämisestä, voit lähettää kustantamoon kohteliaan kysymyksen, mikä tilanne käsikirjoituksen kanssa on. Älä kuitenkaan pety, jos et saa vastausta. Joskus käy niin, että vastaus jää kokonaan uupumaan. Minulle kävi viimeksi näin kahden kustantamon kanssa. Se ei ole henkilökohtaista, kustantamoissa on vain todella, todella kova kiire.

15. Älä luovuta

 Jos ei tällä kertaa napannut, älä luovuta. Kirjoita uutta. Toistan: kirjoita uutta. Voit palata tämänkin käsiksen pariin, mutta minun mielestäni uuden kirjoittaminen opettaa enemmän. Ensimmäiseen käsikirjoitukseen ei kannata jumahtaa, vaan kehittää itseään eteenpäin. Minä ainakin rakastun joka kerta uudelleen tarinoihini ja ajattelen, että sillä hetkellä työstämäni on paras. Se voi tuntua mahdottomalta ensirakkauden kohdalla, mutta usko minua. 

Ei toki vanhaa tarvitse kokonaan hylätä, mutta kustantamoihin en sitä lähettäisi uudelleen ennen isoja editointeja. Voit esimerkiksi lähettää sen arvostelupalveluun ja muokata sen pohjalta, mutta pelkkä pikkuviilaus ei lähtökohtaisesti riitä uuteen kierrokseen. Ja voihan olla, että jos hiot taitojasi uusien käsiksien kanssa, on sinulla sen jälkeen aivan erilaiset lähtökohdat editoida vanha entistäkin paremmaksi.

VAIHTOEHTO:

15. b. Omakustanne tai palvelukustanne

Näistä en ala tässä avaamaan tarkemmin, sillä kysymys käsitteli nimenomaan kustantamoihin lähettämistä eikä minulla myöskään ole niistä kokemusta. Netistä löytyy kuitenkin tietoa, jos tämä vaihtoehto kiinnostaa.

Muita vinkkejä:

Joskus törmää vinkkiin, että saatekirjeessä pitäisi perustella, miksi haluaisi työskennellä juuri sen kustantamon kanssa. Jos sinulla on jotain fiksua sanottavaa tähän, anna palaa. Kysyin kuitenkin tästä kustannustoimittajilta Mestarikurssilla ja he sanoivat, ettei sellaista tarvitse laittaa. Mutta jos laittaa, kannattaa tarkistaa, että oikea saatekirje lähtee oikeaan kustantamoon.

Toinen asia, mistä kysyin, oli synopsikset. Tämä jakoi kustannustoimittajia: jotkut sanoivat lukevansa ja pitävänsä niistä, jotkut taas sanoivat niiden olevan turhia. Itse en ole laittanut synopsista. Sitä ei siis tarvitse laittaa, ellei sitä erikseen pyydetä.

On ok tarjota käsikirjoitusta yhtä aikaa useampaan kustantamoon. Jos saat sopimuksen, ilmoita muille, että kirjasi ei ole enää tarjolla. Se on kohteliasta ja lyhentää jonoja eli odotusaikaa muille!

On olemassa myös muita polkuja kustannussopimukseen, esimerkiksi kirjoituskilpailut. Joskus kustantamot myös bongaavat käsikirjoituksia kirjoituskursseilta, joskus he ottavat itse yhteyttä ihmiseen ja ehdottavat kirjan kirjoittamista (esim. jos on kuuluisa somessa tai muuten, yleensä tällöin kyseessä siis tietokirja/elämänkerta tms.). Jotkut saattavat myös hyötyä suhteista, eli jos on vaikka kirjailijaystävä, joka lukee käsiksen ja innostuu siitä ja kertoo omalle kustantajalleen. Uskoisin, että tämä on melko harvinaista eikä sellaista suhdetta kannata keinotekoisesti lähteä luomaan. Muista, että loppujen lopuksi käsis on se, mikä merkitsee, eli suhteilla tai kuuluisuudella ei korvata taitoa ja hyvää tarinaa!

Ja loppuun suositus: Stella Vuoman Tähtitekstin Kirjailijaksi-verkkokurssilla käydään läpi tarkasti kustantamoihin lähettäminen vaihe vaiheelta. En ole itse tätä käynyt, mutta olen kuullut tutuiltani hyvää palautetta!

Tuleeko mieleesi vielä jotakin vinkkejä käsikirjoituksen lähetykseen? Tai oletko eri mieltä joidenkin näistä vinkeistä kanssa?

-mariidah


Lähteet:

Kirjailijan elämää: Suomen suurimmat kustantajat 2018

Kirjailijan elämää: Suomen pienet ja keskisuuret kustantajat 2018

Jäsenkustantamot - Suomen Kustannusyhdistys (kustantajat.fi)

Kirjailijan elämää: Näin vältät yleisimmät virheet lähettäessäsi käsikirjoituksesi kustantamoon

Kirjailijan elämää: Minkälainen on hyvä saatekirje?

KÄSIKIRJOITUKSEN LÄHETTÄMINEN KUSTANTAMOON - Kaamoskuutamolla

Haluatko kirjailijaksi? Lue kirjailijoiden ja kustantajien vinkit Kirjamessuilta – Lukujonossa

Kirjailijaksi voi päätyä kuka tahansa | ET (etlehti.fi)

Kustantamo: Harva teksti valitaan kirjaksi – Helmet kyllä löydetään - Studio55.fi

Kuinka lähestyn kustantamoa? – Maria Calendula (stazzy.net)

Näin julkaiset kirjasi - Kirjoittajayhdistys.com

Miltä tuntuu, kun kustantamo toisensa jälkeen hylkää esikoiskirjan? (seura.fi)

Kommentit

  1. Hei kysyn nyt ja unohdan varmaan lukee vastauksen ja rupeen miettiin taas uudelleen, mutta miten luvut siis erotellaan kustantamolle lätevässä käsikirjotuksessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, anteeksi kun en ole vastannut, en huomannut kommenttia! Tapoja on varmaan monia, itse teen niin että aloitan uuden luvun uudelta sivulta ja alkuun laitan vaikka "Luku 3" tai jos luvulla on jokin nimi niin sen. Yhdessä käsiksessä oli aina näkökulmahenkilön nimi luvun alussa, esim "Luku 5 Renna". Jos oikein viimeisen päälle haluaa niin aina luvun ensimmäinen rivi pitäisi alkaa ilman sisennystä. Mutta muotoseikoista ei tarvitse stressata, kustannussopimus ei niihin kaadu, mutta toki oikea muotoilu antaa ammattimaisemman, hiotumman ja selkeämmän kuvan.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lista täytesanoista

Kustannussopimus!