Kuinka kirjailijat saavat ideansa?
Tämä postaus on toinen osa kolmeosaista ideointikokonaisuutta. Ensimmäisessä osassa kerroin, kuinka minä olen saanut ideat omiin tarinoihini, mutta tässä kerron, kuinka varsinaiset kirjailijat ovat kertoneet saavansa ideoita. Puhumme myös mielen tiedostetusta ja tiedostamattomasta osasta ja siitä miten psykologit selittävät ideointia. Tulevassa kolmannessa osassa jaetaan sitten ihan konkreettisia vinkkejä, kuinka yrittää saada idea tarinalle.
Mistä kirjailijat saavat ideoita?
-unista (Stephen King, Stephenie Meyer)
-inspiraation välähdyksinä (J. K. Rowling)
-vitseistä (Kazuo Ishiguro)
-arkipäivän toimista (J. R. R. Tolkien: oppilaiden kokeita korjatessa, kirjoitti eräänä päivänä yhden paperin taakse "In a hole in the ground there lived a Hobbit". Sen jälkeen hän omisti elämänsä saadakseen tuon lauseen käymään järkeen)
-TV:tä katsoessa (Suzanne Collins: yhdisti uutiset ja lasten ohjelman, Khaleid Hosseini: dokumentti)
-tylsistyessä (J. K. Rowling: Hänestä löytyi eri lähteistä eri lainaukset, mutta pohjimmiltaan sama, eli pitkällä metromatkalla idea velhopojasta välähti mieleen)
-toista tarinaa kirjoittaessa (P. G. Wodehouse)
-tarinoiden kertomisesta lapsille ( C. S. Lewis)
-tuntemastaan tosielämän henkilöstä (Mark Twain)
-poliittisista mielipiteistään (John Steinbeck)
-lukemistaan kirjoista (Aditi Khorana)
-omista elämänkokemuksistaan (Sabaa Tahir)
-sanomalehden artikkelista (Sabaa Tahir: yhdisti edellisen ja tämän)
-matkustellessa (Max Seeck)
-kahden kiinnostavan aiheen yhdistämisestä (Elina Pitkäkangas: ihmissudet ja zombieapocalypse)
-genrestä (Magdalena Hai: steampunk/scifi nuorille)
-kahden tarinan yhdistämisestä (Anniina Mikama: ranskalaisen kelloseppä ja taikuri Jean Eugène Robert-Houdinin muistelmat, yhdistettynä satuun Vakaa tinasotamies)
-mytologiasta (Sini Helminen)
-piirroksistaan/taiteestaan (Tove Jansson)
-kaikkialta (Neil Gaiman)
Eli tästä listasta (jota olisin voinut varmasti jatkaa loputtomiin, mutta kyllästyin jo taustatyön tekemiseen) voi päätellä, että Neil Gaimanin vastaus osuu ytimeen. Ideoita voi saada ihan mistä vain. Neil Gaiman sanoikin haastattelussaan, että kaikilla on ideoita, niitä virtaa ihmisen läpi jatkuvasti, mutta useimmat eivät laita niitä merkille. Ero kirjailijoilla on se, että he huomaavat ideat ja muistavat ne niin kauan, että ehtivät laittaa ylös kaikki hyvät.
Psykologisen teorian mukaan ihmisen mielen voi jakaa kahteen pääsysteemiin: kontrolloituun (tiedostettuun) ja automaattiseen (tiedostamattomaan) systeemin.
Kontrolloitu systeemi on se osa mieltämme, jonka tiedostamme ja jota voimme kontrolloida ainakin jossakin määrin. Kun yrität tietoisesti ratkaista jotakin ongelmaa, mietit esim. hyviä ja huonoja puolia, käytät tätä osaa mielestäsi.
Automaattinen systeemi on se osa mielestä, jonka työtä ei pysty tiedostamaan, mutta silti se pyörii koko ajan taustalla ja itse asiassa mahdollistaa sen, että kontrolloitu systeemi saa toimia rauhassa. Se esimerkiksi analysoi ympäristöä silloin, kun olemme keskittyneet johonkin muuhun (selittää esim. sen, että vaikka olisit keskittynyt keskustelemaan jonkun kanssa, kun joku sanoo sinun nimesi, huomiosi herää). Systeemi myös analysoi tietojaan ja päättää, mitkä se lähettää eteenpäin kontrolloidun systeemin työstettäväksi ja mitkä heittää roskakoriin.
Tarvitset molempia systeemejä jokapäiväisessä elämässäsi, sillä ne toimivat yhteistyössä. Ongelmia voi tulla, jos yrität häiritä tasapainoa ja pakottaa kontrolloitua systeemiä ratkaisemaan ongelmia, joita se ei osaa ratkaista. Tämä voi johtaa esimerkiksi kuuluisaan writer's blockiin eli valkoisen paperin kammoon.
Monella kirjoittajalla on varmasti kokemus siitä, että vaikka kuinka yrittää ratkaista jotakin ongelmaa ja miettiä sitä puhki, se ei vain ratkea. Sitten kun teet jotain aivan muuta, käyt kävelyllä, olet suihkussa, ripustat pyykkejä, niin PAM, ratkaisu vain iskeytyy mieleesi ja sinusta tuntuu, että se oli koko ajan olemassa, kaikki palaset olivat siellä, et vain nähnyt niitä.
Niinpä, kun joku sanoo, että ideat vain putkahtelevat tyhjästä, ne todennäköisesti tulevan tuosta automaattisesta systeemistä. Jokin ideanpalanen on hautunut siellä tarpeeksi kauan, ja systeemisi päättää koputtaa mielesi toisen puoliskon ovelle ja potkaista idean siitä sisään.
Mutta kuten sanottu, tarvitset molempia systeemejä. Automaattinen systeemi tarvitsee polttoainetta, jotakin, mitä se voi hauduttaa ja muokata. Neil Gaiman kutsui tätä Masterclass-oppitunnissaan "kompostiksi". Sinun täytyy siis "ladata" mieltäsi, laittaa kompostiin kaikenlaista materiaalia, kaikkea kiinnostavaa, mihin törmäät. Istuta siemeniä mieleesi ja unohda ne. Anna niiden itää ja ilmestyä sitten mullan alta taimina, joita voit tutkailla, vaalia ja hoitaa, kunnes niistä kasvaa kauniita kukkasia. Tai lohikäärmeitä. Tai kutkuttava romanssi. Tai raaka sarjamurhaaja. Mitä nyt kenenkin mielessä sattuu olemaan lannoitteena.
Toki joskus ideointi vaatii juurikin sitä kontrolloitua systeemiä ratkaisemaan ongelmia, tekemään esimerkiksi taustatyötä. Mutta jos mielesi ei juuri nyt keksi ideaa tai ratkaise jumia, niin tee jotain muuta. Lue kirjaa, mene kävelylle, pyyhi pölyjä. Kyllä se siitä.
-mariidah
Lähteet:
Where Do Writers Get Their Ideas? | Psychology Today
How to Find Story Ideas for Your Novel: 8 Story Idea Generators - 2021 - MasterClass
Where Do Successful Authors Get Their Most Brilliant Writing Ideas? | Writing Forward
Where 9 Famous Authors Got Their Ideas - Writers Write
10 Authors Share What Inspired Them To Write Their Books - Penguin Teen
Kirjailijahaastattelu: Elina Pitkäkangas - Kirjava satama (espoonkirjastot.fi)
Kirjailijahaastattelu: Magdalena Hai - Kirjava satama (espoonkirjastot.fi)
Kirjailijahaastattelu: Sini Helminen - Kirjava satama (espoonkirjastot.fi)
Kirjailijahaastattelu: Anniina Mikama - Kirjava satama (espoonkirjastot.fi)
Kommentit
Lähetä kommentti