Kirjan vaiheet kustantamossa

 Jatkoa TikTokin kustantamokierros-kysymyksiin. Tsekkaa eka osa, eli Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin

Toinen kysymys oli, että miten kirjan kustantaminen menee vaihe vaiheelta ja mitä siitä pitäisi tietää. Tästähän minulla ei (nyyh) ole mitään kokemusta, joten en voi mennä asiaan kauhean syvällisesti ja tiedot perustuvat pitkälti tausta-aineistoon. Joitain itse muistamiani, muualta lukemiani ja kuulemiani asioita laitoin myös, vaikka vahvistusta en nyt lähteistä löytänytkään (kerro siis, jos huomaat virheitä!). Uskoisin myös, että prosessi vaihtelee eri kustantamoittain (esimerkiksi isojen ja pienien kustannusyhtiöiden välillä) ja muutenkin.

Lopussa myös tietoa siitä, kuinka kauan kaikessa tässä kestää.

Photo by Rey Seven on Unsplash

Ennen kuin mennään kohtiin, missä kirjoittaja on taas mukana prosessissa, on käsikirjoitusta tietenkin pyöritelty kustantamoissa. Pienkustantamoissa voi olla, että yksi tai vain pari ihmistä tekevät päätöksen (ja kaiken muunkin), isommissa ei riitä se, että ensimmäinen käsiksen lukenut on siitä kiinnostunut, hänen pitää vakuuttaa muutkin. Pelkästään se, että käsis on hyvä, ei aina riitä. Sen täytyy sopia kustannusohjelmaan, sillä pitää olla kaupallista arvoa ja tarvitaan myös onnea - kaikki eivät pidä kaikesta ja kustannustoimittajatkin ovat vain ihmisiä (toki harjaantuneita ammattilaisia tässä asiassa) ja käsiksen pitää osua ns. oikean henkilön pöydälle. Jos planeetat ovat kohdillaan, voi tilanne johtaa:

1. Kustantamon (myönteinen) yhteydenotto

Jotkut soittavat, jotkut lähettävät sähköpostia. Onkohan muitakin tapoja? Kustantamo voi antaa palautetta ja pyytää tekemään muokkaukset ja lähettämään sitten käsiksen uudelleen (ymmärtääkseni yleensä tehdään näin, varsinkin esikoiskirjailijoiden kohdalla - tunnustellaan, miten he ottavat palautetta vastaan, miten käsis etenee jne.). Tai joskus he voivat olla heti kiinnostuneita tarjoamaan kustannussopimusta. 

Jos kyseessä on pyyntö muokata käsistä ja ko. muokkaukset ovat sellaisia, että ne sopivat sinulle, tee mitä teet ja lähetä käsis ohjeiden mukaan.

Jos taas kustantamo on jo nyt kiinnostunut kustantamaan kirjan, he saattavat tarjota kustannussopimusta heti tai ehkä yleisemmin kutsua kirjoittajan käymään/etäpalaveriin keskustelemaan käsikirjoituksesta (ja todennäköisesti kirjoittajasta itsestään) enemmän. Silloin on kirjoittajankin hyvä olla hereillä innostuksesta huolimatta ja kuunnella, millaisia ajatuksia kustantamolla on käsikirjoituksen suhteen. Sitä nimittäin aina muokataan ennen painamista. Onko suunta, mihin tarina halutaan viedä, sellainen mistä itsekin olet innostunut?

Tässä kohtaa on tärkeää olla avoin. Isoimpia virheitä ovat liiallinen ego, joustamattomuus ja vaativuus. Jos annat itsestäsi kuvan hankala yhteistyökumppanina, voi kustannussopimus jäädä saamatta.

2. Kustannussopimus

Jos kaikki menee hyvin, kustantamo tarjoaa kustannussopimusta. Se kannattaa lukea rauhassa sillä siinä määritellään sekä kirjoittajan että kustantamon vastuut ja oikeudet. Suomen Kirjailijaliitto tarjoaa lakimiestään myös ei-jäsenille avuksi kustannussopimusasioissa (esim. sen tarkistamiseen, että kaikki on kunnossa). Epäselvistä kohdista kannattaa kysyä, niitä voi sopimukseen tarkentaa. Voit toki myös koettaa neuvotella, mutta esikoiskirjailijalla tuskin on oikein mahdollisuuksia saada esim. palkkioita korotettua. Jos olet tyytyväinen sopimukseen, allekirjoita se.

3. Työskentely kustannustoimittajan kanssa

Sitten alkaa käsikirjoituksen työstäminen. Ajattelitko, että olit jo päässyt editoinnista? Ehei. Joitakin käsiksiä työstetään enemmän, joitakin vähemmän, mutta tuskin mikään kustantamoihin tulevista teksteistä on painovalmis sellaisenaan. Tässä kohtaa työskennellään kustannustoimittajan kanssa. Hän antaa palautetta, jonka pohjalta muokkauksia tehdään ennalta määrätyssä aikataulussa (jo alussa pohditaan, milloin kirjan olisi tarkoitus ilmestyä). Käsikirjoituksesta käydään myös yhdessä keskusteluja. Kustin tehtävänään on auttaa kirjailijaa hiomaan käsikirjoituksesta paras mahdollinen.

Muokkausvaiheeseen kuuluu mm.:

-isot muutokset (kuten hahmojen, juonen ongelmat)

-pienet muutokset (kuten kielen tason)

-oikoluku (voi olla ulkopuolinen, joskus kai kustikin, voi jäädä myös kirjailijalle. Viimeisiä vaiheita!)

Muokkausvaiheen aikana tehdään myös seuraavia asioita (järjestys ei pakosti näin):

4. Kirjan nimi

Tulevan kirjan nimi pitää päättää. Käsikirjoituksella on jo lähetysvaiheessa jokin työnimi ja joissakin tapauksissa se voi päätyä kanteen saakka, mutta ymmärtääkseni usein se vaihtuu kustantamoissa. Tämä voi joskus olla kova paikka kirjailijalle, mutta hän saa tietenkin osallistua pohdintaan. Eräs kustannustoimittaja sanoi, ettei hänelle ole koskaan käynyt niin, että kirjailija ei olisi tykännyt valitusta nimestä, sillä kirjailijan mielipidettä kuullaan aina. En sitten tiedä, onko näin jollekin käynyt.

5. Kansi ja kuvitus

Kirjan kansikuva suunnitellaan. Sen tekee usein graafinen suunnittelija. Olen kuullut, että joskus kirjailija on itse ehdottanut graafikkoa, joskus kustantamo valitsee. Taas kannesta kysytään kirjailijan mielipidettä, joskus vaihtoehtoja voi olla useampi, mutta ymmärtääkseni tämäkin päätös on loppujen lopuksi kustantajan. 

Ainakin lastenkirjojen kohdalla mietitään myös kuvitusta, jos sellainen on kirjalle tarkoitus tehdä. Joskus toki kirjailijalla on ollut jo valmiiksi kuvittaja tarinaansa, mutta kustantamoja voi lähestyä pelkällä tekstilläkin. 

6. Takakansiteksti 

Samoin takakanteen tuleva teksti suunnitellaan. Isommissa kustantamoissa ymmärtääkseni markkinointipuoli hoitaa tämän, jälleen toki kirjailijan mielipidettä kysytään.

7. Kirjailijan esittely

Kustantamon katalogiin yms. tarvitaan kirjailijan esittely. Kirjailija saattaa itse kirjoittaa sen tai sitten joku muu saattaa laatia sen. Myös kirjailijakuvat saatetaan ottaa.

8. Markkinointi, (ennakko)myynti ja viestintä

Pohditaan, kuinka kirjaa markkinoidaan. Olen kuullut, että kirjailija voi halutessaan osallistua kokouksiin ja joskus sitä varmasti myös odotetaan. Kustannussopimukseenkin kuuluu yleensä, että kirjailijan on markkinoitavakirjaa jonkin verran (tämä tarkoittaa kai esimerkiksi messuesiintymisiä). Aika usein ilmeisesti käy niinkin, että päävastuu (tai jopa koko vastuu) markkinoinnista jää kirjailijan harteille. 

Myynnin tehtävänä on varmistaa kirjojen ennakkomyynti eri jälleenmyyntikanaville, mihin liittyy myös markkinointia, sillä välittäjät (kirjakaupat) tekevät päätökset siitä, paljonko mitäkin kirjaa tilaavat. Kaikkia kirjoja ei esim. kivijalkakaupoissa myydä, osa on vain tilattavissa.

Viestinnän tehtävänä on tiedottaa kustantamon julkaisemista kirjoista (esim. lehdistötiedotteet, kustantamon verkkosivut).

9. Taitto

Taitto on graafikon ja kustantajan harteilla, mutta myös kirjailija käy läpi taittovedokset, niistä korjataan selvät kirjoitus- ja taittovirheet.

10. Paino

Painotalossa käsikirjoituksesta syntyy kirja. Monesti kirjailija saa itselleen tekijänkappaleita jo ennen julkaisua ja pääsee hypistelemään siis omaa kirjaansa ennen lukijoita. Kirjat toimitetaan myös välittäjille.

11.  Julkaisu

Kirja julkaistaan suunnitelman mukaan, mahdollisesti myös e- ja äänikirjana. Joissain tapauksissa kai kustantamo voi järjestää julkaisutilaisuuden, mutta ymmärtääkseni aika usein kirjailijat järjestävät näitä itse. Jotkut järjestävät ihan kunnon juhlat, korona-aikana monet julkkarit ovat olleet virtuaalisia ja joskus kyseessä voi olla esim. tilaisuus kirjailijan kotikaupungin kirjastossa. Moni juhlinee myös yksityisesti, mutta olen kuullut myös kokemuksia, että tässä kohtaa voi tulla pintaan negatiivisiakin tunteita, jännitystä, tyhjyyttä, jopa pettymystä.

12. Jatko

Kirja on ulkona, mitä sitten? Kirjaa voidaan edelleen markkinoida, siitä tulee arvosteluja, kirjailija voi itsekin osallistua myynnin edistämiseen. On kuitenkin hyvin yksilöllistä, miten tilanne etenee. Jotkut saavat paljon huomiota, kaikki eivät.

13. Ulkomaanoikeuksien myynti

Muualla maailmassa kirjojen kustannus pyörii pitkälti agenttien kautta, eli kirjoittajan pitää ensin onnistua hankkimaan agentti edustamaan kirjaansa ja vasta sitten kirjaa tarjotaan kustantamoihin. Joillakin suomalaisilla isoilla kustantajilla on omaa henkilökuntaa, joka markkinoi ja myy kirjojen käännösoikeuksia, lisäksi Suomessa toimii muutamia agentteja.

Miten kauan kustannusprosessissa kestää?

Lähteideni mukaan yleensä kustannussopimuksen saamisesta julkaisuun menee noin yksi vuosi. Mututuntumalla (mitä olen kuullut tutuilta/somessa) sanoisin, että 1-1,5 v on varmaan tavallisin aika, hajontaa toki varmaan on. Markkinointi ja myynti käynnistyy hyvissä ajoin, noin puoli vuotta ennen julkaisua. 

Tällainen aikataulu löytyi kustantaminen.fi-sivustolta:

Viimeistään 8-12 kk ennen julkaisua kustannuspäätös, aikataulun suunnittelu, graafikko alkaa miettiä ulkoasua.

5-9 kk: käsikirjoitusta työstetään. Kansisuunnitelma, esittelytekstit valmiina, graafista ilmettä ja myyntimateriaaleja aletaan toteuttamaan.

3-6 kk: sisältö viimeistellään, mahdollinen kuvankäsittely. Ennakkomyynti alkaa. Medialle esittely.

2-6 kk: taitto

0-3 kk: panostetaan myyntiin ja markkinointiin, jakelija toimittaa kirjan kauppoihin ja lukijan käsiin.


Epäilen, että kaikissa tapauksissa kustannusprosessi ei etene juuri näin. Kertokaa, jos jollakulla on erilaisia kokemuksia tai jos tässä on jotakin virheitä!

-mariidah


Lähteet:

Kurkistus kustannusprosessiin - Ohjeistus aloittelevalle kirjailijalle -opinnäytetyö

Kuinka käsikirjoituksesta syntyy kirja - suomenkirjankustantajat.fi

Kirjan syntyprosessi - Kustantaminen

Kustannusprosessi.pptx (live.com)

Kustantamon tehtävät - Kustantaminen

Kustantajan rooli - Kustantaminen

Kustannussopimus - Kustantaminen

Kustannussopimus ja muut sopimukset - Suomen Kirjailijaliitto

Elina Ahlback Literary Agency – One of the leading Nordic literary agencies » Elina Ahlback Literary Agency – One of the leading Nordic literary agencies (ahlbackagency.com)

Mitä esikoisromaanin kirjoittaminen opetti minulle | Siltala (siltalapublishing.fi)

Käsikirjoituksesta kirjaksi - Elina Annola

Kirjailijan elämää: Kustantajien neuvoja käsikirjoituksen lähettäjälle

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?