9 asiaa, jotka tarvitset ensimmäiseen lukuusi

Ensimmäinen luku on kaikista tärkein luku romaanikäsikirjoituksessasi. Se, millainen on hyvä ensimmäinen luku, vaihtelee genren ja lukijamieltymysten mukaan. Sen takia muistutankin, että kaikki vinkkini täällä perustuvat minun omiin kokemuksiini, mieltymyksiini sekä taustatyöhön eli lähinnä internetin kautta koottuihin kirjoitusvinkkeihin. Pysy aina uskollisena itsellesi! 

Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö omia näkemyksiään kannattaisi välillä kyseenalaistaa. Mieti siis omaa ensimmäistä lukua, olitpa sitten kirjoittanut sen jo tai et, ja pohdi, mitkä näistä vinkeistä olisivat sellaisia, jotka hyödyttäisivät juuri sinua.

Ota huomioon myös kohderyhmäsi. Nykyään ihmisten keskittymiskyky on huono, etenkin nuorilla, joten juuri sen takia yleensä kannustetaan aloittamaan tehokkaasti. Mutta jos itse pidät hitaista, vaikka maailmanrakennuksiin keskittyvistä aloituksista ja haluat kirjoittaa muille samanlaisista pitäville, niin tee se ihmeessä! Muista kuitenkin, että myös kustantajat kiinnittävät eniten huomiota alkuun ja heillä on vain lyhyt aika varattuna per käsikirjoitus.



Mitä ensimmäisessä luvussa pitäisi olla?

1. Päähenkilön esittely

On olemassa menestyneitä tarinoita, jotka aloittavat esittelemällä hahmon, joka kuolee ensimmäisen luvun lopussa. Sellainen aloitus on kuitenkin vaikeaa saada toimimaan. Suosittelenkin, että esittelet päähenkilösi heti ja teet myös lukijalle selväksi, kuka hän on eli pidät hänet "spotlightissa". Erityisen tärkeää on esitellä hahmosi tavoite, eli mitä hän haluaa, ja mieluiten myös, mikä estää häntä tavoittelemasta sitä, mikä hänen harhaluulonsa on, mikä hänen todellinen tarpeensa on. Lukijan pitäisi välittää päähenkilöstäsi, mahdollisesti samaistua häneen, vähintäänkin haluta tietää, miten hänen käy.

2. Näkökulman ja kertojan esittely

Tämä liittyy vahvasti ensimmäiseen kohtaan, mutta ei aina ole sama asia. On tärkeää, että lukija tietää, kuka kertoja on ja minkälaisten linssien läpi maailmaa katsotaan. Vaikka tarinassasi olisi useita PoV:eja (Point of View), en suosittele tunkemaan heidän kaikkien näkökulmia ensimmäiseen lukuun, vaan luomaan vahvan kertojanäänen, johon lukija pääsee uppoutumaan.

3. Konfliktia

Konflikti on se, mikä lukijaa kiinnostaa. Enkä tarkoita, että tämä olisi automaattisesti eeppinen taistelu, vaan se voi olla hyvin pientäkin, päähenkilön päänsisäistä konfliktia. Mitä esteitä hänellä on tiellään? Mitä on pelissä, mitä tapahtuu, jos hän epäonnistuu? Inciting eventin eli kutsun varsinaiseen seikkailuun ei pakosti tarvitse olla ensimmäisessä luvussa, eli tarinan pääkonfliktia ei ole pakko vielä esitellä, mutta jotakin jännitettä tarina tarvitsee heti alusta lähtien.

4. Maailman esittely

Tämä voi, ja ehkä pitäisikin, olla hyvin minimaalista. Mutta lukijan on hyvä tietää, minkälaisessa maailmassa nyt ollaan. Esimerkiksi, jos tarinasi on fantasiaa, lukija voi helposti olettaa, että se on perinteistä keskiaikafantasiaa, eli jos yhteiskuntasi on kehittyneempi, anna jokin vihje siitä, vaikkapa lentokone lentämässä taivaalla. Sijoittuipa tarinasi sitten mihin aikakauteen tai maailmaan tahansa, on tärkeää orientoida lukija, mutta varo menemästä liiallisiin yksityiskohtiin. Vilauta lukijalle sitä, mikä maailmassasi on kaikista kiinnostavinta, mikä tekee siitä uniikin.

5. Genren esittely

Taas, tätä ei tarvitse hieroa lukijan naamalle, ja usein tämä tuleekin aivan itsestään selville. Mutta joskus käy niin, että ensimmäisestä luvusta saakin väärän idean genrestä. Jos se esimerkiksi alkaa murhalla, mutta kyseessä on romantiikkatarina, vihjaa jotenkin, missä mennään. Muuten lukija voi tuntea olonsa petetyksi myöhemmin. 

6. Vihjaus teemasta

Tämä kohta tulee usein riittävän hyvin esiin, jos tarjoilet tietoa päähenkilösi tavoitteesta, tarpeesta ja ongelmista. Teema kuitenkin kannattaa punoa tarinan lankojen sisään jo alusta lähtien ja kuljettaa sitä vähäeleisesti mukana koko tarinan läpi.

7. Status quo

Minkälaista päähenkilösi tai maailmasi arki on? Mikä on vallitseva tilanne? Kun inciting incident vyöryy päälle, on paljon jännittävämpää, kun tiedämme, mikä kaikki muuttuu. Tätä kautta saat usein esiteltyä se, mitä päähenkilöllä on pelissä mukana, mitä hän on vaarassa menettää. Tai vaihtoehtoisesti sen, mistä hän pyrkii pois.

8. Toimintaa

On parasta viedä lukija heti tapahtumien keskelle. Monella aloittelevalla kirjoittajalla (minullakin) on ongelmana se, että tarina aloitetaan liian aikaisin ja lukija tylsistyy, ennen kuin pääsee varsinaisiin herkkuihin. Sinun ei kuitenkaan tarvitse heittää lukijaa suoraan keskelle taistelua tai roikkumaan jyrkänteeltä, mutta pidä huoli, että aloitat sieltä, missä juttu käy kiinnostavaksi tai ainakin mahdollisimman läheltä sitä. Älä myöskään kerro asioita liikaa, vaan näytä ne. Ensimmäisessä luvussa pitäisi olla dialogia, liikettä, tapahtumia ja konfliktia.

9.  Kysymyksiä

En tarkoita, että sinun pitäisi kirjoittaa varsinaisia kysymyksiä lukuusi, on paljon parempi, jos saat ne ujutettua rivien väleihin. Eli kun lukija saa luvun luettua loppuun, hänellä pitäisi olla mielessään vastaamattomia kysymyksiä, joihin kaipaa vastausta. Mitä aiemmin saat hänet pohtimaan jotakin, sen parempi. Osaan kysymyksistä vastaus voi tulla jo pian, osa voi kantaa läpi koko tarinan. 


Tärkeää on se, että sinulla itselläsi on selvä käsitys ensimmäisestä (ja kaikista) luvuistasi. Älä yritä tunkea siihen liikaa! Pidä sen tavoitteet selkeänä mielessäsi ja karsi kaikki ylimääräinen höttö pois. 

-mariidah

Lähteet:

How to Write An Engaging First Chapter — Just Writerly Things

Friday 5: 5 Things You Need on the First Page of Your Novel – The Writersaurus

Eleven Requirements For The First Pages of Your Bestseller – 10 Minute Novelists

Open with a Scene to Grab Reader's Attention | Fiction Notes by Darcy Pattison

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?