Nanoprep 2021: Vko 4 - Juoniketju

 Nyt ollaan jo Preptoberin puolella! Marraskuu lähenee kovaa vauhtia, joten on aika alkaa valmistautua kirjoitusmaratoniin.

Tällä viikolla haluan esitellä termin juoniketju (plot chain). Kolmen näytöksen rakenteen lisäksi käytän sitä eniten juonta suunnitellessani. Se kannattaa ottaa mukaan silloin, kun juonen pääpiirteet alkavat jo olla selvät, mutta kokonaiskuva on vielä hakusessa. Tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi editoidessa, kun tarkistaa, käykö juoni järkeen vai ei.

Photo by JJ Ying on Unsplash


Nanoprep 2021, viikko 4

Juoniketju

Ilman juoniketjua tarina on vain sarja satunnaisia tapahtumia, eikä siis edes varsinaisesti tarina. Tai minä en ainakaan jaksa kuunnella selostusta asioista, jotka eivät liity toisiinsa mitenkään muuten kuin että ne sattuvat samalle ihmisille.

Eli jokaisen tapahtuman tulisi johtaa seuraavaan tapahtumaan juonessa. Tapahtuma A aiheuttaa tapahtuman B, joka aiheuttaa tapahtuman C jne.

Puhun nyt pääjuonesta, mutta sivujuonilla täytyy olla oma juoniketjunsa ja sen täytyy liittyä pääjuoneen jotenkin, olla tärkeä joko sen etenemiselle tapahtumien tai hahmon kehityksen kautta. Jos sivujuonen voisi poistaa ja pääjuoni toimisi silti aivan yhtä hyvin, silloin se kannattaa tosiaan ottaa pois ja tehdä vaikka oma tarinansa sen pohjalta.

Muista hahmosi kehityskaari ja kuinka se vaikuttaa juoneen ja kuinka juoni vaikuttaa siihen!

Kirjoita siis tarinasi tapahtumat niin, että aloitat ensimmäisestä ja vedät siitä nuolen eteenpäin, lisäät seuraavan tapahtuman (joka johtui ensimmäisestä) ja jatka eteenpäin. Jos jossakin vaiheessa huomaat ketjun katkeavan, mieti miksi näin on. Joskus syynä voi olla se, että ketju on haarautunut jossakin kohtaa, eli yksi tapahtuma aiheuttaa useampia asioita ja näin ollen syy-seuraus-suhde päätee yhä ja olet todennäköisesti kuivilla vesillä. Jos tapahtumilta kuitenkin puuttuu yhteys, kannattaa pohtia, toimiiko juoni oikeasti.

Pidä siis huolta, että pääjuoniketjusi ei katkea. Sitä tukevat tapahtumat ja sivujuonet ovat hyviä niin kauan kuin ne liittyvät tarinaan tärkeällä tavalla.

Juoniketjusta voi myös tutkia sellaisia asioita, kuten mikä on rytmitys, tapahtuuko sopivin väliajoin jotakin juonta edistävää ja mukaansa nappaavaa, nousevatko panokset eli vaikeutuvatko konfliktit loppua kohden ja osuvatko juonipisteesi suurin piirtein oikeille kohdille. 

Panosten nousemisella tarkoitan sitä, että toiminnan pitäisi tarinan edetessä muuttua jännittävämmäksi (rising action). Jos aloitat tarinan kung fu-taistelulla terroristeja vastaan putoavassa lentokoneessa ja seuraavat sata sivua käsittelevät päähenkilön ongelmia loppututkinnon kanssa, tunnelma todennäköisesti latistuu, eikä ole noususuuntainen. Isoimman ja jännittävimmän konfliktin tulisi olla tarinan kliimaksissa.

Juoniketju on tärkeä, sillä jos se katkeaa, on vaarana että lukija lopettaa tarinan kesken. Vahva juoniketju pitää hänet koukussa.

Täältä voi käydä lukemassa lisää juoniketjusta englanniksi.

Jos sinulla on vain tarinan alku ja loppu, mutta ei tapahtumia siinä välillä, yritä juoniketjun avulla miettiä pala palalta kuinka pääset alusta loppuun. Se, miten syvälle yksityiskohtiin juoniketjussa menet, on sinun päätettävissäsi, minulla on yleensä yksi juoniketjun palanen per kohtaus. Jos saat juoniketjun nyt tehtyä, niin halutessasi voitkin lähteä sitten laajentamaan outlineasi ottamalla yhden palasen ja kirjoittamalla siitä esim kappaleen verran tarkempaa suunnitelmaa, jolloin on aika helppo jo kirjoittaa itse kohtaus. Itse en näin pitkälle kuitenkaan suunnittele vaan haluan jättää yksityiskohtia yllätykseksi (enkä myöskään koe osaavani tehdä niin tarkkoja suunnitelmia).

-mariidah



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lista täytesanoista

Kustannussopimus!

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?