Nanoprep 2022: Vko 1 - Neljä erilaista ideointimenetelmää

 Nyt pääsimme ensimmäiseen kokonaiseen viikkoon Preptoberia, eli on varsinaisen Nanoprepin aika. Jos et vielä tsekkannut kuukauden aikataulua edellisestä postauksesta, tiedoksi, että päivä nro 3:n kohdalla tehtävänä on valita tapa ideoida tarinaasi.

Mitä erilaisia tapoja siihen on? Eikö pitäisi vain ottaa muistivihko tai läppäri eteen ja alkaa ideoimaan? 

Jos se toimii sinulle, hienoa! Itsekin käytän perinteistä "istu alas ja keksi jotain" -menetelmää usein, sillä yleensä olen ennen varsinaista suunnitteluvaihetta jo pyöritellyt alustavasti ideaani mielessäni (Kuinka minä suunnittelen tarinani). Siinä ongelmana on kuitenkin se, että aivoille on vaikea antaa tehtävää "keksi jotain", sillä se on iso ja abstrakti käsky. Helpompi on pilkkoa ideointi palasiin tai esittää selkeitä kysymyksiä, joihin keksii yksi kerrallaan ratkaisut.

Voit siis valita jonkin ideointimenetelmän ja kokeilla sitä, tai vaikka useampaa. Orjallisesti niitä ei pidä noudattaa, sillä tarkoituksena on antaa mielikuvituksen lentää. Ne ovat kuitenkin usein helppo tapa aloittaa ideointi.

Jokainen menetelmä lähtee liikkeelle siitä, että sinulla on jo jonkinlainen idea, mistä haluaisit kirjoittaa. Se voi kuitenkin olla hyvinkin epämääräinen. Kaksi kilparatsastajaa rakastuu toisiinsa. Joukko avaruuden uudisasukkaita tutkii tuntematonta planeettaa. Viisi toisiaan tuntematonta nuorta löytyy samaan aikaan hirttäytyneenä eri puolilta kaupunkia lukituista huoneista. Mitä vain!

Jos tarvitset ensimmäisen idean keksimiseen apua, tsekkaa viime vuoden ensimmäinen Nanoprep ja vinkkejä kirjaidean saamiseen sekä kuinka kirjailijat saavat ideansa.

Kolman menetelmä sopii parhaiten tarkalle suunnittelijalle, viimeinen pantserille, ensimmäinen ja toinen ehkä kirjoittajille siltä väliltä.

Menetelmä nro 1: Lumihiutale

Kirjailija Randy Ingermansonin luoma Lumihiutalemenetelmä (the Snowflake method) on monille tuttu. Se perustuu idean laajentamiseen, auttaa säilyttämään punaisen langan ja pitämään alkuperäisen vision mielessä. Se on jotakin suunnittelun ja pantsauksen välistä.

1. Kirjoita ideasi yhdellä lauseella.

Tämä on koko suunnitelmasi perusta, tarinasi ydin.

2. Laajenna lause yhdeksi kappaleeksi.

Kirjoita yhden kappaleen pituinen lyhyt tiivistelmä tarinastasi. Siinä pitäisi olla lyhyesti pääjuonen isoimmat käänteet (alku, keskikohta ja loppu), tärkeimmät henkilöt.

3. Luo hahmotiivistelmät

Keskittyen tarinasi tärkeimpiin hahmoihin, kirjoita heistä lyhyet kuvaukset. Mitkä ovat heidän tärkeimmät luonteenpiirteensä ja roolinsa tarinassa?

4. Laajenna tiivistelmät hahmokuvauksiksi

Kirjoita hahmotiivistelmien perusteella tarkat hahmokuvaukset (character profiles). Keksi jokaiselle nimi, taustatarina, ulkonäkö, tavoite, vahvuudet, heikkoudet, taidot. Päätä viimeistään nyt, kuka on päähenkilösi ja kenen näkökulmasta tarina kerrotaan.

5. Kirjoita useamman sivun tarinasuunnitelma

Kirjoita noin nelisivuinen suunnitelma tarinallesi ja pidä mielessä aiempi tiivistelmäsi ja hahmokuvauksesi. Alkuperäisessä metodissa neuvotaan ottamaan yksi lause kerrallaan tiivistelmästä ja laajentamaan ne kappaleiksi, jotka laajennetaan lopulta luvuiksi. Itse koen tuon vähän hankalaksi, koska usein tiivistelmässä kaikki lauseet eivät ole minulla "samanarvoisia". 

Keskity kirjoittamaan lista kohtauksista ja keitä hahmoja missäkin kohtauksessa on. Pidä mielessä tarinasi huipentuma ja rakenna sitä kohti. Muista myös juoniketju.

Muista pitää edelliset vaiheet mielessäsi siirtyessäsi uuteen. Voit aina käydä myös muuttamassa aiempia suunnitelmia! 

Tämä on tiivistelmä varsinaisesta Lumihiutalemenetelmästä, käy lähteiden kautta lukemassa tarkempi kuvaus halutessasi (siinä on 10 askelta).

Menetelmä nro 2: Yhden sivun romaani

Eva Deverellin Yhden sivun romaani -menetelmästä (One page novel) löytyy hänen sivuiltaan tunnin pituinen videotyöpaja ilmaiseksi, tässä tiivistelmä suomeksi. Menetelmä perustuu siihen, että tarinan tapahtumia ei suunnitella järjestyksessä, sen takia numerot hyppivät. Etene ylhäältä alas ja järjestä lopulta numeroiden mukaiseen järjestykseen!

8. Päätös (Resolution)

Päätä, minkälainen haluat päähenkilösi olevan tarinan lopuksi (miten tarina on muokannut häntä). Esim. rakastettu, rikas, peloton, turmeltunut. Voit valita 1-2.

1. Alku (Stasis)

Muuta edellisen kohdan tilanne päinvastaiseksi. Näin saamme hahmon tilanteen tarinan alussa ja alamme kehittää hahmokaarta. Jos valitsin pelottoman, tee hahmosta pelkuri alussa, jos rikkaan, tee hänestä köyhä. Tarinan alku näyttää hahmon tässä tilanteessa, esittelee hänen tavallisen elämänsä.

5. Muutos (Shift)

Keksi näiden kahden välipiste, jossa hahmo tajuaa, kuinka hän voi siirtyä vanhoista tavoistaan uusiin ja saavuttaa tavoitteensa, tai keksiä uuden, paremman tavoitteen.

2. Laukaisin (Trigger)

Laukaisin on se, mikä saa tarinan käyntiin. Se voi johtua joko sisäisestä tai ulkoisesta syystä.

3. Tehtävä (Quest)

Tehtävä-vaiheessa hahmo imaistaan syvemmälle tarinaan. Hän vierailee uusissa paikoissa, tapaa uusia ihmisiä, löytää uusia ongelmia ja ottaa uusia velvollisuuksia harteilleen. Jotkut näistä ihmisistä ovat liittolaisia, jotkut voivat olla petollisia. Hahmot laativat suunnitelman kuinka edetä. Se ei yleensä ole kovin hyvä suunnitelma, mutta ainoa, mitä heillä nyt on.

7. Voima (Power)

Voima on Tehtävän vastakohta. Se toimii päinvastoin ja työntää hahmon ulos seikkailumaailmasta. Siinä hahmo tajuaa, että hänellä on koko ajan ollut voima muuttua alkuperäisestä tilanteestaan päätöstilanteeseensa. Muutoksensa avulla hän saavuttaa alkuperäisen/muuttuneen tavoitteensa.

4. Salama (Bolt)

Salama ilmaantuu tyhjästä, mikä mutkistaa hahmojen (ennestään heikon) suunnitelman. Ehkä petos paljastuu tai sankarit ovat aliarvioineet vastustajansa. Tai sitten se on harhautus tai viivytys, joka vie hahmon huomion tehtävästään.

6. Tappio (Defeat)

Tappio on hetki, jolloin kaikki toivo on menetetty. Salaman heikentämä suunnitelma hajoaa nyt kokonaan. Tappio seuraa Muutosta ja usein vaatii päähenkilöltä jonkin uhrauksen, jotta heidän olisi mahdollista päästä päätös-tilaansa.

Suunnittele 2-3 kohtausta jokaiseen vaiheeseen. Järjestä numeroiden mukaiseen järjestykseen. 

Nyt sinulla on karkea suunnitelma, jonka pohjalta voit lähteä kirjoittamaan ensimmäistä versiota käsikirjoituksesta tai jatkaa sen työstämistä tarkemmaksi suunnitelmaksi.

Menetelmä nro 3: Save the Cat -juonipistelistaus

Tunnettu juonipisteitä tai "-lyöntejä" (story beats) hyödyntävä suunnitelumetodi Blake Snyderilta. Malli noudattelee kolmen näytöksen rakennetta. Internetistä löytyy jopa malleja, joihin voit syöttää halutun sivumääräsi ja jotka sitten laskevat, millä sivulla pitäisi tapahtua mitäkin.

Alun perin menetelmä on laadittu elokuvia käsikirjoittaville. Viiva prosenttilukujen välissä tarkoittaa, että vaihe kestää sen aikaa (esim. alkaa 10 % kohdalla ja loppuu 20 % kohdalla)

Tämä toimii parhaiten ehkä "istu alas ja mieti"-metodin kanssa tai yhdistettynä johonkin muuhun. Oikeastaanhan kyseessä on rakennekaavio.

Näytös 1

1. Avauskuva 0-1 %

Kohtaus, joka näyttää "kuvan" päähenkilöstä ja maailmasta, jossa hän elää.

2. Teeman asetus 5 %

Jokin vihjaa opetuksesta, jonka päähenkilö oppii tarinan aikana.

3. Perusta 1-10 %

Useampi kohtaus, jossa lukijalle esitellään päähenkilön ja normaalimaailman viat sekä hänen tavoitteensa. Esitellään myös muita tärkeitä hahmoja.

4. Katalyytti 10 %

Kohtaus. joka muuttaa päähenkilön elämää ja syöksee hänet kohti uutta maailmaa tai ajattelutapaa.

5. Väittely 10-20 %

Useampi kohtaus, jossa päähenkilö pohtii, mitä tehdä. Usein hän on haluton seikkailuun ja muutokseen.

6. Siirtymä kakkosnäytökseen 20 %

Kohtaus, jossa päähenkilö päättää hyväksyä kutsun seikkailuun, kokeilla jotakin uutta tai siirtyä seikkailumaailmaan.

Näytös 2A

7. B-juoni 22 %

Yksittäinen kohtaus, joka esittelee yhden tai useamman uuden hahmon, jotka lopussa auttavat päähenkilöä oppimaan teeman sanoman. Esim. rakkauden kohde, verivihollinen, mentori, ystävä.

8. Hauskaa ja pelejä 20-50 %

Useampi kohtaus, jossa lukijalle näytetään, kuinka päähenkilö pärjää uudessa tilanteessaan. Yleensä he joko vihaavat sitä tai rakastavat, menestyvät tai horjuvat.

9. Keskikohta 50 %

Edellisten kohtausten huipentuminen joko valheelliseen voittoon (false victory) tai valheelliseen tappioon (false defeat), riippuen siitä, onko päähenkilösi siihen mennessä menestynyt vai horjunut. Juonessa tapahtuu jokin käänne, esim. suudelma, kosinta, ilmaantuu tikittävä pommi tai petos paljastuu. Mitä tahansa se onkin, sen pitäisi nostaa panoksia ja tönäistä päähenkilöä muutoksen suuntaan.

Näytös 2B

10. Pahis lähestyy 50-75 %

Jos keskikohdassa tapahtui valheellinen voitto, tästä alkaa alamäki tai toisinpäin. Joka tapauksessa sekä päähenkilön harhaluulo että antagonisti ajavat päähenkilöä ahtaalle.

11. Kaikki on menetetty 75 %

Yksi kohtaus, jossa tapahtuu jotakin, mikä musertaa päähenkilösi.

12. Sielun synkkä yö 75-80 %

Useampi kohtaus, jossa päähenkilö yrittää prosessoida tapahtunutta. Synkkä vaihe, juuri ennen kuin päähenkilö oppii teeman sanoman ja keksii ratkaisun ongelmaansa.

13. Siirtymä kolmosnäytökseen 80 %

Yksittäinen kohtaus, jossa päähenkilö tajuaa, mitä hänen on korjattava ratkaistakseen sekä ulkoisen juonen ongelmat että sisäisen kamppailunsa.

Näytös 3

14. Finaali 80-99 %

Useampi kohtaus, jossa päähenkilö käyttää oppimaansa voittaakseen antagonistin. Tässä on viisi vaihetta: Tiimin keräys, Suunnitelman toteutus, Viimeinen yllätys, Sisäisten voimien keräys, Uuden suunnitelman toteutus.

15. Loppukuva 99-100 %

Yksittäinen kohtaus, joka näyttää päähenkilön elämän tarinan lopussa ja sen, kuinka hän on muuttunut lähtöpisteestään.

Menetelmä nro 4: Kirjatuki

Kirjatuki-menetelmä (Bookend method) sopii heille, jotka eivät pidä tiukoista suunnitelmista. Suositeltavaa on myös, että on vahva käsitys hahmoistaan ja heidän toimintatavoistaan.

1. Keksi tarinasi alku

Voit kirjoittaa sen yhdellä lauseella tai lyhyen tiivistelmän.

2. Keksi tarinasi loppu

3. Kirjoita kuvaukset tärkeimmistä hahmoistasi

Ja siinä se! Aloita alusta, tähtää loppuun, mutta anna hahmojen ja tarinan kuljettaa ja katso, mitä käy. On täysin ok, jos loppu muuttuukin matkan varrella.


Mikä näistä menetelmistä voisi toimia sinulle? Tai onko sinulla oma metodisi? Tiedätkö joitain mentelmiä, joita blogissa voisi esitellä?

-mariidah

Lähteet:

12 Great Ways to Outline a Novel - Bookfox (thejohnfox.com)

How To Write A Novel Using The Snowflake Method (advancedfictionwriting.com)

How to Use the Snowflake Method to Write a Novel (masterclass.com)

How to Plot a Novel on One Page - Video Workshop (eadeverell.com)

How to Outline Your Novel with the Save the Cat! Beat Sheet (savannahgilbo.com)

Finding the Novel Outlining Process that Works for You — Well-Storied.

Bookends Technique - Pen and the Pad

4 Plot Outline Methods: How to Create a Plot Outline (masterclass.com)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?