Nanoprep 2022: Vko 4 - Vahva antagonisti
Nanoprepin viimeisellä viikolla aiheena on antagonisti (eng. antagonist), vastapainona viime viikon päähenkilölle (eng. protagonisti). Termeistä jo kuulee, että kyseessä ovat saman asian kaksi puolta.
Mikä on antagonisti?
Antagonisti, jota olen joskus täällä kutsunut myös vastavoimaksi, on hahmo tai asia, joka estää päähenkilöä saavuttamasta tavoitettaan. Se ei siis välttämättä tarkoita pahista, vaikka lähes kaikki pahikset ovat kyllä antagonisteja (ne, jotka ovat päähenkilöitä, eivät ole). Joskus puhutaan myös antagonistisesta voimasta, jos halutaan korostaa, ettei kyseessä ole hahmo.
Eli päähenkilö, protagonisti, on hahmo, joka pyrkii johonkin, ja antagonisti se tai ne, jotka estävät häntä tavalla tai toisella. Nämä kaksi siis toimivat vastakkaisiin suuntiin ja luovat konfliktin, kun jommankumman voiman on annettava lopulta myöten. Usein tarina koostuukin näiden kahden erinäisistä "tappeluista" tai kohtaamisista, joissa mitellään voimia, ja jotka kasvavat panoksiltaan ja jännitteeltään tarinan myötä, kunnes saavutetaan huipentuma, viimeinen taistelu.
Antagonisti on usein hahmo, joka jollain tavalla aktiivisesti estää päähenkilöä. Yksittäinen este, tapahtuma juonessa, ei siis ole antagonisti, vaan yleensä antagonistin aiheuttama. Antagonisteja voi olla useita, eikä niiden tarvitse olla hahmoja. Passiivinen este, kuten vaikka muurit vankilan ympärillä, ei voi olla antagonisti, vaan antagonisti on toimija (vaikka olisi eloton voima, kuten äärimmäinen säätila - se aiheuttaa aktiivisesti ongelmia).
Joskus kuulee myös puhuttavan, että päähenkilö itse tai hänen ajatusmallinsa ovat antagonistisia, mikä tietenkin tavallaan on totta, sillä usein hahmon pitää luopua jostain haitallisesta mallista voittaakseen lopussa. Itse kuitenkin yleensä ajattelen, että tällöin kyseessä on harhaluulo, kun taas antagonisti on jotakin ulkoista. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tuo harhaluulo voisi olla kaikista isoin ongelma päähenkilölle tarinassa. Yleensä tarinassa on kuitenkin kaksi konfliktia, sisäinen ja ulkoinen, ja antagonisti on se joka aiheuttaa ongelmia ulkoiseen, harhaluulo sisäiseen.
Vaikka antagonisti siis voi olla jotakin muuta kuin hahmo, useimmat vinkit siihen liittyen, samoin kuin tämä postaus, keskittyvät puhumaan juuri antagonisti-hahmon näkökulmasta. Usein myös kirjoitusvinkeissä oletus on, että antagonisti on ainakin osittain "pahis".
Erilaiset antagonistityypit
1. Pahis
Kun ajattelet antagonistia, pahikset ovat niitä ensimmäisiä, jotka tulevat mieleen. Heille voi antaa oikeasti pahoja piirteitä ja saada lukijat vihaamaan heitä. Muista, että pahiksiinkin kannattaa panostaa. Älä tiivistää heitä siihen, että he ovat pahoja. Se, että joku on paha vain pahuuden vuoksi, on usein aika tylsää. Vähintäänkin hänelle tarvitaan joku kolmiulotteisempi edustaja, kuten Saruman Taru sormusten herrassa poissaolevan, yksiulotteisen Sauronin edustajana (ja joo, nyt puhun vain lotrista, en muista opuksista maailmassa). Suhtaudu pahiksesi suunnitteluun samalla tavalla kuin päähenkilön.
2. Sympaattinen antagonisti
Eli sellainen pahis tai vastavoimahahmo, jonka motivaatioihin lukija, ja joskus jopa päähenkilökin samaistuu. He ovat usein niitä vaarallisimpia, sillä on helppo ymmärtää, miksi he tekevät mitä tekevät. Joskus jopa käy niin, että lukija kannustaa tällaista pahista päähenkilön sijaan.
Jossain puhuttiin joskus siitä, kuinka supersankarielokuvissa maailmassa on usein paljon ongelmia, esim. epätasa-arvoa ja köyhyyttä. Pahiskonnat ovat sitten niitä ainoita, jotka oikeasti yrittävät tehdä asialle jotain. Kuitenkin paikalle lennähtää aina Batman, joka "pelastaa päivän" ja heittää antagonistin lukkojen taakse, eikä mikään koskaan muutu.
Usein siis näillä hahmoilla on oikeat syyt, mutta väärät keinot.
3. Valheellinen liittolainen
Usein variaatio edellisestä kohdasta. Eli sympaattinen antagonisti voi joskus aloittaa päähenkilön liittolaisena (eli molemmat pyrkivät samaan, mutta antagonisti radikalisoituu), mutta erota puolivälissä matkaa mielipide-erojen takia. Tai sitten jokin korruptoi hänet, kuten Boromirin Taru sormusten herrassa.
4. Kilpailija
Kaikki antagonistit eivät ole pahiksia. Joskus kyseessä on kilpailija, joka pyrkii samaan tavoitteeseen kuin päähenkilö, mutta vain yksi voi voittaa. Kyseessä voi olla esim. työkaveri, joka tavoittelee samaa ylennystä tai kilpaileva urheilija. Hän voi sabotoida päähenkilöäsi tai yrittää voittaa reilusti omilla vahvuuksillaan.
Tällaiset antagonistit eivät aina tarjoa suoria esteitä päähenkilöllesi, mutta heihin voimme verrata protagonistimme voimia ja taitoja. Usein kilpailija onkin jotenkin lähtökohtaisesti voimakkaampi, parempi tai suositumpi kuin päähenkilö.
Esimerkki voisi olla vaikka Pokémonin Gary.
5. Salainen antagonisti
Eli antagonisti, joka tavalla tai toisella on piilossa päähenkilöltäsi ja yleensä myös lukijalta. Hän voi esimerkiksi esittää olevansa tämän liittolainen. Lopussa tai keskikohdassa tapahtuu käänne, jossa hän paljastuu.
6. Hyvä antagonisti
Eli pikemminkin hahmo, joka aiheuttaa konflikteja, mutta ei tarkoita pahaa. Hän voi olla äiti, joka asettaa tiukkoja kotiintulorajoja, tai vaikka romantiikassa pääparin toinen osapuoli, joka pelkää sitoutumista.
Esimerkiksi herra Darcy Ylpeydestä ja ennakkoluulosta.
7. Eloton voima
Usein luonto tai jokin sen osanen, äärimmäinen säätila tai uhkaava maailmanloppu. Esimerkkinä Robinson Crusoe ja meri.
8. Ihmistä suurempi
Usein korruptoitunut ryhmittymä tai yhteiskunta, eli antagonisti, jota ei voi tiivistää yhteen hahmoon. Esimerkiksi Capitol Nälkäpelissä. Usein nämä antagonistit saavat jonkun edustajan, johon pahuus tiivistyy, esimerkiksi presidentti Snow.
9. Tapansa parantava pahis
Eli hahmo, joka aloittaa antagonistina, mutta tarinan edetessä hän parantaa tapansa ja siirtyy hyvisten puolelle. En nyt anna esimerkkiä tähän, etten spoilaa ketään, mutta nämä ovat usein omia lempparihahmojani ja tarjoavat todella herkullisia tilanteita!
Kootut vinkit antagonistin kirjoittamiseen
1. Anna antagonistillesi uskottava taustatarina, joka selittää, miksi hän tekee mitä tekee ja on kuka on. Sinun ei tarvitse jakaa kaikkea lukijan kanssa, mutta sinun tulisi itse ymmärtää hahmoasi.
2. Valitse oikea antagonisti juuri sinun protagonistillesi. Tarinan kannalta antagonistin tärkein tehtävä on saada aikaan muutos päähenkilössäsi. Usein hahmot tietyllä tapaa peilaavat toisiaan: he ovat vastakohtia joissain asioissa, mutta hyvin samanlaisia toisissa. Mieti esim. Harry Potteria ja Voldemortia, kuinka molemmilla oli hyvin samankaltainen lapsuus.
3. Päätä, mitä antagonistisi haluaa ja miksi. Hänelläkin täytyy olla tavoite. Usein tuo tavoite on ristiriidassa päähenkilösi tavoitteen kanssa.
4. Älä tee antagonistista puhtaasti pahaa. Luo kolmiulotteisia hahmoja, eli anna heille piirteitä, jotka ovat ristiriitaisia (sekä se uskottava tai edes jollain tavalla hänelle itselleen looginen motivaatio). Esimerkiksi voit laittaa pahiksesi rakastamaan eläimiä, vaikka hänellä ei ole mitään ongelmaa tapattaa ihmisiä.
5. Antagonistin tulisi uskoa, että hän on sankari omassa tarinassaan. Harva ajattelee olevansa pahis tai tekevänsä väärin. Heillä on usein jonkinlainen kieroutunut logiikka, jolla he perustelevat tekonsa.
6. Sinun ei tarvitse tyytyä vain yhteen antagonistiin. Osa antagonisteista voi olla pienempiä, osa isompia, ja heidän aiheuttamansa ongelmat voivat olla erilaisia.
7. Kaikkien pahiksen apulaisten ei tarvitse palvella vain koska he pelkäävät häntä, vaan he voivat oikeasti olla uskollisia.
8. Eikä kaikkien pahisten tarvitse olla heti puukottamassa toistensa selkään, kun siihen tulee tilaisuus. Eli yksinkertaisesti: ei tarvitse mennä stereotypioiden mukaan, että kaikki antagonistit ovat superpahoja ja itsekkäitä.
9. Vihjaa mahdollisuuteen, että he voivat vielä parantaa tapansa. Jos olet luonut uskottavan pahiksen, jonka motivaatioihin lukija voi jopa samaistua, on herkullista vihjata, että hän voisi vielä muuttua. Näin ei ole pakko käydä, mutta se lisää jännitystä.
10. Anna antagonistille salaisuus. Mitä hän piilottelee? Heikkoutta, vahvuutta, traumaa, epävarmuutta? Tuleeko se yllätyksenä myös lukijalle vai tietääkö hän alusta asti ja odottaa, milloin päähenkilökin saa sen selville?
11. Mieti voiman tasapainoa. Jos antagonisti voitetaan lopussa liian helposti, voi huipentuma lässähtää. Jos taas hän on liian vahva verrattuna päähenkilöösi, voi olla turhauttavaa, kun tuntuu, ettei sankarilla ole edes mahdollisuutta voittaa. Tai sitten loppu tuntuu epäuskottavalta, kun kirjoittaja joutuu vetäisemään deus ex machinan tai jonkin muun yllättävän käänteen, jotta konflikti saataisiin ratkaistua.
-mariidah
Lähteet:
7 Tricks for Writing Bad Ass Antagonists - ScreenCraft
How to Write a Good Antagonist: Full Recipe (dabblewriter.com)
Writing 101: Protagonist vs. Antagonist Characters - 2022 - MasterClass
Kommentit
Lähetä kommentti