Hahmokaaret osa 11: Toisen näytöksen 2.puolikas

Tämän postauksen kirjoittaminen oli mielenkiintoista, sillä olen juuri nyt itse käsikseni toisen näytöksen toisella puolikkaalla. Olen toki kirjoittanut sitä jo muutaman luvun ja suunnitellut loput, mutta oli hauska vertailla, mitä elementtejä siellä on ja mitä "pitäisi" olla. 

Kakkosnäytöksen toinen puolikas alkaa keskipisteestä ja tilanteesta, jossa päähenkilö ajattelee vihdoin ymmärtäneensä kaiken. Sankarimusiikki pärähtää soimaan ja hän on valmis hyökkäämään pahisten kimppuun.

Kuten aiemminkin, tämä postaus perustuu K. M. Weilandin artikkelisarjaan sekä muihin lähteisiin, jotka löytyvät lopusta.

Toisen näytöksen 2.puolikas

Päähenkilösi siirtyy nyt reagoivasta aktiiviseen vaiheeseen (reactive to active). Hän ottaa vihdoin konfliktin haltuunsa. Hän on nähnyt totuuden keskipisteessä ja on valmis toimimaan sen vaatimalla tavalla saadakseen tavoitteensa.

Voisi siis kuulostaa siltä, että tarina alkaa olla päättymäisillään. Oikeasti sitä on vielä paljon jäljellä!

Ongelma nimittäin on, että päähenkilölläsi on vain toinen silmä auki. Hänen harhaluulonsa sokaisee häntä yhä, sillä hän ei ole vielä luopunut siitä. 

Muutama tärkeä pointti tästä tarinan vaiheesta:

-osio alkaa vahvalla toiminnalla päähenkilösi toimesta, joka pohjautuu hänen keskipisteessä saamaan uuteen ymmärrykseensä

-osiossa päähenkilösi liikkuu eteenpäin itsevarmasti ja ottaa konfliktia haltuunsa

-tässä kohtaa sinun pitää laittaa kaikki palaset paikoilleen kolmatta ja viimeistä näytöstä eli tarinan huipennusta varten

-se alkaa keskipisteestä ja on noin 25 % kirjasta päättyen kolmanteen juonipisteeseen

-se sisältää toisen tiukan paikan (second pinch point), joka yleensä on noin sen puolivälissä eli 62 % kohdalla tarinassa

Yksinkertaisesti tätä vaihetta varten voisi antaa ohjeeksi: nosta panoksia, tiukenna konfliktia (antagonistin vastavoimaa) ja aseta hahmosi valmiiksi epäonnistumaan kolmannen näytöksen alussa.

Photo by Clay Banks on Unsplash

Toinen tiukka paikka

Usein tässä kohtaa lukijasi alkavat odottaa jotakin käännettä, mutta riippuen tarinasi rytmityksestä, toinen tiukka paikka voi joustaa sen 62 % kohdalta. Koska juonipisteet muuttuvat tarinan edetessä aina vain painavammiksi, tämä tiukka paikka vaatii yleensä kokonaisen kohtauksen, kun ensimmäinen voi olla kevyempikin.

Kuten aiemminkin, tiukka paikka määritellään muistutukseksi antagonistin (vastavoiman) voimasta. Sen tehtävänä on saada lukija penkin reunalle jännittämään, mitä seuraavaksi tapahtuu. Koska päähenkilösi on edistynyt konfliktin ratkaisussa, antagonisti huomaa sen ja käy toimiin. Jos ensimmäinen tiukka paikka paljasti antagonistisen voiman, tämä on se kohta, jossa voit näyttää sen puhtaimmassa muodossaan ja täysissä voimissaan.

Jos antagonisti ei niinkään ole pahis tai hahmo, kyseessä voi olla yksinkertaisesti vaikka keskustelu, jossa muistutetaan päähenkilölle (ja lukijalle), mitä konfliktissa on pelissä, mitä hän on vaarassa menettää epäonnistuessaan.

Tässä on oiva paikka asettaa tai ennakoida (foreshadow) kolmannen juonipisteen tai niin sanotun synkän hetken tapahtumia.

Tiukan paikan seurauksena hahmosi uudistaa hyökkäyksensä antagonistia vastaan ja puskee taas tämän vastavoimaa vasten. Sen seurauksena hän saa usein pienen voiton, joka osoittautuu valheelliseksi, mutta siitä lisää kohta. Usein juuri tiukka paikka provosoi tämän käänteen hahmokaaressa, sillä kun on juuri motattu päin näköä, on vaikea nähdä selvästi ja helppo tavoitella väärää asiaa.

Erään lähteen mukaan termi tiukka paikka tulee turvallisuusohjeista liittyen koneisiin. Ne ovat kirjaimellisesti tiukkoja paikkoja, joissa on riskinä, että kehonosa jää liikkumattoman ja liikkuvan osan väliin ja on riski jäädä ansaan. Ovelasti sanottu vai mitä?

Muista myös, että tiukkoja paikkoja voi olla enemmänkin kuin kaksi, eli antagonistia ei tarvitse piilotella tai säästellä näitä varten. Mutta ainakin kaksi tiukkaa paikkaa kannattaa sisällyttää, jotta jännite pysyy yllä.

Ronja Ryövärintyttäressä yksi Matiaksen ryöväreistä loukkaantuu Borkan ryöväreiden käsissä ja hän vannoo kostoa. Ronjaa muistutetaan siitä, miten vakava sukujen välinen riita voi olla, ja myös siitä, mitä tapahtuu, jos suututtaa Matiaksen.

6 hahmokaaren elementtiä tässä osiossa

Tässä kohtaa tarinan palasten sijoittuminen on joustavaa. Tiukka paikka ja hahmokaaren osaset joustavat melkein kaikki paikaltaan, jos on tarvis. Mieti siis omaa tarinaasi ja sen rytmitystä, mikä toimii sille.

1. Näytä hahmo toimimassa valaistuneilla tavoilla

Ne opit, mitä päähenkilösi sai toisen näytöksen ensimmäisellä puolikkaalla, ja keskipisteen paljastus ja sitä seurannut uusi ymmärrys auttavat häntä toimimaan tavoilla, joihin hän ei olisi aiemmin pystynyt. Hän edistyy tavoitteensa saavuttamisessa. Nyt hänen ei tarvitse enää raapia tietään esteiden läpi, vaan hän voi käyttää porakonetta niiden hajottamiseen.

Hahmosi siis laittaa antagonistin hänen tielleen heittämiä esteitä matalaksi yhä tehokkaammin ja nopeammin. Yhä voi tulla takaiskuja, mutta hän näyttää olevan oikealla polulla vihdoinkin.

Kaksin karkuteillä elokuvassa Eugene ja Tähkäpää lähentyvät ja löytävät tiensä kaupunkiin. Eugene saa vihdoin annettua Tähkäpäälle sen, mitä lupasikin, eli vietyä hänet katsomaan leijuvia valoja.

2. Vangitse päähenkilö vanhan harhaluulon ja uuden totuuden väliin

Tärkeintä tässä osiossa on ymmärtää, ettei päähenkilösi ole vielä karistanut harhaluuloaan. Keskikohdan ansiosta hän näkee nyt totuuden ja hänellä on kiire seurata sitä, mutta harhaluulo vaanii yhä hänen alitajunnassaan, sillä hän ei ole todella kohdannut sitä.

Siksi hän haparoi kahden eri suuntaan vetävän voiman välissä. Yhtenä hetkenä hän seuraa totuutta, toisena kuuntelee harhaluulonsa kuiskauksia. Vaikka hän vakuuttaa itselleen uskovansa totuuteen ja toimivansa sen mukaisesti, hän ei ole sitoutunut siihen täysin.

Toy Storyssa Woody on sitoutunut totuuteen, että hänen pitää pelastaa myös Buzz, jotta hän voi palata Andyn luo. Mutta hänen mustasukkaisuutta aiheuttava harhaluulonsa on yhä hengissä. Hän ei auta Buzzia koska tahtoo, vaan koska hänen on pakko. Hän raahaa Buzzia mukana pitämättä tätä vertaisenaan tai pysähtymättä miettimään, miksi Buzzin persoonallisuus muuttuu, kun tämä näkee lelumainoksen.

3. Näytä kuinka päähenkilö alkaa paeta harhaluulon vaikutuksia

Päähenkilösi alkaa tuntea olonsa entistä epämukavammaksi harhaluulon aiheuttamien ongelmien takia. Hän haluaa totuuden. Se houkuttelee häntä lähemmäs ja lähemmäs.

Jos joku nyt kysyisi häneltä, uskooko hän yhä harhaluuloon, hän vastaisi "Totta kai!", mutta hänen tekonsa alkavat puhua puolestaan. Totuus houkuttelee häntä niin, että hän saattaa jopa liikkua kauemmas halustaan eli juonitavoitteestaan sen takia. Usein tämä on nähtävissä siinä, että päähenkilö alkaa käyttäytyä epäitsekkäämmin tässä vaiheessa tarinaa. 

Autoissa Salama näkee uuden kotikaupunkinsa uudessa valossa. Vaikka hän yhä haluaa ehtiä kisaansa, hän on kiireinen auttaessaan sen väkeä eri tavoin.

4. Näytä erot hahmosi aiemmassa ja uudessa ajattelutavassa

Tarinan kahta puoliskoa voi ajatella peilikuvina toisistaan. Päähenkilösi on muuttunut tarinan tapahtumien ja etenkin keskipisteen seurauksena. Älä tyydy vain kertomaan henkilöillesi sitä, vaan näytä hänet kohtauksissa, jotka peilaavat aiemman puolikkaan vastaavia. Jos hän edellisellä puolikkaalla sylki kerjäläisen kasvoille, kun tämä kehtasi edes katsoa häntä päin, näytä hänet nyt katsomassa tuota kerjäläistä uudelleen, ehkä kävelemässä jo ohi, mutta palaamassa takaisin jakamaan eväsleipänsä tämän kanssa.

Tarinan ensimmäisellä puolikkaalla Thor ajattelematta syöksee ystävänsä taisteluun ja melkein tapattaa heidät kaikki. Nyt kun he saapuvat hänen avukseen, hän sanoo, ettei heidän pitäisi vaarantaa itseään hänen takiaan. Hän myös todistaa luopuneensa "hyökkää ensin ja mieti sitten" -ajattelutavastaan tunnustamalla heikkoutensa ihmisenä ja auttamalla evakuoimaan kaupungin väkeä hyökkäyksen aikana sen sijaan, että yrittäisi taistella vastaan.

5. Anna hahmollesi valheellinen voitto

Päättäväisen ja valaistuneen toiminnan ansiosta hahmosi pääsee tämän osion lopussa kosketusetäisyydelle halustaan. Hänen täytyy vain ojentaa kätensä ja tarttua siihen.

Mutta jokin on väärin. Hänen sisäinen konfliktinsa, harhaluulon ja totuuden köydenveto, on saavuttanut murtumispisteen. Jos hän tarttuu haluunsa, hän antautuu taas harhaluulonsa valtaan. Hän uhraa asian, jonka todella tarvitsee ja vaimentaa totuuden kutsun. Toisaalta hän juuri tätä asiaa hän on tavoitellut alusta lähtien.

Eli mitä hän tekee? Hän tarttuu siihen. Hän vakuuttaa itselleen, että on mahdollista pitää kiinni sekä harhaluulosta että totuudesta.

Nyt näyttää siltä, että konflikti on ainakin lähestulkoon voitettu. Voitto on kulman takana. Mutta kolmas juonipiste näyttää, että kaikki se oli valhetta. Jos uhraa sisimpänsä saadakseen ulkoisen edun, siitä on maksettava.

Jane Eyre saa unelmansa, kun herra Rochester pyytää häntä vaimokseen. Tietenkin hän sanoo kyllä! Mutta saman tien häntä alkaa epäilyttää. Hän vaistoaa, että suostuminen herra Rochesterin vaimoksi tarkoittaa, että hän alistaa itsensä jälleen kerran toisen ihmisen tahdon alle ja hylkää itsenäisyytensä. Mutta koska hän haluaa sitä niin paljon, hän ei kuuntele järjen ääntä vaan uskoo kaiken kyllä järjestyvän.

6. Demonstroi häpeilemättömästi tarinasi sanomaa

Kirjoittajan on hyvä olla hienovarainen, mutta juuri ennen kolmatta juonipistettäsi tulee hetki, jolloin hienovaraisuuden voi heittää ikkunasta. Juuri ennen päähenkilösi tulikoetta (eli kolmatta näytöstä) sinun täytyy tarjota hänelle ja lukijoille selvä osoitus totuudesta. Mikä on asia, jonka hän tarvitsee?

Voit esimerkiksi tarjoilla sen jonkun toisen hahmon sanomana dialogissa, päähenkilön omassa toiminnassa (esim. Jane Eyre pyrkii saamaan edes taloudellisen itsenäisyyden ennen avioliittoaan) tai hänen sisäisissä pohdinnoissaan. Se on oleva hänen viimeinen työkalunsa toisen näytöksen lopussa, hänen viimeinen oljenkortensa harhaluuloa vastaan, kun kolmas näytös vyöryy päälle.

The Greatest Showman -elokuvassa P. T. torjuu Jennyn, eikä siis olekaan valmis antamaan mitä tahansa menestyksen eteen. Jenny tokaisee hänelle, että "Kun ei ole varovainen ihmisten kanssa, kokee henkisen konkurssin." P. T. ei pysähdy kuuntelemaan, ei tässä kohtaa.

Tapausesimerkit

Ylpeys ja ennakkoluulo: Elizabeth on torjunut Darcyn keskipisteessä, mutta tämän kirje avaa hänen silmänsä. Siinä herra Darcy kertoo totuuden Wickhamista ja avaa tunteitaan Elizabethille. Pikkuhiljaa Lizzy alkaa nähdä miehen toisessa valossa, vaikka ei olekaan vielä valmis myöntämään sitä itselleen. Hän suostuu matkustamaan Pemberlyyn ja pohtii, millaista hänen elämästään olisi tullut, jos hän olisi suostunut kosintaan. Tavatessaan herra Darcyn yllättäen hän nolostuu ja ensimmäistä kertaa nämä kaksi hahmoa kohtelevat toisiaan ystävällisesti pelkän kohteliaisuuden sijaan, jopa lämpimästi.

Liikkuva linna: Sophie ja Hauru lähentyvät ja heidän pieni perheensä alkaa rakentua. Sophie näkee unta, jossa Hauru on hirviö, mutta siitä huolimatta hän haluaa auttaa tätä. Unessaan hän jopa sanoo rakastavansa miestä. Sen jälkeen hän vielä keskustelee kirouksesta Calciferin kanssa, joka sanoo asialla olevan kiire ja paljastaa, että jos hän sammuu, myös Hauru kuolee. Ajallisesti tämä sopisi hyvin tiukaksi paikaksi, mutta mielestäni vielä kauniimpi ja hahmokaaren kannalta merkityksellisempi kohta on, kun Hauru vie Sophien luomalleen kukkaniitylle ja Sophien ongelma kauneuden ja oman arvonsa kanssa nousee taas esiin. Tässä selvästi nähdään, että kyse ei niinkään ole oikeasti kauneudesta, vaan pelosta laittaa itseään likoon, koska silloin saattaisi sattua, eli Sophie sulkee itsensä ulos maailmasta ja rakkaudesta, kun pelkää menettävänsä rakkautensa kohteen (haamu-isänsä takia kenties?). Sophie ei suostu näkemään Haurun ilmiselvää ihailua ja rakkautta.

Kysymyksiä omaa tarinaasi varten

1. Kuinka hahmosi alkaa ottaa kontrollia konfliktista keskipisteen jälkeen?

2. Kuinka keskikohdan paljastus auttaa hahmoasi näkemään konfliktin uudessa valossa?

3. Mitä työkaluja paljastus antaa hahmollesi, jotka auttavat häntä vastustamaan antagonistia tehokkaammin?

4. Kuinka hahmosi yhä tarrautuu harhaluuloonsa?

5. Kuinka hänen uusi totuutensa aiheuttaa kitkaa harhaluulon kanssa?

6. Kuinka hahmosi ei vielä täysin omistautunut totuudelle?

7. Kuinka hahmosi mielentila yhä tukee harhaluuloa?

8. Kuinka hänen tekonsa näyttävät hänen kasvavan uskonsa totuuteen?

9. Mikä on toinen tiukka paikkasi?

10. Kuinka voit peilata tämän puoliskon kohtauksia ensimmäisen puolen kohtauksiin näyttääksesi, kuinka hahmosi on muuttunut?

11. Mikä valheellinen voitto lopettaa toisen näytöksen? Kuinka hahmosi tekee kompromissin harhaluulon ja totuuden väliltä saavuttaakseen halunsa?

12. Kuinka voit selkeästi demonstroida totuutta toisen näytöksen aikana?

Ulkonaisesti tämä osio vaikutta mahtavalta hahmollesi. Tärkeää siinä on se, että hän näkee, kuinka totuus toimii käytännössä, miten se vaikuttaa hänen elämäänsä. Hän alkaa toden teolla arvostaa sitä, jopa enemmän kuin haluaan, vaikka ei ehkä vielä tajua sitä. Hän on jo muuttunut, ja vaikka hän pettää totuuden (pikemminkin tottumuksesta kuin todellisesta halusta), hän ei voi enää koskaan hylätä sitä. Hän todistaa oppineensa läksynsä, kun pääsee kolmanteen näytökseen.

-mariidah

Lähteet:

Creating Stunning Character Arcs, Pt. 11: The Second Half of the Second Act - Helping Writers Become Authors

TAP019, How to Write the Second Half of the Second Act of a Novel - The Authorpreneur Podcast | Writing Tips and Self Publishing Advice

What Are Pinch Points and Where Do They Go? - WRITERS HELPING WRITERS®

A Look at the Second Pinch Point in Stories | Live Write Thrive

6 Steps to Writing Your Second Pinch Point by DesdemonaDeBlake on DeviantArt

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lista täytesanoista

Kustannussopimus!

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?