Nanoprep 2022: Vko 3 - Ei kai päähenkilösi ole tylsä?

 Onko ongelmasi tylsältä tuntuva päähenkilö? Tai pelkäätkö, että joku muu voi pitää häntä tylsänä? Voit korvata tylsä-sanan myös vaikkapa lattealla, kaksiulotteisella, passiivisella tai heikkoäänisellä.

Tähän ongelmaan paneudumme tämän kertaisessa Nanoprepissa. Vaikka pitäisit päähenkilöäsi maailman mahtavimpana tyyppinä, kannattaa silti ehkä vilkaista postaus. Se voi nimittäin jopa olla huono merkki...

18 syytä siihen, miksi hahmosi on tylsä ja kuinka korjata se

1. Juoni kuljettaa häntä, hän ei juonta

Passiivinen päähenkilö saa lukijan tylsistymään. Hän ei saa olla pelkkä juonen heittopussi, vaan hänen täytyy olla se, joka ajaa juonta eteenpäin. Tietenkin osa tapahtumista on sellaisia, että hän ei laita niitä alulle (usein nimenomaan tarinan alkupuolella), mutta niiden tapahtumien pitäisi johtaa siihen, että hahmosi toimii. Se ei tarkoita, että hänen pitäisi heilua miekan kanssa tai syöksyä taisteluun. Kyse voi olla vaikka vain yrityksestä selvittää, mitä on meneillään tai jonkin asian välttelystä.

2. Hänen motivaationsa on epäselvä

Mitä hahmosi haluaa? Mikä on hänen tavoitteensa? Miksi hän toimii niin kuin toimii? Älä sano, että sen takia, koska niin pitäisi juonisuunnitelman mukaan käydä seuraavaksi. Syy-seuraus suhde ei toimi niin. Ilman selvää halua hahmosi latistuu nopeasti pelkäksi juonen toteuttajaksi. Tavoite voi vaihtua, niitä voi olla useita, tai se voi olla hyvinkin pieni, kuten vaikka kotiläksyjen tekeminen ajoissa valmiiksi. Tee selväksi lukijalle, mitä hahmo haluaa ja tavoittelee ja miksi. Mitä hänellä on pelissä? Mitä hän menettää, jos epäonnistuu?

3. Hänellä ei ole tunteita

Hahmo, joka ei ilmaise tunteitaan, on kuin kävelevä pahvinukke. Hyvä esimerkki tästä on Captain Marvel. Jos luulet, että vahva (nais)hahmo tarkoittaa, ettei hahmolla ole tunteita tai että hän ei ainakaan ilmaise niitä, olet väärässä. Kysy siis jatkuvasti itseltäsi, mitä hahmosi tuntee sillä hetkellä ja miten voisit näyttää sen lukijoille hänen tekojensa, ajatustensa, sanojensa ja kehonsa reaktioiden kautta?

4. Hänellä ei ole reaktioita

Kun maailma heittää hänen niskaansa kaikenlaista kuraa, hahmosi jatkaa matkaansa silmäänsä räpäyttämättä. Tylsää! Vaikka sinulla olisi vauhdikkaita toimintakohtauksia, joissa ei vain yksinkertaisesti ehdi pysähtyä pillittämään kuollutta kaveria tai kauhistelemaan omia tekoja, muista antaa hahmollesi hetkiä, jolloin hän voi reagoida tapahtumiin. Usein nuo reaktiot johtavat toimintaan, mikä edistää juonta ja tekee siitä uskottavan.

5. Kerrot kaiken hänestä heti

Jos lukijallasi ei ole mitään uutta opittavaa hahmostasi, mielenkiinto voi lopahtaa. Jätä kysymyksiä, joihin lukija haluaa vastauksen ja jatkaa siksi lukemista. Kaikkea taustatarinaa ja salaisuuksia ei tarvitse läväyttää heti ensimmäisille sivuille. Se ei pakosti tarkoita sitä, että hahmosi tarkoituksella salailee lukijalta jotakin. Voi olla, ettei hän itsekään tiedä kyseisistä asioista.

6. Hän ei ikinä epäonnistu

Täydellisyys on tylsää. Laita hahmosi tekemään virheitä, kyseenalaisia valintoja sekä epäonnistumaan. Se, että näemme hänen kaatuvan ja nousevan sitten takaisin ylös, on paljon mielenkiintoisempaa kuin täydelliset suoritukset. Älä ole liian kiltti hahmollesi, vaikka kuinka rakastaisit häntä.

7. Hänellä ei ole arvoja

Vaikka kirjoittaisin pahiksen näkökulmasta, anna hänelle sydän. Tai edes arvoja ja moraalisääntöjä, joita hän noudattaa. Jopa Dexterillä, tunteettomalla sarjamurhaajalla, on arvoja. Mihin hahmosi uskovat? Minkä puolesta he taistelevat? Mitä he eivät ikinä tekisi?

8. Pääjuonen ulkopuolella hän ei unelmoi mistään

Jos hahmosi ainoa "unelma" on pahiksen voittaminen, hän tuntuu elävän pelkästään kirjasi sivuilla. Anna heille elämä ja unelmia pääjuonen ulkopuolella. Asioita, joita hän muistelee ja joista hän haaveilee. Minkälaista elämää hän haluaisi elää? Toivooko hän elämänsä menneen eri tavalla? Esimerkiksi Nälkäpelin Katniss keskittyy selviämään ja huolehtimaan perheestään, mutta joskus hän leikittelee ajatuksella, että katoaisi metsään Galen kanssa. Lisäksi jo ensimmäisessä kirjassa näemme ja kuulemme hänen lauluharrastuksestaan. Näitä voi hyödyntää sivujuonissa tai ne voivat vaikka myöhemmissä osissa osoittautua tärkeämmiksi!

9. Hänellä ei ole vikoja

Viat tekevät hahmosta samaistuttavan, uniikin ja kiehtovan. Ole rehellinen itsellesi - onko hahmollasi vikoja? Enkä puhu nyt "vioista". Liian usein näkee, että hahmon vika on esimerkiksi liiallinen rohkeus tai  epäitsekkyys tai se, että he ovat eläneet jossakin maalaiskylässä eivätkä ole vielä tarpeeksi taitavia tai "sivistyneitä". Toki kaikki noista voivat olla todellisia vikoja, mennä liian pitkälle ja aiheuttaa todellisia ongelmia (tässä avainsana on nyt ne kohdan 6 epäonnistumiset), mutta usein ne ovat vahvuuksia naamioituina vioiksi. Hahmo on ainoa, joka syöksyy auttamaan toivottamalta näyttävään tilanteeseen ja saa kuin saakin neidon pelastetuksi. Tai sitten hän ei ole vielä oppinut tarvittavia taitoja, on naiivi ja kouluttamaton, mutta jotenkin kuitenkin fiksumpi kuin moni muu vanhempi ja enemmän harjoitellut tyyppi. Nämä kaikki piirteet usein löytyvät siitä "valitusta maalaispojasta", joka lähtee maailmalle löytämään itseään, kun häntä saapuu noutamaan velho ja/tai örkkimäiset hirviöt.

10. Hän on versio sinusta itsestäsi

Tämä voi olla ongelma, vaikka kirjoittaisit omaa elämäkertaasi. Silloin paino on nimenomaan tuossa sanassa versio. Itseä on vaikea nähdä täysin selvästi ja myöntää kaikkia todellisia heikkouksia ja puutteitaan, tai joskus jopa niitä ansioitaan. Usein myös jokaisella on taipumus pitää itseään paljon kiinnostavampana ja uniikimpana kuin onkaan... 

Varsinkin ensimmäisiä tarinoita kirjoittaessa on tyypillistä, että päähenkilö on ns. kiillotettu omakuva (self-insert). Tämä saattaa myös näkyä siinä, että vaikka olet hahmoa suunnitellessasi tehnyt hänestä täysin erilaisen kuin itsestäni, kirjoittaessa käy kuitenkin niin, että hahmosi tullessa valinnan eteen, laitat hänet tekemään samoin kuin itse olisit tehnyt (tai haluaisit kuvitella tekeväsi) siinä tilanteessa. Hahmo valitsee aina ns. oikean vaihtoehdon ja päätyy nopeasti siksi täydelliseksi hahmoksi, jolla vain sanotaan olevan vikoja. Mieti siis aina, mitä juuri tämä henkilö tekisi, pohjaa valinnat hahmosi persoonaan ja taustaan. Usein se jo auttaa, että et valitse ensimmäisenä mieleen tulevaa vaihtoehtoa, vaan yrität ensin keksiä edes kolme erilaista reagointitapaa.

Älä kuitenkaan liikaa hermostu, ettetkö saisi laittaa yhtään itseäsi hahmoon. Uskon, että kaikissa hahmoissamme, myös niissä pahiksissa, on vähän meitä itseämme. He ovat kuitenkin kuin lapsia, syntyneet meistä, mutta heille täytyy antaa oma elämänsä.

11. Yrität tehdä hänestä "tyhjän peilin"

On hahmoja, joista on yritetty tehdä mahdollisimman epämääräisiä, jotta jokainen lukija voisi samaistua heihin ja että näin saataisiin universaaleja, kaikille sopivia tarinoita. Ajatellaan, että lukija voisi tavallaan istuttaa itsensä hahmon paikalle. Itse en kuitenkaan perusta tällaisista hahmoista laisinkaan. He ovat tylsiä ja vailla luonnetta. Joskus on menty niin pitkälle, ettei heistä kerrota laisinkaan yksityiskohtia, ei nimeä, ei ikää, ei paikkaa maailmassa. On vain määrittelemätön "minä", jolle tapahtuu asioita.

Näissä hahmoissa tiivistyy moni aiemmista kohdista. Esimerkiksi Bella Swan on mielestäni lähellä tällaista "tyhjää" hahmoa, tosin hän vaikuttaa myös aika pahalta edellisen kohdan esimerkiltä. Hänen ainoa "vikansa" on kömpelyys ja sitäkin kaikki pitävät söpönä (ja sitä paitsi se ei vaikuta laisinkaan uskottavalta ja näkyy vain sopivissa paikoissa).

12. Liikaa yksityiskohtia

Toisaalta ongelma voi olla myös liialliset yksityiskohdat. Sen lisäksi, että se johtaa helposti kaiken mahdollisen paljastamiseen, kukaan ei jaksa lukea listaa hahmosi ulkonäkö- ja persoonallisuuspiirteistä, saati kuulla selvitystä hänen sukupuustaan. Älä murehdi tätä ensimmäistä versiota kirjoittaessasi, mutta editoidessa karsi turhuudet pois.

13. Hän ei ole johdonmukainen

Samankaltaisissa tilanteissa hän toimii eri tavoin, vaikka ei ole selvästi muuttunut välissä. Tai hänellä on voimia, joita hän välillä käyttää, välillä ei. Hänen teoissaan ei ole logiikkaa. Tällöin on usein taas kysymys siitä, että hän tottelee juonta, eikä toisinpäin.

14. Keskityt liikaa heidän ulkonäköönsä

Jos kuulisit jonkun kuvailevan sinua jollekin toiselle ja ainoa, mitä hän kertoisi sinusta, olisivat ulkonäköpiirteesi, miltä sinusta tuntuisi? Jos sinut tiivistettäisiin hiustesi ja silmiesi väriin, kasvojesi ja huuliesi muotoon, vartalotyyppiisi?

Muista, että lukijasi heijastavat hahmoihisi aina kuvia omasta alitajunnastaan. Usein romantiikan lukijat kuvittelevat hahmot sellaisiksi kuin he itse kokevat viehättävänä ja fantasian lukijat perustavat ajatuksensa aiemmin lukemaansa tai näkemäänsä. Ja se on okei! Anna muutama mielenkiintoinen yksityiskohta, jotka kertovat jotain hahmosta (harvoin se hiusten ja silmien väri), mutta älä yritä pakottaa heitä näkemään hahmoja nimenomaan sillä tavalla kuin sinä heidät näet. Keskity sen sijaan hahmosi persoonaan, heidän tapaansa käyttäytyä ja olla olemassa.

15. Hänet voi summata yhteen piirteeseen

Stereotyyppiset hahmot ovat tylsiä ja rajoittavat kerrontaa. Älä tiivistä ketään hahmoista, älä edes sivuhahmoja, vain yhteen piirteeseen tai asiaan (esim. hokemaan). Mieti vaikka Putouksen sketsihahmoja, kuinka latteita he ovat. Anna hahmojesi kasvaa täyteen potentiaaliinsa! Vaikka he sopisivat johonkin arkkityyppiin, kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Kaiva syvemmälle.

16. Hänessä ei ole ristiriitoja

Oikeat ihmiset ovat ristiriitaisia. He saattavat sanoa vihreiden arvojen olevan heille tärkeitä, kierrättää ja lahjoittaa rahaa ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön, mutta törsätä kuitenkin pikamuotiin. Jotkut hahmosi piirteistä tai teoista voivat olla ristiriidassa toistensa kanssa. Pidä huoli, että nämä eivät vain ole piirteitä listasta, joita olet hänelle lätkinyt, vaan että ne juontavat juurensa jostakin. Ristiriidat usein auttavat tekemään hahmostasi vähemmän ennalta-arvattavan.

17. Haluat kaikkien lukijoiden pitävän hänestä

Kaikki eivät yksinkertaisesti pidä kaikista hahmoista, muista se. Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät voi sietää päähenkilöäsi, sekä niitä, jotka rakastavat häntä. Kirjoita hahmo sellaiseksi, että se on sinusta itsestäsi kiinnostava, äläkä huoli, jos hän ärsyttää jotakin koelukijoista. Parempi ärsytys kuin tylsistyminen! Toki, jos saat kaikilta koelukijoilta palautetta, että päähenkilösi ei toimi, kannattaa kuunnella. Voi olla että sinulla on vaaleanpunaiset (omakuva)silmälasit päässäsi. Tällöin auttaa, kun erotat hahmosi persoonan omastasi (omakuvakirjoittajalle voi olla vaikeaa). Muista että palaute ei kohdistu henkilökohtaisesti sinuun ja sen tarkoitus on auttaa tarinaasi tulemaan paremmaksi.

18. Hänellä ei ole uniikkia ääntä

Jos siinä, miten hahmosi puhuu, ei ole mitään tunnusmerkkejä, jos repliikit voisi siirtää helposti ihan toisenlaiselle hahmolle, on hänen äänensä todennäköisesti lattea. Nämä "oma ääni"-vinkit niin hahmojen kuin yleisesti kirjoittamisen suhteen ovat aina (minusta) raivostuttavia, sillä joskus on niin vaikea määritellä, mitä se tarkoittaa! Ääni koostuu niin monesta asiasta, mm. sanavalinnoista, rytmistä, toistuvista fraaseista ja äänistä, sävystä sekä sisällöstä. 

Tätäkään asiaa ei kannata kirjoittaessa liikaa stressata, mutta editoidessa voi pysähtyä vertailemaan hahmojen ääniä. Ääni voi joillain hahmoilla olla aika neutraalikin ja etäinen, kunhan se vain sopii heidän persoonaansa. Omaperäinen ääni on kuitenkin helppo (?) tapa lisätä hahmon kiinnostusta, joten pysähdy pohtimaan, keksisitko jotain, mikä erottaisi hahmosi äänen muista. Liiallisuuksiin ei tarvitse mennä, joskus kyseessä voi olla aika pienikin tai hienovarainen asia!

Huhhuh, riittäisiköhän se? Muista, että joskus voi myös käydä niin, että katsot hahmoa liian läheltä tai olet kyllästynyt muuten vain tarinaasi ja hän tuntuu siksi tylsältä. Jos sellaista epäilet, voit kysyä asiaa koelukijoilta. Tylsä on usein tällöin turhan vahva sana, sillä harva uskaltaa sanoa sitä suoraan, mutta voit vaikka kysellä, tuntuiko hahmo samaistuttavalta, kolmiulotteiselta, uskottavalta tai liian passiiviselta.

Jos olet kiinnostunut kehittämään hahmoasi vielä tarkemmin, kannattaa vilkaista Hahmokaaret-postaussarjani!

Tein taustatyötä, mutta tässä postauksessa oli aika paljon omia ajatuksia myös! 

-mariidah

Lähteet:

9 Signs Your Main Character is Boring - Kingdom Pen

Why You're Writing Boring Characters (and How to Fix Them) | The Writer's Cookbook (writerscookbook.com)

How to fix your boring characters - The Writer (writermag.com)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?