Miten keksiä paras loppu tarinallesi?

 Aiemmassa postauksessa käytiin läpi erilaisia lopetustyylejä. Mutta entä, jos niistä ei osaakaan valita? Tai jos osaa valita tyylin, mutta ei sitä, mitä varsinaisesti tapahtuu?

Yhdessä Nanoprep-postauksesta puhuttiin juoniketjusta ja siitä, kuinka tarinan ei pitäisi olla vain sarja satunnaisia tapahtumia, vaan niiden tulisi linkittyä syy-seuraus-suhteen kautta. Voidaan jopa pohtia, onko tarina edes tarina, jos siinä ei ole edes jonkinlaista punaista lankaa. 

En ehkä silloin korostanut sitä, että tarinan pitäisi myös pitkälti muodostua päähenkilön/-henkilöiden tekemistä valinnoista ja niiden seurauksista. Joka ikisen tapahtuman ei tarvitse olla toki päähenkilön aiheuttama, mutta hänen valinnoillaan tulisi olla merkitystä. Kolmen näytöksen rakenteessa mainitaan usein, että tarinan alkupuolella päähenkilö on enemmän reagoiva ja taas loppupuoliskolla aktiivinen toimija tarinassa. On harvoin erityisen kiinnostavaa, jos hän vain koko ajan ajelehtii tapahtumasta toiseen ja on passiivinen. Silloin päähenkilönhän voisi korvata kellä tahansa muulla hahmolla ei tarina muuttuisi mitenkään. Toki jos tarkoitus onkin kirjoittaa erittäin juonivetoinen tarina ja jättää hahmot enemmänkin tarinan toteuttajiksi, niin mikäs siinä, itselleni vain ne hahmot kuitenkin ovat se tarinoiden suola aina loppujen lopuksi.

Niinpä loppuratkaisukin todennäköisesti löytyy, ja ehkä sen pitäisikin löytyä, pohtimalla päähenkilön valintoja. Millainen henkilö hän on? Miten hän reagoi eri tilanteissa? Näihin kysymyksiin vastaus pitäisi kenties toki jo tietää ennen sen lopun kirjoittamista...

Yritä tunnistaa ne isot valinnat, jotka muokkaavat eniten tarinan kulkua. Jos päähenkilö olisi niissä valinnut toisin, olisi tarina lähtenyt aivan eri urille? Mieti etenkin näistä viimeistä tarinassa, tai jos et tiedä sitä, niin koeta selvittää se. Mikä on päähenkilön viimeinen käännepiste, mikä määrittää hänen tulevaisuutensa ja tarinan lopun?

Sen jälkeen listaa vähintään kolme vaihtoehtoa erilaisille valinnoille, joita hän voi siinä tilanteessa tehdä. Listaa myös, mihin jokainen noista valinnoista johtaisi (näitäkin voi keksiä useamman eri valinnalle). Älä tyydy siis siihen ensimmäisenä tulevaan ilmiselvään vastaukseen, vaan puske aivojasi keksimään erilaisia tilanteita (tätä voi käyttää toki vaikka alusta asti yhtenä keinona juonen kehittelyyn!).

Mieti, mikä näistä olisi kiinnostavin. Mikä sopisi päähenkilön luonteeseen ja hahmokaareen parhaiten? Entä teemaan? Miten käy sivuhahmojen kehityskaarien, mitä maailmalle tapahtuu? Miltä lukijasta tuntuisi sen jälkeen? Onko valinta yllättävä? Hyödyntääkö päähenkilö siinä tarinansa aikana saavuttamiaan asioita tai oppimiaan taitoja tai selättämäänsä harhaluuloa?

Usein sellainen lopetus on hieno, joka sekä vahvistaa teeman sanomaa, että sopii päähenkilön kehityskaareen, mutta yllättää kuitenkin jotenkin sekä lukijan. Päähenkilö voi itsekin yllättyä omista valinnoistaan.


Otetaan esimerkiksi Houkutus-sarja (SPOILEREITA TULOSSA). Mietitään vaikka Epäilyksen loppua tai jotakin kohtaa ennen Aamunkoita, koska siinä Bella on jo selvästi tehnyt valintansa. 

Sanotaan vaikka, että Bellalla oli nämä kolme vaihtoehtoa: Edward, Jacob tai ei kumpikaan.

No, me tiedämme, mitä tapahtui, kun Bella valitsi Edwardin, mutta leikitään, ettei se olisi tiedossa.

Seuraukset:

Edward: Bella muuttuu vampyyriksi, ikuinen elämä Edwardin kanssa, joutuu katsomaan kun ihmisperhe ja -ystävät kuolevat ajan kuluessa, ei saa (enempää) lapsia.

Jacob: Bella jatkaa elämää ihmisenä. Melko tavallinen elämä Forksissa vampyyrien lähdettyä Bellan ja Edwardin eron jälkeen. Bella ryhtyy opettajaksi, saavat monta lasta, ei näe Edwardia enää koskaan. (Tai vaihtoehto 2: Volturit saapuvat Italiasta tarkistamaan Bellan tilannetta, yrittävät muuttaa Bellan vampyyriksi, Jacob puolustaa, molemmat kuolevat taistelun seurauksena)

Ei kumpikaan: Bella menee yliopistoon Phoenixiin, työskentelee toimittajana ja kirjailijana, hieno ura, tulevaisuus avoin, keskittyy ensisijaisesti itseensä ja omaan hyvinvointiinsa.

Näitä voisi toki kehitellä varmasti paljonkin ja vedin nuo esimerkit nyt ihan hatusta. Niin ehkä kannattaakin ideointivaiheessa tehdä, eli kirjoittaa niin kaikki hullut, pöljät kuin ilmiselvätkin ideat ylös. 

Tässä voisi sitten pohtia, mikä noista olisi mielenkiintoisin ratkaisu. Ainakin tarinan sanoma muuttuisi huomattavasti, jos Bella olisi valinnut jonkun muun polun. Toki voidaan pohtia, että ehkä Bellan luonne oli sellainen, ettei mikään muu kuin Edwardin valitseminen olisi ollut kauhean uskottavaa...

Photo by Fuu J on Unsplash

Yksi tyypillinen fantasiakirjan viimeinen valinta on, että jääkö päähenkilö taikamaailmaan vai palaako omaansa. Bellankin valinnoissa kysymys tavallaan on juuri siitä. Vaihtoehdot voivat olla jääminen, paluu tai jonkinlainen välimuoto, jossa voisi vierailla molemmissa maailmoissa. Tässä tietenkin maailman rajoitteet ja säännöt voivat tulla vastaan, mutta päähenkilö voisi yrittää kiertää niitä. Seuraako sääntöjen rikkomisesta jokin rangaistus? Voiko hän enää tyytyä tavalliseen elämäänsä? Voiko hän elää ilman läheisiään?

Pohdi siis, mitä vaihtoehtoja sinulla on ja mitä ne merkitsisivät hahmoillesi. Älä tyydy helppoihin ratkaisuihin ainakaan suorilta käsin!

Lisää pohdittavia kysymyksiä ja vinkkejä lopun kehittelemiseen tulossa!

-mariidah

Lähteet:

How to Quickly Determine the Best Ending For Your Story — E.M. Welsh (emwelsh.com)

How to End a Story: 3 Steps to Find Your Perfect Ending (thewritepractice.com)



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?