Hahmokaaret osa 3: Halu vs tarve
Viimeksi puhuimme hahmon harhaluulosta eli valheesta. Vaikka kaikki näyttäisi pinnalle päin olevan hyvin, hänen sisällään on halkeama, mätänevä kohta, joka jäytää häntä pikkuhiljaa. Hän kieltää sen olemassaolon, yrittää selittää tilanteen jollakin muulla tavalla. Harhaluulot aiheuttamat oireet hän huomaa ja niille hän haluaa tehdä jotakin, mutta niin, ettei hänen tarvitse kohdata harhaluuloaan.
Tämäkin artikkeli on ottanut mallia K. M. Weilandilta, mutta olen täydentänyt sitä muilla lähteillä ja omilla tulkinnoillani.
Tavoite
Tässä postauksessa käsittelemämme termit menevät minullakin usein sekaisin ja joskus tarinasta onkin hyvin vaikeaa erottaa niitä selvästi. Ne voivat olla sama asia tai eri, mutta niiden pitää liittyä toisiinsa. Usein tavoite kumpuaa halusta.
Tavoite (goal, plot goal) tai tarkemmin juonitavoite on siis jotakin ulkoista, konkreettista, joka liittyy tarinasi juoneen. Mitä hahmosi tavoittelee? Mikä ajaa häntä eteenpäin? Miksi hän tekee niin kuin tekee, mitä hän toivoo siitä saavansa? Jotta juonessa on järkeä, jotta se on kiinnostava, tämä pitäisi mielestäni olla kirjoittajalla aina selvillä. Muuten hahmo vain ajelehtii tapahtumasta toiseen ilman, että hänellä on mitään pelissä, jolloin jännite katoaa.
Tosin täytyy heti myöntää, että olen lukenut tarinoita, joissa päähenkilöllä ei ole selvää tavoitetta, ja jotka ovat silti imaisseet minut mukaansa. Esimerkiksi Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoissa pari ensimmäistä osaa ovat enemmän tai vähemmän tällaisia. Voisi toki sanoa, että päähenkilön tavoite on selviytyä päivästä toiseen, mutta se on mielestäni aika epämääräinen tavoite, sillä kenen tavoite se ei olisi. Mutta sarjan nimikin jo kertoo, mistä siinä on kyse, eli hahmot usein seuraavat toisten elämiä sivusta. En ole lukenut sarjaa loppuun, mutta pikkuhiljaa sen päähenkilöistä tulee aktiivisempia toimijoita, jotka tavoittelevat asioita, mikä on kiva, mutta en kokenut epämääräistä tavoitetta alussakaan ongelmaksi. Siis hyvä esimerkki siitä, että tarinoita voi kirjoittaa monella tapaa ja saada ne silti toimimaan!
Pääasiassa kuitenkin suosittelen miettimään hahmon tavoitetta, sillä se usein auttaa sekä suunnittelussa että kirjoittamisessa.
Tässä tosiaan puhun hahmon isosta tavoitteesta, juonitavoitteesta. Se voi vaihtua tarinan aikana (usein juonipiste 1:ssä), mutta on pitkäaikaisempi ja suurempi kuin kohtaustavoite (scene goal). Kohtaustavoite on usein osa juonitavoitetta, askel matkalla sitä kohti, tai vaikka jonkin matkalle osuneen esteen voittaminen. Jokaisessa kohtauksessa hahmolla pitäisi olla tavoite, vaikka se olisi hyvinkin pieni.
Halu
Jos mietit pelkkää tavoitetta, voi hahmo jäädä pinnalliseksi. Jos hän haluaa valloittaa maailman tai mennä naimisiin tai löytää maagisen taikaesineen ja tappaa sillä pahiksen, koska se nyt vain on jotakin, mitä kaikki haluavat, tarina jää pelkiksi sanoiksi paperilla. Siihen kuuluisaan kolmiulotteiseen hahmoon avain on siinä, että mietit, miksi hän tavoittelee tuota asiaa.
Ja siihen avain on halu. Halu (want) on jotakin sisäistä, ja yleensä syy sille, miksi hahmosi tavoittelee mitä tavoittelee. Se kumpuaa harhaluulosta ja sen aiheuttamista oireista. Hahmo haluaa tätä, sillä luulee sen vievän oireensa pois.
Halun ja tavoitteen miettiminen on hyvä tapa tuoda syvyyttä etenkin pahishahmoihin, sillä heillä on usein perustavanlaatuinen valhe, jonka aiheuttamiin oireisiin he hakevat ratkaisua hyvinkin väärillä menetelmillä.
Usein hahmo välttelee sisimpänsä haavojen kohtaamista ja ajattelee ulkoisten puitteiden muuttamisen olevan ratkaisu hänen epäonneensa. Tämä on tietenkin meille kaikille tuttua. On helppo ajatella, että jos vain olisin rikkaampi, paremmassa työssä, parisuhteessa, laihempi, voimakkaampi, lomalla, olisin onnellisempi, vaikka avaimet kestävämpään onnellisuuteen ja tyytyväisyyteen löytyvät yleensä sisältä, omien ajatusmallien muuttamisesta.
Joskus hahmon tavoite ja halu ovat sama asia, joskus eri. Varsinkin juonivetoisissa tarinoissa (toiminta, mysteeri, dekkarit esimerkiksi) hahmon tavoite voi olla aika simppeli, juonen sanelema (selviytyä, selvittää) ja hahmon sisäinen matka voi olla pienemmässä osassa. Usein nämä asiat kuitenkin viimeistään loppupuolella juonta kietoutuvat yhteen joko niin, että saadakseen tavoitteensa on hahmon kasvettava henkisesti tai tavoitteen saavuttaminen kannustaa hänet siihen.
Tarve
Tarve (need) on kaikessa yksinkertaisuudessaan totuus (truth), eli valheen/harhaluulon vastakohta. Jotta hahmo voisi kehittyä, jotta hänellä olisi mahdollisuus todelliseen onneen, hänen täytyy kohdata tuo mätä kohta sisällään, tunnustaa sen olemassaolo ja tehdä asialle jotakin. Hänen täytyy lakata tarraamasta kiinni harhaluuloonsa.
Kun tiedät hahmosi harhaluulon, tavoitteen, halun ja tarpeen, on paljon helpompi lähteä suunnittelemaan juonta tarkemmin. Miten hahmosi toimii harhaluulon ja tavoitteen pohjilta? Millaisia asioita hänen pitäisi kokea, jotta hän voisi ymmärtää totuuden, saada sen mitä oikeasti tarvitsee, pystyä muuttumaan?
Tarve ei yleensä ole mitään konkreettista, mutta tarinan edetessä se voi ottaa jonkin fyysisen tai visuaalisen ilmiasun, joka tekee siitä selvemmän. Usein se on kuitenkin vain oivallus, joka hahmollesi syntyy tarinan tapahtumien seurauksena, jolloin hän näkee vihdoin itsensä kirkkaassa valossa ja ymmärtää totuuden. Joskus se ei muuta mitään hahmon ulkoisessa maailmassa, mutta aina se muuttaa hänen sisintään, minkä jälkeen hän kykeneväisempi selvittämään ulkoiset ongelmansa.
On tilanteita, joissa hahmo ymmärtää itseään, näkee harhaluulonsa ja tarpeensa, mutta kieltäytyy kohtaamasta niitä. Nämä usein ovat negatiivisia hahmokaaria, ellei hahmo muuta tarinan aikana mieltään. Positiivisessa hahmokaaressa yleistä on, että hahmo ei pysty tunnistamaan harhaluuloaan tai tarvettaan, vaan ajattelee, että kunhan hän saa sen mitä haluaa, kaikki on hyvin.
Yllättävän usein tarpeen voi tiivistää yhteen sanaan: rakkaus.
Lopettakaa yökkäily! Tarkoitan siis sitä, että usein pohjimmiltaan hahmon tarve on joko:
a. oppia rakastamaan itseään
tai
b. oppia rakastamaan muita
Enkä tarkoita romanttista rakkautta, vaan rakkauden eri muotoja: hyväksyntää, anteeksiantoa, myötätuntoa, suvaitsevaisuutta, kiitollisuutta, epäitsekkyyttä.
Voimmeko saada mitä haluamme?
Joskus hahmon tavoite ja halu voivat olla aivan vääriä asioita hänelle, jopa täysin ristiriidassa hänen tarpeensa kanssa, eikä hän voi saada kaikkea. Tällöin hänen pitää olla valmis uhraamaan halunsa tarpeensa takia. Joissain tarinoissa ne ovat kuitenkin täysin valideja asioita, jopa hyvinkin tarpeellisia, mutta voidakseen todella nauttia niiden tuomasta onnesta tai edes saamaan ne, hänen on omaksuttava totuutensa.
Halu voi siis olla täysin hyvä asia, sen ei tarvitse olla mitään pahaa tai vahingollista, mutta se voi olla väärä asia juuri tälle hahmolle. Oikeastaan se onkin sitä aina yksinään, ilman totuuden kohtaamista, sillä sen tavoittelu ja saaminen vain ajaa hahmoa syvemmälle harhaluuloonsa.
Jotkut tarinat ovat katkeransuloisia kertomuksia sisäisestä kasvusta ja ulkoisesta menetyksestä, jolloin hahmo joutuu luopumaan halustaan. Joskus taas sisäinen ja ulkoinen tukevat toisiaan, kunhan totuus on kohdattu, minkä jälkeen halun saaminen on vihdoin mahdollista.
Tapausesimerkit
Ylpeys ja ennakkoluulo: Elizabethin halu on mennä naimisiin vain sellainen kanssa, jota rakastaa. Hänen tarpeensa on oppia näkemään omat puutteelliset tulkintansa ja lakata arvottamasta ihmisiä ulkoisten puitteiden (ensivaikutelman/varakkuuden/charmin) perusteella.
Liikkuva linna: Elokuvan alussa Sophien tavoite on tehdä velvollisuutensa, jatkaa isänsä hattukauppaa. Pohjimmiltaan hänen halunsa on kuitenkin suojella itseään menetykseltä pitämällä etäisyyttä muihin ja maailmaan ja olla ottamatta riskejä. Hänen tarpeensa on oppia päästämään irti vääristyneestä minäkuvastaan ja antaa sisimpänsä loistaa.
Lisää esimerkkejä
-Saada tarpeeksi rahaa elääkseen etäällä muista ihmisistä vs oppia antamaan muista välittämiselle mahdollisuus (Flynn Rider, Kaksin
karkuteillä)
-Saada rakkautta vs omaksua henkinen vapaus ja itsenäisyys (Jane Eyre, Kotiopettajattaren
romaani)
-Olla kuningas vs oppia nöyryyttä ja myötätuntoa (Thor Odininpoika, Thor)
-Tulla kuuluisimmaksi autoksi voittamalla Piston Cup vs päästää muita elämäänsä auttamalla heitä ja antamalla heidän auttaa häntä (Salama McQueen, Autot)
-Olla Andyn lempilelu vs oppia jakamaan Andyn rakkaus(Woody, Toy Story)
-Perustaa yritys, jota yläluokka arvostaisi vs nähdä onni, joka hänellä jo on (P. T. Barnum, The Greatest
Showman)
-Olla yhtä peloton ja taitava kuin isä vs oppia tasapaino vanhempien neuvojen kuuntelussa ja omissa päätöksissään (Ronja, Ronja Ryövärintytär)
-Tutkia dinosauruksen luita rauhassa vs suojella elävää tulevaisuutta kuolleen menneisyyden sijaan (Alan Grant, Jurassic Park)
Kysymyksiä omaa tarinaasi varten
1. Kuinka harhaluulo pidättelee hahmoasi?
2. Miten harhaluulo tekee hahmosi onnettomaksi tai tyytymättömäksi?
3. Minkä totuuden hahmosi tarvitsee karkottaakseen harhaluulon elämästään?
4. Kuinka hän voisi oppia tuon totuuden?
5. Mitä hahmosi haluaa enemmän kuin mitään muuta?
6. Onko hänen halunsa myös hänen tavoitteensa?
7. Uskooko hän että hänen halunsa ratkaisee hänen ongelmansa?
8. Miten hahmosi voisi tavoitella tavoitettaan ja haluaan?
9. Millaisia esteitä hahmosi halun edessä voisi olla?
10. Estääkö hänen halunsa häntä saavuttamasta tarvettaan?
11. Onko hänen mahdollista saavuttaa sekä tarpeensa että halunsa vai kumoavatko ne toisensa?
12. Auttaako hänen tarpeensa saavuttaminen saamaan myös hänen halunsa?
13. Kuinka hänen elämänsä on erilaista sen jälkeen, kun hän saavuttaa tarpeensa?
Jos vastaat kaikkiin näihin kysymyksiin, sinulla on todennäköisesti jo tarinasi juoni aika hyvin selvillä. Useinhan juoni on juuri sitä, että hahmosi tavoittelee tavoitettaan/haluaan ja sinä heität esteitä hänen tielleen (ulkoinen konflikti)
Puhun usein blogissa hahmon sisäisestä konfliktista. Siinä kyse on taas nimenomaan taistelusta hahmosi halun ja tarpeen välillä.
-mariidah
Lähteet:
What Your Character Wants Versus What They Need - Novel Factory (novel-software.com)
"How do I find my character's WANT vs their NEED?" | #AskAbbie - YouTube
6 Things Your Characters Want-and 4 Ways to Keep Them Frustrated - Helping Writers Become Authors
Kommentit
Lähetä kommentti