Nanoprep 2021: Vko 2 - Hahmojen luominen

 Tällä viikolla vuorossa on hahmot. Ehkä ideoinnin myötä sinulla on jo ajatus siitä, kuka voisi olla päähenkilö tarinassasi. Voi olla, että sinulla on aavistus muistakin hahmoista. Hahmon kehittämiseen löytyy netistä paljon materiaalia, esimerkiksi täytettäviä taulukoita, joissa kysytään kaikki hahmon lempiväristä tämän lapsuudentraumoihin. On hyvä miettiä hahmoja tarkasti ja monipuolisesti sekä kehittää heille paljon sellaistakin historiaa ja ominaisuuksia, jotka eivät edes ole tarinan kannalta oleellisia. Tällaisia asioita ei tietenkään kannata silloin tunkea tekstiin, mutta se kyllä välittyy lukijalle, jos olet tehnyt hyvää työtä hahmonkehityksessäsi. Hahmo vaikuttaa silloin kolmiulotteiselta, todelliselta.

Itse käytän usein apuna Myers-Briggs-persoonallisuustestiä. Sivulta löytyy kysely, jonka voi yrittää täyttää sen mukaan, miten hahmosi vastaisi kysymyksiin. Minä kuitenkin etsin yleensä vain suoraan persoonallisuustyypeistä sopivan ja luen sen kuvauksen, etenkin vahvuudet ja heikkoudet. Sivustolla kuvaukset ovat usein aika positiivissävytteisiä ja voi olla vaikea löytää sopivaa tyyppiä esim. pahikselle, mutta googlettamalla löytyy lisää materiaalia persoonallisuustyypeistä, myös niiden huonoista piirteistä. Tai jos tiedät hahmon vaikka jostakin elokuvasta tai kirjasta, joka muistuttaa sinun hahmoasi, voi olla, että netistä löytyy jo tuon hahmon persoonallisuustyyppi.

Photo by Jared Subia on Unsplash

Toinen vähän vastaava persoonallisuuden mallintamistyyppi on enneagrammi. Tätäkin käytän joskus. Ja lisäksi suosittelen ihan huvin vuoksi miettimään, mihin persoonallisuustyyppiin itse sovit. Voit jopa googlettaa, millaisia kirjoittajia tuon persoonallisuustyypin edustajat ovat. Ei kannata kuitenkaan ottaa liian vakavasti!

Kaikista tärkeintä tarinan kannalta hahmossa on kuitenkin se, mikä ajaa häntä eteenpäin, mikä saa hänet toimimaan, niin kuin hän toimii. Vastaus voi olla sinulle jo nyt ilmiselvä tai sitten vielä hämärän peitossa. Voi myös olla, ettei se olekaan se, mitä aluksi luulet.

Photo by JJ Jordan on Unsplash


Nanoprep 2021, 2. viikko

Hahmon halu ja tarve

Kirjoita ylös:

-mitä hahmosi haluaa

-mikä estää häntä tavoittelemasta halua, mikä on hänen pelkonsa

-mitä hahmosi tarvitsee

-mikä on hänen harhaluulonsa

Miten halu ja tarve eroavat toisistaan? Aina se, mitä haluamme, ei ole se mitä tarvitsemme. Hahmon halu on hänen tavoitteensa, jonka hän itsekin tiedostaa (eng. termi usein goal). Tarve on jotakin, mikä auttaisi häntä kasvamaan henkilönä, jotain syvempää, josta hän ei pakosti ole tietoinen (eng. termi need).

Voisimme ottaa esimerkiksi Disneyn Frozenin. Elsa haluaa olla yksin, paikan, missä hän ei voi vahingoittaa muita voimillaan. Hänen velvollisuutensa ja pelkonsa paljastumisesta estävät häntä tavoittelemasta halua täysin. Mitä hän oikeasti tarvitsee, on lakata pelkäämästä voimiaan, hyväksyä itsensä sellaisena kuin hän on. Hänen harhaluulonsa on se, että jos hän on oma itsensä, muut eivät hyväksy häntä, että hänellä ei ole paikkaa yhteisössään.

Näihin kysymyksiin vastaamalla ymmärrät todennäköisesti hahmoasi ja tarinaasi paljon paremmin. Voit lähteä hahmottelemaan hahmon kehityskaarta, sillä useimmissa tarinoissa hahmot voittavat pelkonsa ja oppivat myös mikä heidän harhaluulonsa on ollut ja kuinka he voivat voittaa sen.

Kaikista tärkeintä on miettiä nämä päähahmo(je)si kohdalla, mutta tärkeää se on myös muille hahmoille. Jokaisen hahmon pitäisi olla oman elämänsä päähenkilö, eikä vain tarinan sankarin avustaja. Etenkin, jos tarinassasi on antagonisti/pahis, hänelle nämä kannattaa kirjata ylös. Se voi olla jopa helppoa, sillä antagonisti yleensä haluaa päinvastaista kuin päähahmosi/sankarisi. Tästä syntyy tarinan ulkoinen konflikti. Muista, että aina antagonisti ei hahmo, se voi olla esimerkiksi luonto tai jokin abstrakti asia, kuten sairaus. Eikä antagonisti aina ole pahis, se voi olla vain vanhempi, joka on huolissaan lapsestaan ja yrittää estää tätä tavoittelemasta riskialttiita unelmiaan.


Photo by engin akyurt on Unsplash

Todennäköisesti sinulla pitäisi olla nyt kasassa paljon konfliktia tarinaasi. Sitä haluatkin, sillä se tekee tarinan mielenkiintoiseksi. Kehittelit juuri hahmon sisäistä konfliktia. Ulkoinen konflikti on se, mitä tarinassa tapahtuu, eli juoni. Mutta ulkoinen konflikti ilman sisäistä on loppujen lopuksi hyvin tylsää luettavaa. Mieti toimintaleffaa, jossa on paljon jännittäviä juttuja, räjähdyksiä, takaa-ajoja, pahiksia, mutta jonka päähahmo vain "roikkuu mukana". Hänellä ei ole mitään henkilökohtaisia panoksia tarinassa mukana. Jaksatko katsoa sellaista? 

Kuten Authortuben Abbie Emmons aina sanoo: Tarinassa ei ole kyse siitä, mitä tapahtuu, vaan siitä, miten tapahtumat vaikuttavat hahmoihin ja muuttavat heitä.

Ensi viikolla jatketaan Nanoprepin kanssa!

-mariidah

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?