Hahmokaaret osa 1: Erilaiset kaaret

 Tämä on ensimmäinen osa postaussarjaa hahmokaarista. Oletko koskaan miettinyt sellaisia, kun kirjoitat? Sanoisin, että vaikka et ole miettinyt asiaa juuri tuolla sanalla, olet miettinyt sitä jollakin tasolla tai ainakin liipannut läheltä. Hahmokaaret kun liittyvät kirjoittaessa niin moneen asiaan: hahmoihin (daa), rakenteeseen, juoneen, teemaan...

Tämä ja tulevat postaukset perustuvat pitkälti tähän K. M. Weilandin artikkelisarjaan, mutta olen täydentänyt niitä muilla lähteillä, omilla kokemuksillani ja esimerkeilläni.

Mikä on hahmokaari?

Hahmokaari, eng. character arc, tarkoittaa hahmosi sisäistä muutosta, kehityskulkua, jonka hän käy läpi tarinasi aikana. Yksinkertaisesti:

1. Hahmosi aloittaa olemalla tietynlainen

2. Hahmosi kokee asioita tarinan aikana ja oppii niistä

3. Lopussa hahmosi on jossakin suhteessa erilainen kuin alussa (yleensä! Poikkeus löytyy)

No niin, yksinkertaista siis. Miksi sitä pitäisi käydä tarkemmin läpi, jopa ehkä kymmenien postausten verran? Mitä muuta siihen voi liittyä?

Odottakaa vain, meillä on edessämme jännittävä matka. Hahmokaaren pohtiminen voi olla avain monen muun tarinan osa-alueen selkeytymiseen.

Korostan vielä, että kyse on sisäisestä muutoksesta. Hahmo oppii henkisen läksyn, muuttaa ajatuksiaan ja asennetaan joko itseensä tai maailmaan liittyen. Se, että hahmo esimerkiksi oppii käyttämään jousipyssyä, ei ole muutos, mitä hahmokaaressa tarkoitan. Se voi toki liittyä muutokseen, esim. opettaa hänelle itsekuria tai muiden suojelemisen tärkeyttä tai avustaa hänen matkallaan.

Se, että jokin muuttuu, tuo heti konfliktia, jännitettä. Ja juuri siitä tarinat elävät.

Photo by SpaceX on Unsplash

Hahmokaaret ja rakenne

Usein puhutaan hahmovetoisesta tarinasta ja juonivetoisesta tarinasta. Noita käsitellään erillisinä komponentteina, mitä en ymmärrä yhtään. Eihän toista olisi ilman toista! En suosittele ketään rakentamaan ensin tuntikausien ajan täydellisiä hahmoja ja sen jälkeen keksimään huippua juonta tarinalle tai toisin päin. Nämä asiat limittyvät, hahmot ajavat juonta ja juoni muokkaa hahmoja. Jos pidät nämä kaksi erillään, tarinastasi ei tulee hyvää kokonaisuutta, vaikka sen osaset olisivat kuinka hyviä.

Rakenteesta puhuessamme ajattelemme monesti sen liittyvän juoneen. Puhutaanhan niissä yleensä tapahtumista ja juonipisteistä. Hahmoista monet taas puhuvat niin, että heidän pitää antaa tehdä, mitä he haluavat, kehittyä vapaasti, eikä heitä saa pakottaa mihinkään kaavoihin, sillä sellainen vain vie kaiken hengen heistä.

Tuossa on totuutta, mutta myös ylenkatsetta mielessäni. Tietenkään sinun ei tarvitse käyttää rakennemalleja tai mitään vinkkejä kirjoittaessasi ja tietenkin hahmoille pitää antaa tilaa kehittyä myös suuntiin, joita etukäteen ei ole osannut pohtia. Mutta itse olen kokenut tietynlaiset raamit erittäin hyvänä asiana kirjoittamiselleni. Ne usein ohjaavat inspiraatiota, pakottavat mieleni pohtimaan asioita eri näkökulmista ja syvemmin kuin jos vain lähtisin kirjoittamaan ilman suunnitelmaa. 

Sitä paitsi, kukaan ei pakota käyttämään näitä vinkkejä ennen kuin kirjoitat. Itse asiassa nämä voivat olla hyvinkin hyödyllisiä asioita editoitaessa. Loppujen lopuksi kuitenkin länsimaalainen kirjallisuus ja viihde ovat iskostaneet päähämme tiettyjä tarinamalleja ja -konventioita, joiden piirteitä tarinaan ilmestyy yrittämättä. Vinkkien ja mallien avulla voit jalostaa ja hioa niitä.

Tarinan rakenteessa on pohjimmiltaan kyse juuri hahmokaarista. Kaikki tärkeimmät juonipisteet kiertyvät nimenomaan hahmon ympärille. Jos käytät rakennekaaviota pelkän juonen apuna ja jätät hahmot ulkopuolelle, menet todennäköisesti metsään, eikä tarinaan tule syvyyttä.

Olen postannut aiemmin kolmen näytöksen rakenteesta ja nämä postaukset käyttävät sitä pohjanaan, mutta halutessasi voit lähestyä asiaa myös muita rakennemalleja käyttäen. 

Hahmokaaret ja teema

K. M. Weiland sanoo, että hahmokaari=teema. Ja se on helppo ymmärtää, sillä jos hahmo oppii jotakin tarinasta, niin emmekö mekin opi sitä samaa? Mietipä joitain lempitarinoitasi ja yritä tiivistää ne niiden päähenkilön hahmokaareen. Rikas asetehtailija oppii, että rahaa tärkeämpää on suojella toisia. Kettuvaras oppii, että vaikka muilla on ennakkoluuloja hänestä, hän voi itse odottaa itseltään parempaa ja toimimalla sen mukaan, ennakkoluuloja voi särkeä. Oravan kyvyt omaava tyttö oppii, että hänen erilaisuutensa voi olla voima ja keino löytää hänen itsensä kaltaisia ihmisiä.

Noiden perusteella on aika helppo lähteä puhumaan tarinoiden teemasta, vai mitä?

Tämä tietenkin vaikeuttaa asioita. Olisi niin paljon helpompaa keskittyä yhteen asiaan kerralla, katsoa kaikki vinkit rakenteeseen liittyen tai teemaan tai hahmoon ja vain hioa yhtä palasta kerrallaan. Mutta oikeastaan se voi tehdä kaiken myös helpommaksi: kun kaikki liittyvät yhteen niin tiiviisti, se, että teemme yhdestä asiasta vahvan, esimerkiksi käymällä hahmokaaren tarkasti läpi, teemme kaikista vahvoja.

Photo by SpaceX on Unsplash

Kolme perushahmokaarta

Hahmokaarien variaatioita on lukematon määrä, mutta niitä löytyy kolmea perustyyppiä.

1. Positiivinen hahmokaari

Tämä on kaikista yleisin hahmokaari. Hahmo aloittaa jollakin tapaa puutteellisena. Tarinan aikana hänen on pakko muuttaa uskomuksiaan itsestään ja maailmasta, mikä lopulta auttaa häntä voittamaan sisäiset demoninsa ja usein myös ulkoisen antagonistin. Lopuksi hän ja hänen elämänsä ovat muuttuneet positiiviseen suuntaan. Esimerkkejä löytyy postauksen loppupuolelta.

2. Tasainen hahmokaari

Ja nyt heti se poikkeus muutos-hahmokaareen. Tasainen kaari on hahmolla, joka aloittaa tietynlaisena ja pysyy samanlaisena. Hänen ei tarvitse kasvaa henkisesti voidakseen voittaa vihollisensa, hän on jo sopiva versio itsestään (tarinan kannalta, eivät siis pakosti paras versio itsestään - mutta tarina ei pakota heitä muuttumaan). Tämä voi kuulostaa ensin tylsältä, mutta odotas: tällaisia hahmoja on vaikka kuinka ja he ovat hyviä hahmoja. Esimerkiksi Sherlock Holmes (alkuperäisissä), Gandalf, Nausicaä, Indiana Jones, Katniss Everdeen, Ron Weasley.

Usein tällaiset hahmot muuttavat maailmaa ympärillään tai heidän tarinassaan on kyse muiden pelastamisesta.

3. Negatiivinen hahmokaari

Voisi ajatella, että negatiivinen hahmokaari on yksinkertaisesti positiivisen kaaren vastakohta. Itse asiassa se voi olla paljon muutakin. Tästä hahmokaaresta on ehkä eniten variaatioita, joihin menemme myöhemmin. Pohjimmiltaan se kuitenkin tarkoittaa hahmoa, joka päätyy tarinan lopussa huonompaan tilanteeseen kuin alussa. Esimerkkejä Heathcliff, Walter White, Anakin Skywalker, Jokeri, Hamlet, Klonkku. 

Nuo kaikki esimerkit ovat hyvin pahismaisia hahmoja. Negatiivinen hahmokaari voi kuitenkin olla muutakin kuin polku pahuuteen. Se voi olla esimerkiksi myös traagisen/negatiivisen totuuden oppiminen, mikä usein tarkoittaa lapsenkaltaisen naiiviuden menettämistä. Esimerkkejä: Sansa Stark, Tyler Durden, Nick Carraway. Tai se voi tarkoittaa kyvyttömyyttä päästää irti omasta uskomuksestaan, vaikka se johtaisi suruun ja tuhoon. Tästä esimerkkinä Ned Stark.

Esimerkit positiivisesta hahmokaaresta

Seuraavissa osissa me aloitamme käymällä läpi tarkasti hahmokaaren ja sen rakenteen. Ensiksi keskitymme positiiviseen hahmokaareen, koska sen avulla on helpompi käydä kaksi muuta läpi.

Apuna positiivisen hahmokaaren käsittelyssä käytämme esimerkkejä, joista osa on K. M. Weilandin alkuperäisestä artikkelisarjasta, osa itse lisäämiäni. Kahta niistä tarkastelemme lähemmin, muita lyhyemmin. Kaikki kuitenkin kulkevat mukana läpi sarjan, eli jos haluat, voit käydä nyt tutustumassa niihin, jotka eivät ole sinulle entuudestaan tuttuja tai verestää muistiasi tuntemiesi kanssa, miettiä niiden hahmokaaria ja katsoa, mitä minä olen saanut niistä selville (huom. usein hahmokaaria voi tulkita hieman eri tavalla, tai joskus esim. teemoja saattaa olla useampi, jolloin kaarta voisi myös tarkastella eri asioiden suhteen, joten nämä eivät ole absoluuttisia totuuksia, vaan tulkintoja. Sama pätee tarinoiden rakenteisiin).

Ole myös jatkossa varovainen, jos et halua spoilaantua jostakin seuraavista kirjoista tai elokuvista, koska käymme 

Esimerkit positiivisesta hahmokaaresta tulevissa postauksissa:

-Elizabeth Bennet, Ylpeys ja ennakkoluulo (laajempi esimerkki)

-Sophie Hatter, Liikkuva linna -elokuva (laajempi esimerkki)

-Flynn Rider, Kaksin karkuteillä

-Jane Eyre, Kotiopettajattaren romaani

-Thor Odininpoika, Thor 

-Salama McQueen, Autot

-Woody, Toy Story

-P. T. Barnum, The Greatest Showman

-Ronja, Ronja Ryövärintytär

-Alan Grant, Jurassic Park

Photo by Jan Huber on Unsplash

Parissa seuraavassa osassa lähdemme liikkeelle hahmon rakentamisesta, ensimmäisenä hänen valheestaan/harhaluulostaan ja sitten lähdemme käymään jo läpi itse tarinaa ja mitä missäkin kohtaa pitäisi/voisi tapahtua.

-mariidah

Lähteet:

Creating Stunning Character Arcs, Pt. 1: Can You Structure Characters? - Helping Writers Become Authors

How to Write a Captivating Character Arc - 2022 - MasterClass

How to Create a Powerful Character Arc (Worksheet Included) (jerryjenkins.com)

What is a Character Arc — Definition & Types of Character Arcs (studiobinder.com)

Flat Character Arc: How to Write It Well [5 Modern-Day Examples Included] - Self Publishing School (self-publishingschool.com)

Character Arcs 102: Flat Arcs - The Novel Smithy

Negative Character Arc - Figments & Fables (figmentsandfables.com)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lista täytesanoista

Kustannussopimus!

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?