Hahmokaaret osa 12: Kolmas juonipiste
Tärkein hetki koko hahmokaaressasi on kolmas juonipiste. Sen kimppuun käymme tänään!
Tämäkin postaus perustuu K. M. Weilandin artikkelisarjaan hahmokaarista sekä muihin lähteisiin, jotka löytyvät lopusta. Mukana myös omia ajatuksiani aiheesta.
Kolmas juonipiste
Kolmanteen juonipisteeseen viitataan joskus toisena juonipisteenä (jos keskipistettä ei ole laskettu), synkkänä hetkenä (eng. dark moment), ahaa-hetkenä (AHA-moment) tai sielun synkkänä yönä (dark night of the soul). Toisaalta jotkut ovat sitä mieltä, että järjestys menee: kolmas juonipiste - synkkä hetki - ahaa-hetki, eli ne seuraavat toisiaan. Määritelmä voi siis riippua siitä, miten "laajaksi" kolmas juonipiste määritellään.
Tarinassa kolmas juonipiste asettuu yleensä noin 75 % kohdalle ja aloittaa kolmannen näytöksen.
K. M. Weilandin mukaan se on matalin piste hahmokaaressa, eli se, milloin hahmolla menee kaikista huonoimmin. Juuri ennen sitä, toisen näytöksen lopussa, hahmo saavuttaa näennäisen voiton, hän on tajunnut totuuden, tunkenut harhaluulon taka-alalle ja jopa antagonisti näyttää olevan häviämässä. Kolmas juonipiste kuitenkin muuttaa kaiken.
Se johtuu siitä, että harhaluuloa ei noin vain voi unohtaa. Päähenkilön on kohdattava se silmästä silmään, ennen kuin hän voi saavuttaa todellisen muutoksen. Ilman tätä kohtaamista, tarina vain jotenkin valuisi loppuun.
Kolmas juonipiste tuntuu vielä kamalammalta sitä edeltäneen voitonhetken takia. Se pakottaa hahmon hylkäämään kaikki tekosyyt ja näkemään harhaluulonsa sellaisena kuin se todella on. Nyt hahmon on aika olla täysin rehellinen, kun hän katsoo peiliin.
Usein juonipisteen takana on antagonisti. Päähenkilö ehkä luuli voittaneensa hänet, mutta nyt osoittautuu, että hän oli väärässä. Kuitenkin oikea henkilö, jota on tappiosta syyttäminen, on hahmosi. Kaikki asiat, mitä hän on tähän mennessä tehnyt, ovat johtaneet hänet tähän tilanteeseen.
Kolmas juonipiste on usein kamala tilanne, joka voisi olla hirveä kenelle tahansa, mutta muista tehdä siitä erityisen kammottava juuri sinun hahmollesi. Useimmat kirjoittajat mokaavat juuri tässä kohtaa. He keskittyvät pohtimaan jotakin mahdollisimman kamalaa, mutta eivät mieti, mitä väliä sillä on. Kun pidät hahmokaaren ja sisäisen konfliktin mukana, vältät tämän ansan.
Paljastus
Kolmannessa juonipisteessä yleensä paljastetaan jokin iso salaisuus, jota päähenkilö (tai lukija) ei ole aiemmin tiennyt. Muista kuitenkin asettaa vihjeitä tuosta paljastuksesta, ettei se tule puskista!
Joissain tilanteissa lukijalle asia on ollut alusta asti selvä ja vain hahmot ovat luulleet, että konfliktissa on kyse jostain muusta, jolloin juonipisteellä voi olla jopa koominen sävy.
Joskus paljastus ei niinkään ole salaisuus tai yllättävä juonenkäänne, vaan yksinkertaisesti päähenkilön ymmärrys omasta harhaluulostaan. Joka tapauksessa se jättää hänet niin typertyneeksi, ettei hän pysty toimimaan.
Viimeinen valinta halun ja tarpeen väliltä
Juonen tasolla kolmas juonipiste on tapahtuma, joka vaarantaa tai kyseenalaistaa hahmon tavoitteet. Hahmokaaren tasolla se tarkoittaa, että hahmon on vihdoin aika valita halunsa ja tarpeensa väliltä. Kakkosnäytöksen toisen puolikkaan ajan hän on vakuuttanut itselleen, että hän voi saada molemmat, mutta nyt hän tajuaa sen olevan mahdotonta.
Tämän valinnan täytyy olla raastavan vaikea. Joko hahmo valitsee totuuden ja menettää unelmansa tai sitten hän valitsee halunsa ja elää harhaluulon kanssa loppuelämänsä.
Hänen halunsa täytyy olla aivan hänen ulottuvillaan. Hänen tarvitsee vain sulkea silmänsä totuudelta ja ojentaa kätensä. Sen täytyy olla kiduttavan houkuttelevaa. Mitä enemmän hahmo tässä kohtaa himoaa haluaan, sitä vahvempi juonipiste on.
Toinen puoli valinnasta on kuitenkin totuus. Hän on oppinut tuntemaan sen ja ymmärtänyt, ettei voi elää ilman sitä. Ja vaikka halu on kuinka ihana, hänen silmänsä ovat nyt avautuneet harhaluulon vahingollisuudelle. Hän ymmärtää, mitä saatavaa ja mitä menetettävää hänellä on, valitsipa hän kummin tahansa.
Positiivisen kaaren kohdalla lukijat tietävät kyllä, mikä hahmon lopullinen valinta tulee olemaan. Mutta mitä vaikeammaksi teet valinnat, sitä enemmän he epäilevät ja sitä vahvempi hänen valinnanhetkensä on.
Vanhan minän kuolema
Lopulta hahmo valitsee totuuden. Hän hylkää harhaluulon. Hän tekee oikean valinnan, vaikka se tarkoittaa, että hän menettää halunsa lopullisesti. Vaikka hän myöhemmin silti saisi sen, se ei ole nyt oleellista, sillä tärkeintä on, että hän on valmis luopumaan siitä.
Valintaa seuraa teko. Tästä pisteestä hän ei voi enää palata takaisin, vaikka muuttaisi mieltään.
Tässä kohtaa hahmo on valmis vaikka kuolemaan totuuden puolesta. Ja tavallaan hän kuoleekin, metaforisesti, sillä hän ei ole enää sama ihminen.
Kolmas juonipiste liitetäänkin yleensä tavalla tai toisella kuolemaan, joko kirjaimellisesti tai symboolisesti. Jos joku hahmoista ei kuole, niin kuolema voi näyttäytyä vaikka tuhoisana säätilana, työn menettämisenä (ammatillinen kuolema), lemmikin kuolemana, suosiosta tipahtamisena, hautajaissaattueen ohittamisena tai raakkuvina korppeina. Se ei kuitenkaan voi olla mitä tahansa, vaan sen täytyy liittyä tarinaasi, olla luonnollinen osa sitä. Jos symboliikan liimaa päälle, se on vain naurettavaa.
Usein kuoleman läsnäolo tulee kolmanteen juonipisteeseesi ihan itsestään, eli pohdi sitä vaikka vasta editoidessasi. Erotatko, mikä vertauskuva liittyy kuolemaan? Voitko vahvistaa sitä?
Kolmannen juonipisteen osaset
K. M. Weiland siis liittää kolmannen juonipisteen, synkän hetken ja aha-hetken samaan, kun taas esimerkiski Abbie Emmons kohtelee noita kolmea erillisinä. Itse koen, että omissa tarinoissani ne kyllä tapahtuvat samassa luvussa tai vähintäänkin perättäisissä.
Abbie Emmons myös erottaa katastrofin (disaster) ja houkutuksen (temptation moment) kahdeksi erilaiseksi vaihtoehdoksi kolmannelle juonipisteelle. Eli hänen mukaansa kyseessä voi olla joko kammottava käänne juonessa, jolloin kaikki menee pieleen, tai tilanne, jolloin kaikki sujuukin juuri niin kuin päähenkilö haluaa. Tällöin hänelle tarjotaan mahdollisuutta halun saavuttamiseen, mutta hän ei tartu siihen, sillä hän tajuaa löytäneensä onnen muulla tavoin.
Viesti on siis sama kuin K. M. Weilandilla, mutta selkeyttää sitä, että Kolmen näytöksen rakennetta voi muutella ja tulkita eri tavoin. Eli jos sinun tarinaasi ei mahdu katastrofihetkeä, voit keskittyä sen sijaan tuohon houkutukseen.
Itse olen ehkä hahmottanut kolmannen juonipisteen niin, että se on tapahtuma juonessa, jolloin tilanne ja harhaluulo valkenevat kaikessa kauheudessaan päähenkilölle. Hänen tekonsa johtavat kamalaan tilanteeseen, missä esimerkiksi läheinen henkilö kuolee tai loukkaantuu tai parisuhde uhkaa sortua. Tai sitten hän saa tietää jotakin vaikkapa menneisyydestään tai antagonistista, mikä muuttaa hänen maailmankuvaansa. Sitä seuraa synkkä hetki, jolloin hän on kyvytön toimimaan, sillä hän ei pysty enää luottamaan itseensä. Sitten (usein muiden hahmojen tai oman sisäisen pohdintansa avulla) hän nousee pohjalta, näkee vuorostaan totuuden kirkkaasti ja päättää tästä eteenpäin seurata sitä.
Muista, että riippuen genrestäsi synkkä hetki voi olla vähemmän tai enemmän intensiivinen. Se voi olla pikimusta vaikka kauhussa tai seikkailufantasiassa, mutta kevytmielisemmässä tarinassa enemmän harmaa. Romantiikassa kyse voi olla vaikka riidasta pääparin välillä tai nuorten kouludraamassa kyse voi olla vaikka jalkapallojoukkueen häviöstä. Kyse on siitä, että tarinasi kontekstissa se on synkin ja dramaattisin hetki juuri sinun hahmollesi.
Tapausesimerkit
Ylpeys ja ennakkoluulo: Lydia karkaa, mikä vaarantaa koko perheen maineen, Elizabeth tajuaa virheensä ja kuinka Darcy on ollut oikeassa kaiken aikaa.
Liikkuva linna: Sota kolkuttaa ovelle ja Sulimankin on saanut selville, missä sankarit asuvat. Hauru pelastaa linnan pommilta ja Sophie anelee häntä jäämään, mutta Hauru kieltäytyy, sillä hän on löytänyt viimein jonkun, jota suojella, eli Sophie. Sophie tajuaa että Haurulla on tunteita häntä kohtaan. Tätä ennen Sophien äiti on myös tarjonnut Sophielle mahdollisuutta paeta, mutta Sophie on päättänyt jäädä. Molemmille hahmoille on siis tarjottu mahdollisuutta paeta totuuttaan, mutta he hylkäävät sen.
Lisää esimerkkejä
-Eugene yrittää toimia oikein, mutta hänet petetään ja sidotaan veneeseen. Tähkäpäälle uskotellaan, että Eugene on pettänyt hänet. (Flynn Rider, Kaksin karkuteillä)
-Paljastus, että Rochester on jo naimisissa ja ainoa keino Janelle olla hänen kanssaan on uhrata omat moraaliset arvot ryhtymällä miehen rakastajattareksi. Jane päättää hinnan olevan liian korkea ja pakenee.(Jane Eyre, Kotiopettajattaren romaani)
-Julma hyökkäys kaupunkiin, mikä vaarantaa uudet ystävät ja viattomia ihmisiä. Päätös lopettaa taisteleminen ja uhrata itsensä pelastaakseen muut. (Thor Odininpoika, Thor)
-Kun Salama on viimein kotiutunut uuteen kaupunkiin ja jopa löytänyt mahdollisen rakkauden, hän saa sen, mitä on koko ajan halunnut, eli mahdollisuuden lähteä, kun media löytää hänet. Tajutessaan, että se merkitsee uusista ystävistä luopumista, hänet joudutaan raahaamaan pois. (Salama McQueen, Autot)
-Sid sitoo Buzzin rakettiinsa ja Woody tajuaa, että ei voi paeta yksin ja että Andyn tarve molemmille leluille on tärkeämpi kuin hänen oma pakonsa. (Woody, Toy Story)
-Sirkus tuhoutuu palossa, Barnum vaikuttaa menettäneen kaiken, kun vaimokin on jättänyt hänet kuvan takia, jossa hän suutelee toista naista. (P. T. Barnum, The Greatest Showman)
-Matias nappaa Birkin ja lyö tätä, minkä seurauksena Ronja hyppää kuilun toiselle puolelle ja antaa itsensä Borkan käsiin. Lapset palautetaan, mutta Matias kieltäytyy puhumasta Ronjalle. Ronjan kuva isästään on pirstaleina ja hän ja Birk muuttavat luolaan asumaan. (Ronja, Ronja Ryövärintytär)
-Tim saa sähköiskun, mutta Alan onnistuu elvyttämään hänet, velociraptorit pakenevat ja Alan päättää tehdä mitä tahansa hänen täytyy pelastaakseen lapset. (Alan Grant, Jurassic Park)
Kysymyksiä omaa tarinaasi varten
1. Mikä kamala tapahtuma tai paljastus kääntää hahmosi tähänastisen (näennäisen) menestyksen hänen pahimmaksi tappiokseen?
2. Kuinka tähän tilanteeseen päädyttiin sen takia, että hahmosi ei ole vielä täysin hylännyt valhettaan?
3. Kuinka tämä tappio pakottaa hahmosi näkemään harhaluulon todelliset vaikutukset?
4. Kuinka tämä tappio tarjoaa hahmolle mahdollisuuden tarttua haluunsa?
5. Jos hän valitsee sen tien, kuinka se pakottaa hänet hylkäämään tarpeensa?
6. Kuinka voit asettaa hänen eteensä selvän valinnan halun ja tarpeen väliltä?
7. Kumman hän valitsee?
8. Kuinka voit kirjaimellisesti tai vertauskuvallisesti näyttää kuoleman tässä kohtauksessa vahvistaaksesi vaikutelmaa hahmosi aiemman minän kuolemasta?
9. Tapahtuvatko kolmas juonipiste, synkkä hetki ja ahaa-hetki tarinassasi kaikki samassa tilanteessa vai peräkkäisissä?
Nyt kun olemme käsitelleet kolme juonipistettä, pystyt varmaan näkemään, kuinka ne ohjaavat hahmokaaresi isoimpia käänteitä. Ensimmäinen juonipiste potkaisi päähenkilösi ulos hänen normaalista maailmastaan ja pakotti hänen reagoimaan. Keskipiste herätti hänet toimimaan. Mutta tuo toiminta on ainakin osittain vain ulkoista, eli vaikka kakkosnäytöksen toisen puolikkaan ajan hahmo toimii oikein, hän ei ole vielä täysin oppinut läksyään. Hän luulee, että hänellä on useita mahdollisia polkuja, vaikka oikeasti tarinan kannalta on olemassa vain yksi oikea polku.
Kolmas juonipiste repii pois kaikki muut vaihtoehdot ja pakottaa hahmot olemaan rehellinen itsestään ja tilanteestaan. Tulevassa huipentumassa hahmosi nousee tuhkista ja taistelee uutena, voimaantuneena itsenään. Kolmas juonipiste on se paikka, josta hän nousee.
Tämän takia kolme juonipistettä (ensimmäinen, keskipiste ja kolmas) ovat sijainniltaan Kolmen näytöksen rakenteessa tarkempia, eli ne eivät yleensä juosta niin paljoa. Toinen syy on se, että ne toimivat näytöksien rajoina. Sen sijaan käynnistävä tapahtuma ja tiukat paikat ovat paljon joustavampia ja usein niitä voi olla myös vaikeampi määrittää.
On kuitenkin tarinoita, joissa rytmitys poikkeaa paljon tavallisesta ja jotka ovat silti erittäin toimivia, esim. Tuulen laakson Nausicaä.
-mariidah
Lähteet:
Creating Stunning Character Arcs, Pt. 12: The Third Plot Point - Helping Writers Become Authors
The Third Plot Point: The Story Structure Series Part Six - The Novel Smithy
(9) How To Write A DISASTER + DARK MOMENT (Destroy Your Characters!) - YouTube
(9) How To Write a TEMPTATION MOMENT (Alternative to Disaster) - YouTube
(9) The Most Important Part of Your Story (The Aha Moment) - YouTube
Deliver a Devastating Dark Night of the Soul • Career Authors
Kommentit
Lähetä kommentti