Hahmokaaret osa 6: Normaali maailma

Viime postauksessa käsittelimme hahmon luonteenomaista hetkeä, joka Kolmen näytöksen rakenteessa osuu tarinan koukun kohdalle. Mutta luonteenomainen hetki on vain osa tuota koukkua. Sen ansiosta meillä on hahmo, mutta tuo hahmo tarvitsee ympärilleen muutakin kuin valkoisen huoneen. Tarvitaan kontekstia, miljöö, ympäristö, joka vaikuttaa hahmoosi ja johon hahmosi vaikuttaa. Tarvitaan hahmosi normaali maailma.

Kuten muihinkin tämän sarjan osiin, olen saanut tähän postaukseen inspiraation K. M. Weilandilta, mutta täydentänyt tekstiä myös muilla lähteillä ja omilla kokemuksillani.

Mihin normaalia maailmaa tarvitaan?

Normaali tai tavallinen maailma tai tarinamaailma (eng. normal/ordinary world, story world) ovat käsitteitä, jotka voivat olla sinulle ennestään tuttuja, jos olet joskus törmännyt rakennekaavioon nimeltään Sankarin matka. Sitä käytetään samalla tavalla kuin Kolmen näytöksen rakennetta, eli sen avulla rakennetaan tarina. Se on erityisen suosittu seikkailutarinoissa, mutta sitä pystyy hyvin soveltamaan muihinkin genreihin. Tunnetuksi sen on tehnyt Joseph Campbellin klassikkokirjoitusopas Sankarin tuhannet kasvot (vuodelta 1949!), ja kirjoittajia varten tiivistänyt Christopher Vogler The Writer's Journey -oppaassaan. Tarinamaailma taas on yksi John Trubyn 22 askeleesta tarinan anatomiassa.

Eli mitä tahansa rakennemallia käytätkin, tai vaikka jättäisit mallit kokonaan käyttämättä, veikkaanpa, että normaalia maailmaa et voi välttää.

Tässä postauksessa, kuten koko artikkelisarjassa, hyödynnetään Kolmen näytöksen rakennetta.

Normaali maailma on tärkeässä roolissa etenkin tarinasi ensimmäisen neljänneksen ajan, eli ensimmäisessä näytöksessä. Sen aikana rakennetaan tarinan perusta. Ilman normaalia maailmaa hahmokaari voi tuntua merkityksettömältä ja tyhjältä, kun lukijalle ei ole kunnolla tehty selväksi sen alkupistettä, sitä, mikä kaaressa muuttuu. Sitä vasten peilataan kaikkia tulevia juonen ja hahmon muutoksia. Se vaikuttaa myös olennaisesti tarinasi loppuun, sillä silloin näemme uuden normaalin maailman, eli alkuun heijastuvan tilanteen, joka symboloi kaikkea sitä, mitä tarina on muuttanut. Normaalin maailman avulla siis luomme jännitteen alun ja lopun välille.

Photo by Ben White on Unsplash

Mikä on normaali maailma?

Pohjimmiltaan normaali maailma on miljöö (setting), josta tarinasi alkaa. Se on ympäristö, jossa hahmosi elää kirjan ensimmäisillä sivuilla. Mutta sen pitäminen pelkästään fyysisinä olosuhteina on virhe. Kaikkein tärkein osa sitä on tilanne, jossa hahmosi on, hänen vuorovaikutuksensa maailman kanssa, niin tiedostettu ja tiedostamaton. Se esittelee hahmosi heikkoudet, tarpeen, halun ja esteet hänen muutoksensa tiellä. Sen tehtävä on myös rakentaa lukijalle illuusio ajasta aiemmin, eli hahmosi olemassaolosta ennen tarinaa. Tarinaan on vaikea uskoa, jos hahmo tuntuu ilmestyneen tyhjästä kuin sieni sateella.

Mahdollisia normaalin maailman versioita

  • Normaali maailma voi näyttää pinnalta erinomaiselta, mutta tarinan edetessä sen kiilto rakoilee ja kaikki rumuus pääsee esiin, samoin kuin hahmojen harhaluulot siitä ja itsestään (esim. Tim Burtonin Saksikäsi Edward)
  • Normaali maailma voi olla turvallinen, mutta tylsä, mikä ärsyttää hahmoasi, mutta hän ei tosissaan yritä mitään muuttaakseen tilannettaan (esim. ensimmäinen Tähtien sota -elokuva)
  • Ikävä normaali maailma, mutta päähenkilö on siellä ainakin toistaiseksi jumissa (esim. Pelastakaa sotamies Ryan)
  • Oikeasti hyvä normaali maailma, mutta päähenkilö ei ole kykeneväinen arvostamaan sitä (esim. Ihmeellinen on elämä)
  • Normaalissa maailmassa on haasteita, joita päähenkilö ei ole kykeneväinen kohtaamaan, ennen kuin hän joutunut selviytymään muualla (esim. Disneyn Frozen)

Normaalin maailman symboliikka

Normaali maailma on siis paikka (ja olotila), josta päähenkilösi joko ei halua lähteä tai ei ole kykeneväinen lähtemään. Joskus hän voi ottaa sen itsestäänselvyytenä ja luulla, että se kestää ikuisesti. Joskus hän taas tietää, että se on vain väliaikainen pysäkki (esim. James Cameronin Avatar).

Yksi normaalin maailman tehtävistä on tarjota mahdollisuus luonteenomaiselle hetkelle. Siksi normaalin maailman pitäisi olla sellainen, että se tarjoaa hahmolle mahdollisuuden olla oma itsensä, käyttäytyä niin kuin hän normaalisti käyttäytyy. Tuon normaaliuden ei kuitenkaan tarvitse olla hyvää tai millään tavalla terveellistä tai haluttavaa. Se ei vastaa pelkästään kysymykseen missä, vaan myös kuka ja miksi. 

Normaalia maailmaa kannattaa ajatella päähenkilösi sisäisen maailmaan fyysisenä ilmentymänä. Sen pitäisi heijastaa hahmon harhaluuloa, voimistaa sitä niin, ettei hänellä ole syytä pohtia syvemmin uskomustaan. Myös harhaluulon syy löytyy usein sieltä. Vasta kun normaali maailma haastetaan tai hylätään ensimmäisessä juonipisteessä, protagonistin harhaluuloa ravistellaan.

Voglerin mukaan normaali maailma yleensä luo tunnelman, kuvan tai metaforan, joka viittaa teemaan ja antaa kehykset koko tarinalle.

Väärinkäsityksiä normaalista maailmasta

Normaali maailma on tylsä

Normaali tarkoittaa tässä yhteydessä vain normaalia hahmollesi. Tarinan alkupaikka voi olla hyvinkin epänormaali, vaikkapa toinen planeetta tai taikamaailma. Vaikka tarinasi sijoittuisi meidän maailmaamme, alkutilanne voi kuitenkin olla jotain tavallisuudesta poikkeavaa: hahmosi voi olla esimerkiksi vankilassa tai elää muuten elämää, jota suurin osa väestöstä ei koe. Sanaa normaali käytetään siis vastakohtana sille, mikä tarinassa on tuleva.

Normaalin maailman esittely on sivujen tuhlausta

Ajatus, että ensimmäinen neljännes tarinasta pitäisi käyttää normaalin maailman esittelyyn, voi kuulostaa aivan liialliselta. Joskus voikin olla, että miljöö vaihtuu jo aiemmin (tällöin usein käynnistävän tapahtuman jälkeen) tai että tarina alkaa in media res, kun hahmosi on jo saapunut uuteen paikkaan tai joutunut uuteen tilanteeseen. Mutta kuten aiemmin puhuimme, ei normaali maailma rajoitu pelkkään miljööseen, vaan myös hahmosi henkiseen tilaan, suhtautumiseen ympäristöönsä. Sen täytyy symboloida jotakin, mitä hahmo voi myöhemmin jättää taakseen tarinan edetessä. 

On tärkeää rakentaa kunnon perusta tarinalle, sekä hahmon että miljöön osalta, jotta lukijat ymmärtävät konfliktin, panokset ja kiinnostuvat hahmostasi. Jos he eivät tiedä kontekstia, he eivät välitä käynnistävästä tapahtumasta tai ensimmäisestä juonipisteestä. Sen takia emme voi hypätä suoraan niihin, vaikka mieli tekisi. Toki tässä täytyy huomioida ihmisten lyhyt keskittymiskyky ja olla varovainen - emme voi aloittaa liiankaan aikaisin, jotta lukija ei tylsisty. Usein kannattaa aloittaa niistä tapahtumista, jotka johtavat käynnistävään tapahtumaan, yleensä samana päivänä (esim. Nälkäpeli, joka alkaa sadonkorjuun eli arvonnan aamuna). Käynnistävä tapahtuma on yleensä 5-12 % kohdalla tarinaa, usein tarinan toisessa luvussa.

Se, mikä on oikea kohta sinun tarinasi alulle, sinun täytyy kuitenkin itse selvittää. Hyvä tapa on vain kokeilla. Missä käynnistävä tapahtumasi on? Kuinka monta lukua käytät tarinan alun rakenteluun? Mitä jos leikkaat ensimmäisen luvun? Voiko siitä poimia pari tärkeintä pointtia normaalista maailmasta ja upottaa ne seuraavaan?

Joka tapauksessa on tärkeää esitellä normaali maailma kunnolla. Mieti vaikka yhtä esimerkeistämme, Jurassic Parkia. Koko elokuvan alku käytetään hahmojen ja heidän normaalin maailmansa esittelyyn. Olisiko tarina yhtä kiinnostava, jos se alkaisi dinosaurusten hyökkäyksestä tai edes siitä, kun he saapuvat saarelle? Ymmärtäisimmekö, mitä se merkitsee hahmoille?

Normaali maailma ei ole tärkeä

Jo edellisessä kohdassa käsiteltiin, miksi normaaliin maailmaan kannattaa panostaa. Mutta toinen tärkeä tehtävä sillä on tulevien tapahtumien asettamisessa. Normaali maailma on hyvä paikka piilottaa vihjeitä tai antaa tarvittavaa informaatiota, jolle ei myöhemmin olisi aikaa. Ensimmäisen näytöksen tehtävä on asettaa kaikki palaset konfliktia varten, jonka pyörteisiin hahmosi joutuu täydellisesti ensimmäisessä juonipisteessä.

Normaali maailma viittaa paikkaan

Kuten sanottu, normaali maailma ei ole pelkkä miljöö, vaikka siinä puhutaankin maailmasta. Se ei ole pelkkä päähenkilön koti, koulu tai kaupunki. Se esittelee sitä, miten hänestä tuli, kuka hän on, tärkeitä piirteitä hänen persoonallisuudessaan ja asettaa alkupisteen hänen sisäiselle konfliktilleen.

Normaali maailma estää jännittävän koukun kirjoittamisen

On paljon esimerkkejä siitä, kuinka normaali maailma voi olla jotakin erittäin epätavallista ja jännittävää. Mutta mitä jos päähenkilösi ei olekaan avaruusninja tai dinosauruscowboy? Entä jos hän on ihan tavallinen koulutyttö, kirjanpitäjä tai kotiäiti? Miten välttää tylsän arjen kuvailu, jossa päähenkilö herää, pesee hampaat, syö aamiaisen ja lähtee töihin, jos hänen normaali maailmansa koostuu juurikin siitä?

Keskity hahmosi sisäiseen konfliktiin. Miten ympäristö ja hänen sisimpänsä hankaavat toisiaan vasten? Mitä normaalissa maailmassa on sellaista, joka tekee siitä kestämättömän olotilan? Miten voisit vihjata tuleviin konflikteihin, tikittävään pommiin, joka piilottelee jossakin kaiken arkisuuden sisällä? Tässä kannattaa yleensä kääntyä hahmosi halun ja tarpeen puoleen.

Muista, että lukija näkee maailman hahmosi silmien kautta. Jos hahmosi on tylsistynyt, tylsistyy lukijakin. Älä siis luota siihen, että normaali maailmasi on riittävän kiinnostava, koska se on niin erikoinen ja outo ja olet käyttänyt lukemattomia tunteja sen suunnitteluun. Sori vain fantasian ja scifin kirjoittajat - suurin osa lukijoista ei kiinnostu pelkästä maailmasta, vaan nimenomaan hahmon vuorovaikutuksesta sen kanssa, hänen suhtautumisestaan siihen.

Jos asetamme kaiken oikein, normaalin maailman pitäisi tarjota hyödyllisiä ja koukuttavia mahdollisuuksia tutkia ja kehittää hahmoasi. Tämän osion pitäisi olla aivan yhtä koukuttava kuin sen jälkeenkin tulevien, vaikka se luokin perustavan uusille seikkailuille.

Kuinka luoda normaali maailma?

Mieti ensin millainen maailma tarjoaa loogisen taustatarinan sille, miksi hahmosi uskoo harhaluuloonsa. Sitten pohdi, miten tehdä maailmasta paras paikka pitämään tuota harhaluuloa yllä, jopa vahvistamaan sitä. 

Seuraavaksi pohdi, millainen normaali maailma olisi paras kontrasti tarinassa myöhemmin tulevalle seikkailumaailmalle (adventure world). Joskus päähenkilösi pysyttelee koko tarinan ajan samassa paikassa ja vain tietyt osat maailmasta muuttuvat (esim. Monsterit Oy ja lapsen saapuminen hirviöiden maailmaan), joskus hän matkaa muualle. Joka tapauksessa haluat tehdä erosta aiempaan mahdollisimman dramaattisen, jotta se työntää hahmosi kehityskaaren liikkeelle ja sekä pakottaa että mahdollistaa hänen muutoksensa.

Normaali maailma näyttää lukijalle selvästi hahmosi alkutilanteen. Joko hahmon on muututtava niin, että hän voi jättää tämän tuhoisan normaalin maailman taakseen tai muuttaakseen sitä erilaiseksi, tai sitten hänen on muututtava niin, että hän pystyy todella nauttimaan hyvästä maailmastaan ja olemaan osa sitä.

Tapausesimerkit

Ylpeys ja ennakkoluulo: Herra ja rouva Bennetin väliset keskustelut kertovat selvästi heidän välisistä eroistaan ja heidän avioliitostaan sekä siitä, kuinka tärkeää on löytää tyttärille aviomiehet. Äidin pakkomielle löytää rikkaat miehet ja isän ivallinen suhtautuminen äitiin on maailma, jossa Elizabeth on kasvanut. Hän on läheisempi isänsä kanssa ja perinyt paljon tämän mielenlaatua ja epäilemättä jo kapinahengessä suhtautuu äitinsä toiveisiin vastentahtoisesti.

Liikkuva linna: Hattujen ompelu, eristäytyminen työkavereista, siskon ihailijat eivät huomioi Sophieta. Maailma ympärillä on värikäs ja iloinen, mutta Sophie eristäytyy mieluummin omaan tuttuun ja turvalliseen elämäänsä vahvistaen koko ajan harhaluuloaan. Sophie on siis itse rakentanut itselleen sopimattoman elämän, maailmassa ei niinkään ole vikaa. Hänen on muututtava, ei maailman.

Lisää esimerkkejä

-Taitava kruunun varkaus ja pakeneminen, muiden kustannuksella hyötyminen ja vain oman edun ajatteleminen on Flynnin arkea (Flynn Rider, Kaksin karkuteillä)

-Ankara ja rakkaudeton lapsuus tädin luona, sitten koulussa, mikä vahvistaa hänen käsitystään siitä, ettei kukaan voi rakastaa häntä (Jane Eyre, Kotiopettajattaren romaani)

-Rauhallinen ja kukoistava valtakunta, joka ruokkii hänen ylpeyttään ja harhaluulojaan (Thor Odininpoika, Thor)

-Kisa, fanitus, kaikki upouutta ja hänen tarpeitaan palvelevaa, mikä vahvistaa itsekkyyttä ja muista eristäytymistä (Salama McQueen, Autot)

-Andyn huone, jossa hän on pomo, mikä vahvistaa harhaluuloa (Woody, Toy Story)

-Köyhyydessä kasvaminen ja perheen perustaminen, mutta vaikka vaimo ja lapset onnellisia, hän janoaa aina vain asioita, jotka häneltä itseltään puuttuivat lapsena (P. T. Barnum, The Greatest Showman)

-Matiaksenlinnassa eläminen, isä ryövärien päällikkö ja se joka neuvoo kuinka pärjätä metsässä ja joka hemmottelee häntä, mikä vahvistaa harhaluuloa siitä, kuinka isä tietää aina parhaiten (Ronja, Ronja Ryövärintytär)

-Arkeologiset kaivaukset rahoituksen tarpeessa - ei ole suoraan sidoksissa harhaluuloon, mutta edistää juonta (Alan Grant, Jurassic Park)

Kysymyksiä omaa tarinaasi varten

1. Millaisesta miljööstä/tilanteesta tarinasi alkaa?

2. Kuinka tämä miljöö/tilanne muuttuu ensimmäisessä juonipisteessä?

3. Kuinka voit tehdä normaalista maailmasta ja seikkailumaailmasta vastakohtaiset?

4. Kuinka normaali maailma näyttää tai symboloi hahmosi harhaluulolle omistautumista?

5. Kuinka normaali maailma aiheuttaa tai vahvistaa valhetta?

6. Miksi hahmosi on normaalissa maailmassa?

7. Jos hahmosi ei halua lähteä normaalista maailmasta, mikä auttaa häntä jättämään harhaluulon aiheuttaman epämukavuuden huomioitta?

8. Jos hahmosi haluaa lähteä (tai muuttaa maailmaa/tilannettaan), mikä estää häntä?

9. Palaako hahmo normaaliin maailmaan tarinan lopussa?

10. Jos normaali maailma on hyvä paikka, miten hahmosi täytyy muuttua, jotta hän osaisi arvostaa sitä?


Pitkä postaus, mutta tärkeä ja usein aliarvostettu aihe!

-mariidah


Lähteet:

Creating Stunning Character Arcs, Pt. 6: The Normal World - Helping Writers Become Authors

Understanding the Normal World of a Story's First Act - Helping Writers Become Authors

5 Misconceptions About Your Story’s “Normal World” - Kristen Lamb (authorkristenlamb.com)

How to Develop Your Character’s Ordinary World | by Shaunta Grimes | Medium

22 Steps (II): Ghost and Story World, John Truby, The Anatomy of Story | by pirangy | Medium

(58) Where to Start Your Story | From Ordinary World to En Media Res - YouTube

The Hero’s Journey: Examples of Each Stage (yourdictionary.com)

What Is the Ordinary World in the Hero's Journey? (thoughtco.com)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kustannussopimus!

Lista täytesanoista

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?