Hahmokaaret osa 5: Luonteenomainen hetki

 Ensivaikutelmilla on väliä! Luonteenomainen hetki on hahmosi ensimmäinen mahdollisuus tehdä vaikutus lukijoihisi. Olemme nyt selvittäneet hahmon peruspalikat (harhaluulo, tavoite ja halu, haamu), joten on aika oikeasti alkaa kirjoittamaan hahmoa (tai ainakin suunnittelemaan hänen ensimmäistä kohtaustaan).

Kuten muutkin tämän sarjan postaukset, kiitos kuuluu K. M. Weilandille, jonka artikkelisarjaan postaus pitkälti pohjautuu, mutta olen myös käyttänyt muita lähteitä sekä omia tulkintojani lisäksi.

Hahmosi luonteenomainen hetki

Tässä postauksessa siis menemme varsinaisen tarinan tapahtumiin, emme enää suunnittele hahmoa. Alamme pohtia hahmokaaren rakennetta. Luonteenomainen hetki (eng. characteristic moment) on ensimmäinen askel kaaressa. Jos olet tutustunut aiempaan postaukseeni Kolmen näytöksen rakennemallista, luonteenomainen hetki osuu samoille kohdille kuin tarinan koukku (eng. hook). Sen paikka on silloin, kun hahmosi astuu näyttämölle, eli yleensä ensimmäisessä luvussa.

Varsinkin nykypäivänä on otettava huomioon, että ihmisten keskittymiskyky ei ole kauhean hyvä. Lukija on napattava mukaan tarinaan nopeasti. On tärkeää, että hän tietää, mistä tarina kertoo, mihin hän on sitoutumassa. Useimmille lukijoille hahmot ovat tarinassa tärkeintä ja itse ainakin haluan tietää, kenen tarinaa luen. Siksi päähenkilö(t) kannattaa esitellä mahdollisimman pian ja mahdollisimman selkeästi.

Kun avaamme kirjan ja luemme hahmosta, pohdimme, että kuka tämä tyyppi on? Mitä hän tekee? Miksi? Millainen hänen persoonallisuutensa on? Voisimmeko pitää hänestä? Onko hänessä jotakin kiinnostavaa? Jos ei, kirja on vaarassa sulkeutua.

Eli epäonnistunut luonteenomainen hetki voi tarkoittaa epäonnistunutta tarinaa, joka ei tule koskaan luetuksi.

Koeta keksiä kohtaus, johon et voisi sijoittaa ketään muuta hahmoa. Joka on luonteenomainen ja uniikki juuri tälle päähenkilölle. Ensivaikutelmiin ei pitäisi luottaa, tai tehdä päätelmiä niistä, mutta totuus on, että silti näin käy. Tee siis vaikutus lukijoihisi heti ensimmäisellä yrityksellä.

Tässä postauksessa keskityn nimenomaan päähenkilöön, mutta myös sivuhahmoilla on hyvä olla jonkinlainen luonteenomainen hetki, kun he astuvat ensimmäistä kertaa lavalle.

Luonteenomaisen hetken tehtävät

-hahmon esittely

-hahmon nimen paljastaminen (usein)

-hahmon sukupuolen, iän, kansallisuuden ja ammatin kertominen tai vihjaaminen niihin (toki nämä piirteet eivät ole oleellisia kaikille hahmoille tai kirjoittajille tai lukijoille - mieti mitkä ovat tärkeitä sinulle ja sille kuvalle, jonka hahmosta haluat välittää)

-hahmon tärkeimpien fyysisten piirteiden esille tuominen

-vihjaaminen hahmon rooliin tarinassa (esim. että hän on päähenkilö)

-hahmon tärkeimmän ominaispiirteen esittely

-lukijoiden mielenkiinnon nappaaminen ja/tai heidän sympatiansa herättäminen

-hahmon kohtaustavoitteen esittely (pienempi, välitön tavoite)

-vihjaaminen hahmon juonitavoitteeseen (suurempi, tarinan mittainen tavoite, se mitä pohdimme aiemmin)

-hahmon harhaluulon näyttäminen tai ainakin siihen vihjaaminen

-juonen liikkeelle laittaminen tai ainakin tulevia tapahtumia ennakoiva kohtaus

Ei mikään ihme että alut ovat vaikeita! Hahmoa ei kannata laittaa touhuamaan jotain mitätöntä, arkipäiväistä, vaan miettiä tarkkaan, mikä on juuri tälle hahmolle paras tapa esittäytyä. Kannattaa valita tapahtuma, joka tekee hahmosta kiinnostavan lukijoille, esittelee hänen heikkouksiaan ja vahvuuksiaan sekä edistää juonta. Helpommin sanottu kuin tehty!

Vakuuta lukijat hahmostasi

Positiivinen hahmokaari tarkoittaa usein sitä, että alussa hahmollasi on negatiivisia piirteitä. Niinpä tasapainottelu siinä, mitä paljastat hahmostasi heti alussa, on tärkeää. Ei kannata keskittyä liikaa hahmon vikoihin, vaan ensin saavuttaa lukijoiden mielenkiinto ja sympatia häntä kohtaan. Vaikka hahmosi olisi petollinen, valehteleva, ärsyttävä vastuun välttelijä, ja kaiken tuon kertominen olisi tärkeää hahmokaaren kannalta, kannattaa miettiä, kuinka sen tekee. Mistä itse pidät hahmossasi? Kuinka voisit korostaa sitä tässä kohtauksessa?

Onko hänen tarkoitus olla pidettävä, vaikka hänellä onkin vikoja? Vai ei?

Nimittäin kaikkien päähenkilöiden ei tarvitse olla pidettäviä tai kivoja. Mutta heidän tarvitsee olla kiinnostavia. Heissä täytyy olla jotakin, joka saa lukijan jatkamaan sivujen kääntelyä. Se voi olla vaikka kuiva huumorintaju, vihjaus toivosta, että hän parantaa tapansa tai jokin erikoinen ominaisuus.

Älä lannistu - usein se, että sinulla on vaikeuksia luonteenomaisen hetken kanssa, kertoo, että hahmosi on moniulotteinen, eli hyvä hahmo. Häntä ei ole helppo tiivistää yhteen hetkeen. Mieti rauhassa, mitkä piirteet ovat kaikista tärkeimmät ja miten saisit esiteltyä ne mahdollisimman mieleenpainuvasti.

Pahinta on, jos hahmosi ei herätä lukijassa mitään tunteita, tai aiheuttaa ainoastaan ärsytystä. Muista myös, että liiallinen sympatian kalastelu on helposti luotaantyöntävää. Hahmoista, jotka ruikuttavat surkeista oloistaan ja lapsuudestaan, on vaikea pitää, samaten hahmoista, jotka liian täydellisiä.

Ajattele isosti

Mikä on se kuva, jonka haluat välittää lukijalle? Jos hahmosi ominaispiirre on hänen lempeytensä, älä tyydy siihen, että hän taputtaa kulkukoiraa, vaan laita hänet juoksemaan liikenneruuhkan läpi auttaakseen eksynyttä lasta. Jos hän on fiksu, älä laita häntä lukemaan koulukirjoja vaan näytä, kuinka hän laittaa jauhot suuhun epäreilulle opettajalle korjaamalla tämän puheita koko luokan edessä.

Tärkeää on laittaa hahmo toimimaan. Älä aloita hänen päänsä sisältä, älä kerro lukijalle, että hän on rohkea tai surullinen tai taiteellinen, vaan näytä se. Anna hänen olla aktiivinen. Voit laittaa hänet tilanteeseen, jossa hän on elementissään, tai päinvastoin sellaiseen, jossa hänellä on epämukavaa, josta hän joutuu kykyjensä avulla selviytymään.

Parasta on, jos pystyt vihjaamaan hahmosi harhaluuloon jo tässä kohtaa, mutta aina ei ole mahdollista yliviivata kaikkia kohtia ylempänä olevalta listalta. Pidä tarinasi loogisena ja sujuvana ja esittele muut asiat mahdollisimman pian.

Jos et tiedä, mistä lähteä liikkeelle, voit listata kaikki hahmosi ominaisuudet, valita niistä kaikista tärkeimmät ensimmäisessä kohtauksessa kerrottaviksi ja pohtia sitten siihen sopivan kohtauksen (ks. tämä esimerkki).

Vain yksi luonteenomainen hetki?

Joskus luonteenomainen hetki on kaksiosainen. Usein näin on etenkin silloin, kun tarina alkaa jonkinlaisella epilogilla tai takaumalla, esimerkiksi kohtauksella hahmosi lapsuudesta. 

Voit siis hyvin jakaa luonteenomaisen hetken kahteen kohtaukseen. Näin voit esitellä hahmosi elämän ja luonteen tärkeimmät piirteet, vaikka ne eivät mahtuisi samaan tilanteeseen. Esimerkiksi Toy Storyssa nähdään kuinka tärkeä lelu Woody on Andylle, mutta myös kuinka hän on muiden lelujen johtaja.

Luonteenomaista hetkeä voi hyödyntää myös tarinasi lopussa! Tällöin puhutaan peilikohtauksista. Voit laittaa hahmosi samankaltaisiin tilanteisiin ja näin näyttää, kuinka hän on tarinan aikana muuttunut. Valitse siis viisaasti.

Tapausesimerkit

Ylpeys ja ennakkoluulo: Elizabeth kuulee Darcyn moittivan hänen viehättävyyttään ja se loukkaa hänen tunteitaan. Hän ei ryntää vessaan itkemään, vaan kertoo koko jutun naureskellen ystävättärilleen. Sen jälkeen kertoja kertoo suoraan lukijalle Elizabethin luonteesta. Tämä hetki on melko lyhyt ja kerrotaan pikemmin kuin näytetään, mikä osittain kuuluu aikakauden tyyliin. Tosin Lizziellä on muitakin luonteenomaisia hetkiä.

Liikkuva linna: Sophie pysyttelee erillään työkaveriensa ilonpidosta, jää tekemään töitään, kun he lähtevät kaupungille. Hän kääntää katseensa ikkunasta näkyvästä Liikkuvasta linnasta ja sen tarjoamista seikkailuista hatuntekoon. Hän sovittaa hattua ja poseeraa peilin edessä nätisti, mutta toteaa ettei hänestä ole sellaiseen. Niinpä hän vetää hatun syvälle päähänsä peittäen kasvonsa, ja lähtee hoitamaan asioitaan.

Lisää esimerkkejä

-Flynn pettää ryöstötoverinsa ja pelastaa itsensä napaten vielä kruununkin itselleen (Flynn Rider, Kaksin karkuteillä)

-Yksinäinen hetki perheestä pois suljettuna, jonka Jane viettää yksin lukemassa. Toisessa kohtauksessa heti ensimmäisen jälkeen hän kieltäytyy alistumasta Johnin epäreilulle julmuudelle (Jane Eyre, Kotiopettajattaren romaani)

-Vannoo lapsena tulevansa samanlaiseksi kuin isänsä ja "tappelevansa kaikkia vastaan". Sen jälkeen näytetään Thor aikuisena ja hänen ylimielinen asenteensa (Thor Odininpoika, Thor)

-Itsensä tsemppaus ennen kisaa, sen jälkeen näytetään taitoja ja väheksyntää tiimiä kohtaan, jota selostajat vielä vahvistavat kertomalla, että hän on erottanut jo kolme varikkotiimiä, koska tykkää työskennellä yksin (Salama McQueen, Autot)

-Kokoelma onnellisia hetkiä Andyn kanssa, minkä jälkeen näytetään Woodyn johtajankykyjä muiden lelujen kanssa (Woody, Toy Story)

-P.T. vie unelmiensa tytön hylättyyn kartanoon ja kertoo tälle unelmistaan. Hän kuvittelee kartanon mahtavaksi ja ehjäksi ja heidän elämänsä siellä. Hän osoittaa kykynsä unelmoida suuria ja kauniita asioita. (P. T. Barnum, The Greatest Showman)

-Kuuntelee isän neuvoa olemaan pelkäämättä metsässä, jos haluaa pysyä turvassa, joten esim. hyppii joen liukkailla kivillä kunnes ei enää pelkää putoavansa jokeen (Ronja, Ronja Ryövärintytär)

-Hetki kaivauksilla, jossa demonstroidaan hänen ärtynyttä asennettaan modernia maailmaa kohtaan sekä inhoa lapsia kohtaan sekä tietenkin laajaa tuntemusta dinosauruksista (Alan Grant, Jurassic Park)

Photo by Lan Pham on Unsplash

Kysymyksiä omaa tarinaasi varten

1. Mikä luonteenpiirre, ominaisuus tai taito parhaiten kuvaa hahmoasi?

2. Kuinka voisit esitellä tätä piirrettä mahdollisimman näyttävästi ja selvästi? 

3. Kuinka voisit esitellä tätä piirrettä niin, että se edistää myös juonta?

4. Kuinka voisit esitellä hahmosi harhaluuloa?

5. Voitko paljastaa tai vihjata hänen haamuunsa?

6. Kuinka voit tässä kohtauksessa kertoa hahmosi tavoitteesta, asiasta, jota hän eniten janoaa?

7. Onhan kohtauksessa konfliktia? Jokin este hahmosi hänen tavoitteidensa välissä?

8. Kuinka voit jakaa lukijalle hahmosi tärkeitä yksityiskohtia hahmostasi (esim. nimi, ikä, ulkonäkö) mahdollisimman sujuvalla tavalla?

Pidä hauskaa tämän kohdan kanssa! Sinulla on mahdollisuus esitellä hahmosi niin, etteivät lukijat voi unohtaa häntä saati jättää tarinaa kesken.

-mariidah

Lähteet:

Creating Stunning Character Arcs, Pt. 5: The Characteristic Moment - Helping Writers Become Authors

Crafting Characteristic Moments that Work - The Novel Smithy

Grab Readers With a Multi-Faceted Characteristic Moment - Helping Writers Become Authors

(50) The 7 Steps to Writing a Powerful Characteristic Moment - YouTube

(50) Deadly Story Openers: How to Fix a Boring Characteristic Moment - YouTube


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?

Kaikesta luopuminen

Ensimmäinen arkiviikko Italiassa