Hahmokaaret osa 4: Haamu

 Olemme selvittäneet nyt hahmomme harhaluulon sekä tavoitteen ja halun. Mutta miksi hahmo uskoo harhaluuloonsa? Siihen kysymykseen etsimme vastausta tässä postauksessa. Kuten koko artikkelisarja, tämäkin on K. M. Weilandin inspiroima, mutta olen täydentänyt sitä muilla lähteillä ja omilla tulkinnoillani.

Miksi hahmo uskoo harhaluuloonsa?

Miksi on tärkein sana kirjoittajalle suunnitteluvaiheessa. Miksi miksi miksi? Kun kysyt sitä uudelleen ja uudelleen, aukot alkavat täyttyä ja lopulta tarina vastaa itse kysymykseen jo ennen kuin ehdit kysyä sitä. Jokaisella tapahtumalla täytyy olla seuraus ja jokaisella seurauksella syy. Tarina on ketju toisiinsa liittyviä tapahtumia. Jos syy-seuraussuhde uupuu, kirjoittamaasi ei mielestäni voi kutsua enää tarinaksi vaan se on sarja sattumanvaraisia tapahtumia. Toki joidenkin tarinoiden kanssa tämän erottaminen voi olla lukijalle välillä vaikeaa, mutta kirjoittajalla sen pitäisi olla selvä (viimeistään editointivaiheessa).

Eli mitä hahmollesi on tapahtunut, että hän on alkanut uskoa harhaluuloonsa, vaikka se on selvästi hänelle vahingollinen?

Ihmiset toimivat usein itselleen vahingollisesti. Me olemme valmiita uhraamaan joitakin asioita elämässämme saavuttaaksemme jotakin muuta. Me valehtelemme itsellemme, että jotkin asiat ovat tärkeämpiä kuin toiset, että valitsemamme polku on oikea. Takerrumme harhaluuloihimme. Mutta noille harhaluuloille on aina jokin syy.

Joskus syy on selvä, kuten että meidän täytyy tienata tarpeeksi rahaa ruokaan ja asumiseen, vaikka se tarkoittaisikin raskasta työntekoa ja pitkiä päiviä. Joskus syy on hämärämpi, jopa niin piilossa itseltämme, että emme edes tiedosta sen vaikutusta itseemme (esim. minun on kärsittävä arvostetussa työpaikassa ja tienattava suuri summa rahaa, koska muuten olen luuseri kuten isäni aina sanoi minun olevan).

Kun saat hahmosi harhaluulon syyn selville, tiedät myös hänen haamunsa (eng. ghost).

Mikä on haamu?

Haamusta voisi puhua myös hahmosi taustatarinana (backstory), mutta se on aika laaja termi. Taustatarinan voi käsittää sisältävän myös kaikenlaista tarinan kannalta merkityksetöntä informaatiota. Haamu taas erittäin merkityksellinen, sillä se on pitkälti syy koko tarinaan. 

John Trubyn 22 tarinankerronnan askeleessa haamu on myös tärkeä palanen hahmon- ja tarinankehitystä. Trubyn yhteydessä olen usein kuullut puhuttavan haamuhahmoista, mutta haamu voi olla myös tapahtuma, joka on haavoittanut hahmoasi ja saanut hänet kehittämään harhaluulon.

Haamu ei pakosti ole yksittäinen tapahtuma, vaan se voi olla sarja tapahtumia, jolloin se usein kietoutuukin hahmoon tai hahmoihin. Esimerkiksi äiti voi hahmon haamu, jos hän on tehnyt päähenkilön lapsuudesta kurjaa ja käyttäytynyt tälle vahingollisella tavalla. 

Eli vaikka haamu on vahingoittanut hahmoasi jo ennen tarinan alkamista, voi tuo vahingoittaminen yhä jatkua tai sitten se voi konkretisoitua tarinan aikana hahmona tai esimerkiksi esineenä, joka muistuttaa päähenkilöä traumaattisista tapahtumista.

Haamua voi ajatella myös hahmon sisäisenä vastustajana, joka saa hänet takertumaan harhaluuloonsa ja estää siten hahmoa saavuttamasta onneaan. Joskus haamu toki voi olla myös tarinan varsinainen antagonisti, mutta niin ei ole pakko olla - haamu voi kuulua vain hahmon menneisyyteen ja vain sen jälkivaikutukset näkyvät tarinassa.

Haamuun viitataan joskus myös haavana (eng. wound).

Joskus haamu on jotakin hyvin traumaattista ja järkyttävää, kuten vanhempien murhan todistaminen Batmanissa, joskus taas jotakin arkisempaa, kuten ero (Austenin Viisasteleva sydän) tai fyysinen alemmuus (Masi Pallopää Monsterit Oy:ssa).

Mitä isompi ja traumaattisempi haamu on, sitä isompi myös harhaluulon pitäisi olla ja samoin muutoksen, jonka hahmo käy kaaressaan läpi.

Joissain tarinoissa haamu on lukijoille selvä alusta asti, joissain se pidetään salaisuutena ja voi jopa olla juuri se syy, miksi lukija jatkaa lukemista. Joskus se voi olla koko mysteerin avain ja paljastua lukijoille pala palalta tarinan aikana. Toisinaan taas haamua ei kerrota laisinkaan. 

Usein etenkin ns. origin storyissa (monet supersankarielokuvat) tarina alkaa prologilla tai tapahtumilla, jotka esittelevät haamun lukijoille/katsojille ja selittävät näin päähenkilön motivaation tarinan lopuille tapahtumille.

Myös hahmo voi suhtautua haamuun eri tavoin. Hän voi olla siitä hyvinkin tietoinen, jopa takertua siihen, tai sitten hän ei osaa edes hahmottaa, kuinka paljon se vaikuttaa hänen elämäänsä. Jos tarina alkaa ilman haamua, on selvää että hahmo ei vielä usko harhaluuloonsa, vaan kehittää sen tarinan edetessä. Jotkut tarinat esittelevät hahmon ehjänä, kunnes esimerkiksi hyvä ystävä tai sukulainen kidnapataan tai murhataan ensimmäisen näytöksen aikana tai päähenkilö repäistään paratiisistaan kurjuuteen.

7 yleistä haamutyyppiä

Fyysinen

Fyysinen puutos tai erilaisuus voi aiheuttaa ongelmia ja vääristää hahmon itsetuntoa. Vammat ja fyysiset heikkoudet voivat muuttaa hänen elämänpolkuaan ja rajoittaa heitä (toki eivät aina!).

Epäoikeudenmukaisuus

Rikoksen uhriksi joutuminen, traumaattisen tapahtuman todistaminen tai eläminen aikana/maailmassa, jossa on epäoikeudenmukaisuutta, jättää jälkensä hahmoon hyvin todennäköisesti.

Epäonnistuminen tai virhe

Ihmiset ovat usein hyvin ankaria itselleen epäonnistuessaan. Syyllisyys voi lamauttaa ja muuttaa hahmoa paljon. Aina syyllisyys ei edes ole ansaittua, vaan joskus syytämme itseämme, vaikka siihen ei edes olisi aihetta.

Väärä luottamus tai petos

Luottaminen väärään ihmiseen ja petetyksi tuleminen (tai ainakin asian itse näkeminen niin) voi aiheuttaa suurta tuskaa. Kyseessä voi olla lapsi-vanhempi-suhde, ystävyyssuhde tai jopa rakastetun petos.

Eristys

Muista erilleen jääminen voi muuttaa hahmoa. Se voi olla liittyä ihmissuhteisiin (kuten vanhempi, joka suosii toista lasta toisen kustannuksella), asemaan (sosiaalinen status) tai olla ihan todellista muista ihmisistä erossa pitämistä (esim. vankeus). Mitä tahansa mikä on vienyt hahmolta mahdollisuuksia osallistua, olla osa yhteisöä tai saavuttaa asioita.

Laiminlyönti tai hylkäys

Kun henkilö tai yhteisö hylkää yksilön tai laiminlyö häntä, on haamun syntyminen taattu. Tilanne voi liittyä ihmissuhteisiin kuten vanhemmuuteen, ystäviin tai puolisoon, mutta myös yhteiskuntaan, yhteisöihin tai viranomaisiin.

Pettymys

Johonkin asiaan uskominen ja tuon uskon särkyminen voi särkeä hahmon pahasti. Tämä voi liittyä maailmankuvaan, poliittisiin kantoihin, uskontoon tai jopa tärkeään ihmiseen, joka toimiikin moraalittomasti. Se voi myös liittyä hahmoon itseensä, esim. sen oppiminen, että on adoptoitu.

Tapausesimerkit

Ylpeys ja ennakkoluulo: Elizabeth on joutunut kasvamaan perheessä, jossa on taloudellisia vaikeuksia (vaikka eivät he kovin köyhiäkään ole). Hänen äitinsä painostaa häntä naimisiin ja mieluiten rikkaisiin naimisiin. Hän on koko elämänsä joutunut kamppailemaan, ettei häntä itseään arvosteltaisi vaurauden perusteella, mutta tajuamattaan hän tekee itse juuri samaa muita kohtaan. Hän on myös joutunut seuraamaan sivusta vanhempiensa rakkaudetonta liittoa, joka on ollut epätasa-arvoinen, jos ei nyt varakkuudessa niin muissa asioissa.

Liikkuva linna: Sophie on menettänyt isänsä ja todennäköisesti kokee pitävänsä tämän muistoa yllä jatkamalla hattukauppaa. Hän on kasvanut kauniin ja suositun sisarensa varjossa sekä turhamaisen äidin kanssa (joka ilmeisesti menee herkästi uusiin naimisiin ja tykkää tuhlata rahaa). Hän on oppinut, että rakkautta ansaitaan ulkonäöllä. Kohtauksessa sisaren kanssa näemme selvästi, kuinka nuoret miehet eivät edes huomaa häntä. Kun kaksi sotilasta kiinnostuu hänestä kadulla, hän ei usko, että heillä voisi olla hyvät tarkoitusperät (voi olla että hän on oikeassa, mutta vaikka miehet ehkä ovat aika tunkeilevia ja isokokoisia, he eivät varsinaisesti vaikuta ilkeiltä), eikä halua edes puhua heille.

Lisää esimerkkejä

-Orpopoika Eugenena kasvaminen (Flynn Rider, Kaksin karkuteillä)

-Täti kieltäytynyt rakastamasta häntä lapsena (Jane Eyre, Kotiopettajattaren romaani)

-Lupaus, että hänestä tulisi kuningas ilman että hänen täytyy tehdä mitään sen eteen (Thor Odininpoika, Thor)

-[ei kerrottu] (Salama McQueen, Autot)

-Tieto, mitä tapahtuu hyljeksityille leluille (Woody, Toy Story)

-Köyhänä ja halveksittuna kasvaminen, orpoutuminen, kadulle joutuminen (P. T. Barnum, The Greatest Showman)

-Matiaksen lellittely ja vahva ote Ronjan elämään (Ronja, Ronja Ryövärintytär)

-[ei kerrottu] (Alan Grant, Jurassic Park)

Kysymyksiä omaa tarinaasi varten

1. Miksi hahmosi uskoo harhaluuloonsa?

2. Onko hänen menneisyydessään tapahtuma, joka on traumatisoinut hänet?

3. Jos ei, onko ensimmäisessä näytöksessä tällainen tapahtuma?

4. Miksi hahmo takertuu harhaluuloonsa?

5. Miten hän hyötyisi totuuden oppimisesta?

6. Miten "iso" hahmosi haamu on? Jos tekisit siitä isomman, johtaisiko se vahvempaan kaareen?

7. Milloin paljastat hahmosi haamun? Heti alussa? Vai pala palalta?

8. Tarvitseeko sinun paljastaa haamua? Toimisiko tarina paremmin, jos sitä ei kerrota?

Hahmokaari lähtee liikkeelle haamusta, vaikka alkua ei tarinassa paljastettaisikaan. Kun alku on selvillä, on paljon helpompi suunnistaa loppua kohti.

-mariidah

Lähteet

Creating Stunning Character Arcs, Pt. 4: Your Character's Ghost - Helping Writers Become Authors

22 Steps (II): Ghost and Story World, John Truby, The Anatomy of Story | by pirangy | Medium

Understanding Character Wounds: A List Of Common Themes - WRITERS HELPING WRITERS®

Brainstorming the Wound in Your Character's Backstory - Helping Writers Become Authors

Character Wounds: Building Character Backstory (lifesproductions.com)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lista täytesanoista

Kustannussopimus!

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?