Hahmokaaret osa 2: Harhaluulo

 Tässä postauksessa aloitamme varsinaisen työn hahmokaarien kanssa. Nyt aluksi keskitymme siis positiiviseen hahmokaareen.

Myös muilla hahmoilla kuin päähenkilöllä voi olla (ja pitäisikin olla) hahmokaari, mutta näissä vinkeissä ajattelen usein asioita päähenkilön vinkkelistä. Silti suurin osa vinkeistä pätee myös sivuhahmoihin. Toki kaikilla sivuhahmoilla ei tarvitse olla tällaista kokonaista, tarkkaan mietittyä hahmokaarta, mutta joillakin heistä voi hyvinkin olla. Nekin voivat vaikuttaa juonen kulkuun ja liittyä tarinan rakenteeseen, mutta eniten tarinaan vaikuttavat tärkeimpien hahmojen kaaret.

Ensin meidän pitää tietää muutama perusasia hahmosta, jolle hahmokaarta luomme. Aloitetaan valheesta (lie), jota hahmo kertoo itselleen. Tälle termille on useita eri vaihtoehtoja, kuten harhaluulo (misbelief), kohtalokas vika (fatal flaw) tai ihan vain hahmovika (character flaw). K. M. Weiland puhuu valheesta, mutta koska itse olen aiemmissa postauksissa puhunut harhaluulosta ja se on mielestäni kuvaavampi, käytän sitä.

Positiivisesta hahmokaaresta

Oletko koskaan halunnut muuttua? Elää terveellisemmin, olla ystävällisempi, ahkerampi, luovempi, elää enemmän hetkessä? Se on vaikeaa. Muutos on vaikeaa.

Aika usein ihmiset inhoavat muutosta ja välttelevät sitä. Tai tekevät vain pintapuolisia muutoksia, sillä todelliseen muutokseen he eivät ole valmiita. Se tarkoittaisi, että meidän pitäisi muuttaa sisintämme, joitakin ydinajatuksia ja -asenteita, jotka ovat tähän mennessä toimineet ihan kohtuullisen hyvin.

Myös hahmot välttelevät muutosta. He takertuvat vanhaan kaksin käsin, vaikka se ei enää toimisikaan. Ja se on hyvä asia! Siitä seuraa konfliktia.

Lainaan tähän K. M. Weilandin lainaaman Stanley Williamsin lausahduksen The Moral Premise -kirjasta (vapaasti suomennettuna):

Hyvä tapa tarkastella elokuvien tarinoita, kuten Die Hardia tai Rakkautta vain, on ajatella näkyvää tarinaa metaforana näkymättömälle tarinalle.

Eli juonessa on loppujen lopuksi kyse hahmosi/hahmojesi sisäisestä matkasta, vaikka aina ei siltä heti vaikuttaisi. Päähenkilösi haluaa jotakin, mutta jotkin asiat estävät häntä saamasta sitä.

Positiivinen hahmokaari on yksinkertaisimmillaan sitä, että hahmosi tajuaa, että syy, miksi hän ei saa haluamaansa on joko se, että hän haluaa väärää asiaa, tai se, että hänen keinonsa sen saavuttamiseen ovat väärät.

Yksi isoimpia virheitä on erottaa hahmon halu ja siihen liittyvä ongelmat (eli hahmokaari) varsinaisesta juonesta. Silloin hahmolla ei ole mitään pelissä. Tätä joskus yritetään korjailla kömpelösti pakottamalla yhteys. Se yleensä näkyy katsojalle helposti, tai vaikka hän ei osaisi kiinnittää asiaan huomiota, hän moittii tarinaa tylsäksi, pinnalliseksi tai epäloogiseksi.

Tästä esimerkki mielestäni on Iron Man 3, jossa päähenkilöllä ja varsinaisilla tapahtumilla, etenkin juonipisteitä ja rakennetta tarkastellen, on hyvin vähän tekemistä keskenään. Suurimman osan aikaa Tony ei edes ole läsnä siellä, missä tapahtuu. Itse asiassa loppuratkaisukin on sivuhahmon ansiota (vaikkakin ihan huipun, olisipa hän ollut selkeästi päähenkilö!).

Harhaluulo, jonka hahmosi uskoo

Jotta hahmosi voi muuttua, hänellä täytyy olla jokin ongelma. Eikä se voi olla pelkästään ulkoinen ongelma, vaan hän kantaa sisällään jotakin, mikä estää häntä olemasta onnellinen. Joskus maailma hänen ympärillään on hyvä, joskus kamala, mutta hänen uskomansa valhe vaanii aina taustalla.

Harhaluulo on valhe, johon hahmo uskoo, ja se usein koskee hahmoa itseään tai maailmaa, jossa hän elää tai molempia. Se estää häntä saavuttamasta tavoitettaan.

Joskus harhaluulo on voinut tähän asti olla hahmosi vahvuus, asia, mikä on auttanut häntä selviytymään. Tarinan edetessä siitä kuitenkin tulee hänen akilleenkantapäänsä. Tällaisessa tilanteessa on helppo ymmärtää, miksi hän takertuu siihen niin tiukasti.

Usein hahmosi ei edes tajua, että hänellä on ongelma. Hänellä voi olla aavistus harhaluulosta tai sitten hän ei ole edes tajunnut sitä tai pitää sitä juurikin vahvuutena. Hän voi olla jopa täysin tyytyväinen tilanteeseensa, mutta vasta kun käynnistävä tapahtuma (inciting event) tai ensimmäinen juonipiste myllää hänen maailmaansa, hänen on alettava herätä.

Mikä harhaluulo on?

Harhaluulo on tietty uskomus, joka pitäisi olla mahdollista kertoa yhdellä lauseella, mutta joskus siinä voi olla kerroksia. Esimerkiksi Jane Eyren harhaluulo on, että hän ei ole rakkauden arvoinen, mutta että hän voi ansaita rakkautta, jos hän antaa itsensä toisten palvelukseen ja vallan alle, sekä konkreettisesti että henkisesti.

Joskus harhaluulo on harhaluulo vain hahmolle, sen ei tarvitse siis sivuta mitään yleismaailmallista totuutta, johon sinä uskot. Esimerkiksi "En halua lapsia, koska minusta ei tulisi hyvää äitiä" voi jollekulle olla harhaluulo ja toiselle tarkkanäköinen totuus.

Kuinka selvität harhaluulon?

Tutki sitä, mitä jo tiedät tarinastasi. Joskus harhaluulo löytyy pääkonfliktista, siitä mitä hahmo haluaa ja mitä hän tarvitsee (näistä myöhemmin lisää). Mieti myös hahmoasi ja hänen tekojaan ja reaktioitaan. Usein harhaluulo aiheuttaa hahmossa tunteita, kuten:

-pelko

-henkinen kipu tai suru

-vaikeus antaa anteeksi

-syyllisyys

-häpeää jostakin, mitä on tehnyt tai kohdannut

Tai sitten se voi johtaa siihen, että hahmollasi on jokin kammottava salaisuus. 

Yleensä harhaluuloa ei tarvitse keksimällä keksiä, vaan sen alku on jo jossakin. Joskus se syntyy juonesta tai löytyy hahmon menneisyydestä.

Ylläolevat siis eivät itsessään ole harhaluulo, vaan sen aiheuttamia vaikutuksia. Hahmo voi olla tietoinen näistä tunteista, vaikka ei tajuaisikaan itse harhaluuloa. Hän mielellään karistaisi ne, mutta ei pysty luopumaan perustavanlaatuisesta harhaluulostaan ja saattaa siksi pyrkiä käsittelemään tunteita vääränlaisin keinoin.

Jos olet kirjoittaja, joka tykkää lähestyä tarinaa teeman kautta, voit lähteä siitäkin liikkeelle. Mieti, mistä totuudesta haluat kirjoittaa, mitä haluat kertoa maailmalle, "huutaa katoilta". Mikä on tämän vastakohta? Siinä sinulla on jo valhe/harhaluulo hahmoa varten. Voit myös käännellä eri puolia teemasta esiin, luoda erilaisia valheita ja totuuksia ja jakaa ne hahmoillesi, jolloin he esittelevät tarinassa teeman eri puolia ja näin ollen vahvistavat sitä.

Tapausesimerkit

Ylpeys ja ennakkoluulo: Elizabethilla voisi tulkita olevan useampikin harhaluulo, kuten "ensivaikutelman perusteella voi muodostaa käsityksen ihmisestä" tai "olen hyvä lukemaan ihmisiä", mutta keskitytään tässä sellaiseen kuin: "Rikkaus tekee ihmisistä ylpeitä ja/tai typeriä, ihmisiä, joiden kanssa en välitä olla tekemisissä".

Liikkuva linna: Sophien harhaluulo elokuvassa on, että hän on mitätön eikä ansaitse rakkautta, koska ei ole kaunis. Päätin nyt ottaa esimerkiksi elokuvan, sillä siinä mielestäni hahmokaari ja juonipisteet pelaavat selkeämmin yhteen (plus minulla ei ole ulkomailla kirjaa, jota voisi tutkia). Pidän kuitenkin itse enemmän kirjan harhaluulosta: "koska olen vanhin tytär (ja elän satumaailmassa), minua ei ole tarkoitettu seikkailuihin tai rakkauteen" eli "ulkoiset puitteet/asema johon olen syntynyt määrittää arvoni ja elämäni suunnan". 

Side note teemoista: Rakastan sekä Liikkuva linna -kirjaa että elokuvaa, vaikka ne ovatkin hyvin erilaiset keskenään sekä hahmoiltaan että juoneltaan (kannattaa siis lukea kirja, jos et ole vielä tehnyt sitä!). Elokuvassakin on kauneus/rakkaus aiheen lisäksi monta teemaa, joita voisi tarkastella, kuten aikuistuminen, pasifismi vs aggressio, ystävällisyyden voima, negatiivisuuden kääntäminen positiivisuudeksi, kohtalon ottaminen omiin käsiin, velvollisuudet vs omat halut. Etenkin tuo aikuistuminen on mielenkiintoinen teema, kun Sophie selvästi pelkää sitä ja saakin mahdollisuuden skipata koko elämänvaiheen, kun taas Howl on kirjaimellisesti antanut sydämensä lapsena pois ja jäädyttänyt oman emotionaalisen kasvunsa. En voi hehkuttaa näitä kahta tarinaa tarpeeksi!

Lisää esimerkkejä harhaluulosta

-Ainoa, joka välittää minusta, olen minä itse (Flynn Rider, Kaksin karkuteillä)

-Ainoa keino saada rakkautta on palveluksen ja toisen auttamisen kautta (Jane Eyre, Kotiopettajattaren romaani)

-Voimakkuus tekee hallitsijan (Thor Odininpoika, Thor)

-Elämä on yhden miehen show(Salama McQueen, Autot)

-Ainoa arvoni on se, että olen lemppari (Woody, Toy Story)

-Vauraus ja paikka yläluokassa ovat ainoa keino tarjota perheelleni hyvä elämä (P. T. Barnum, The Greatest Showman)

-Minun isäni on aina oikeassa (Ronja, Ronja Ryövärintytär)

-Lapset eivät ole huolehtimiseni arvoisia (Alan Grant, Jurassic Park)

Kysymyksiä omaa tarinaasi varten

1. Mikä harhaluulo hahmollasi on itsestään tai maailmasta?

2. Mitä häneltä puuttuu emotionaalisesti tai henkisesti sen takia?

3. Kuinka hahmon sisäinen valhe heijastuu hänen ulkoiseen maailmaansa?

4. Tekee valhe hahmon elämän jo onnettomaksi tarinan alkaessa? Miten?

5. Jos ei, saako käynnistävä tapahtuma tai juonipiste 1 hänen olonsa epämukavaksi valheen kanssa?

6. Millaisia oireita valhe aiheuttaa hahmollesi?

7. Mikä on totuus (ajatus elämästä tai maailmasta), jonka haluat jakaa maailmalle?

8. Mikä on tuon totuuden vastakohta?

Harhaluulo on hahmokaaren perusta. Kun tiedät, mikä hänen elämässään on vialla, on helpompi päätellä, kuinka korjata se.

-mariidah

Lähteet:

Creating Stunning Character Arcs, Pt. 2: The Lie Your Character Believes - Helping Writers Become Authors

How to Find Your Character's MISBELIEF (or Fatal Flaw) - YouTube

(20) How to Find Your Character's Misbelief - YouTube

Become a Story Genius: How Your Character's Misbelief Drives The Plot - WRITERS HELPING WRITERS®

2 Different Types of the Lie Your Character Believes - Helping Writers Become Authors

The Lie Your Character Believes (authorlkhill.com)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lista täytesanoista

Kustannussopimus!

Miten lähetät käsikirjoituksen kustantamoihin?