Editointisuunnitelma-pohja
Editointiprosessini muuttuu koko ajan, mutta samat elementit yleensä pysyvät mukana. Jokin aika sitten laitoin vähän ylös jonkinlaista kaavaa, jonka mukaan yleensä etenen. Siitä on nyt hyötyä, kun editoin kakkoskirjani ensimmäistä versiota. Tässä sama kaava teillekin!
Huom, tämä on vain minun oma kaavani, jota sovellan ja josta poikkean usein itsekin, jos se ei palvele ko. käsistä. Testaa mikä sopii sinulle! Ja kommentoi ihmeessä, miten itse lähestyt editoimista, olisi kiva kuulla ja oppia uutta!
EDITOINTISUUNNITELMA POHJA
Tauko 1-? kk
1.KIERROS (”ISOT LINJAT”):
Läpiluku ”kuin lukija”, enintään toiseen tiedostoon lyhyitä
kommentteja isoista linjoista, ei typojen tms pikkujuttujen editointia, ei
kosketa vielä käsistiedostoon.
Lopuksi ylös kaikki ajatukset (mutta etenkin juoneen,
hahmoihin, isoihin linjoihin liittyvät).
Kohtausluettelon tekeminen: jokainen luku ja sen kohtaukset.
Jos on iso, sekava massa tekstiä, tämän avulla voi laittaa sitä ensin
järjestykseen.
Editointisuunnitelman tekeminen, mihin asioihin keskitytään
tällä kierroksella (yleensä juoni ja hahmot ja mitä tahansa näiden editoimiseen
liittyykin – esim tarvittavaa maailmanrakennusta tms, mutta ei mitään muita
ylimääräisiä koukeroita. Teemalle on hyvä suoda pari ajatusta, jos sellainen on
jo selvillä tai nousee tekstistä nyt, miten voi hyödyntää isojen linjojen
editoinnissa, mutta ei vielä liikaa stressiä. Mieti isoimmat ongelmat ja
brainstormaa ratkaisut niihin).
Myös mitä poistetaan, mikä on turhaa, ja poistettujen
pätkien tiedosto valmiiksi – älä poista mitään (isompaa pätkää ainakaan)
kokonaan.
Kun editointisuunnitelma on tarpeeksi selvä, lähdetään kohta
kohdalta toteuttamaan sitä. Yleensä tässä kohtaa yksi asia kerrallaan, eikä
yksi luku kerrallaan, vaan poukkoillaan käsiksessä edestakaisin.
Hahmokuvaukset voi olla hyödyllistä päivittää ajan tasalle ja
tarkemmiksi. Kaikista tärkeintä tällä kierroksella on saada hahmoista kunnon ote ja hioa tarina heidän näkökulmastaan.
Tässä kohtaa käsikirjoitus joko ensimmäisille koelukijoille
tai sitten toistetaan ykköskierros vielä uudelleen tauon jälkeen. Huom:
Koelukijoiden ohjeistus – olet editoinut vasta isot linjat ja haluat palautetta
niistä, et oikolukemista tai huomauttelua esim. kielen tason jutuista! Voit
halutessasi kirjoittaa kysymyksiä koelukijoille.
-tauko 1-2 kk?
2.KIERROS (”KOELUKIJAT”)
Tarvittaessa luetaan taas käsikirjoitus läpi kuin olisi yksi
koelukijoista, suositeltavaa etenkin jos isoja muutoksia edellisellä
kierroksella.
Kohtausluettelon päivitys.
Käydään koelukijoiden palaute läpi ja kirjataan siitä
pointit ylös neutraalilla tavalla.
Omien muistiinpanojen (uudesta lukemisesta/ed. kierrokselta
jääneistä) ja koelukijoiden palautteen perusteella työstetään järjestelmällinen
editointisuunnitelma tälle kierrokselle, esim. yläotsikoiden alle samaan
kategoriaan menevät kommentit (esim. päähenkilön hahmokaari tai
huipentumakohtauksen jännite).
Keskitytään edelleen isoihin linjoihin, kuten juoneen ja
hahmoihin. Tässä kohtaa myös erityistä huomiota jännitteeseen ja hahmokaarien
toimivuuteen. Korjataan maailman epäuskottavuuksia ja juoniaukkoja. Isot linjat
mahdollisimman hyvin kuntoon.
Tarkastellaan teemaa. Mikä tai mitkä ovat tarinan teemat?
Miten päähenkilön sisäinen koflikti ja pääjuonen konflikti sekä antagonisti
heijastelevat tätä teemaa? Miten sivuhahmot ja sivujuonet tukevat tätä teemaa?
Saisiko sitä kirkastettua tai tutkittua joistain toisista näkökulmista?
-tauko esim 1 kk, mahdollisesti välissä vielä uusille
koelukijoille ja 2.kierroksen toisto (voi samalla siirtyä sitten kyllä myös jo
3.kierroksen asioihin, mutta etenkin jos isoja muutoksia, toinen check-up
isojen linjojen osalta voi olla tarpeen – itse yleensä hyödynnän koelukijoita
aina kahdessa aallossa, mutta vähän riippuu omista fiiliksistä tuleeko toinen
jo tässä kohtaa vai seuraavan vaiheen jälkeen)
3.KIERROS (”LUVUT JA KOHTAUKSET”)
Jos aiemmalta kierrokselta on jäänyt hautumaan asioita,
kuten kommentteja joihin ei vielä ole voinut käydä käsiksi, tai on saanut uutta
palautetta, vielä alussa isojen linjojen kuntoon laittamista.
Päivitetään kohtausluettelo (tai voi tehdä myös sitä mukaa
kun editoi – jo kohtausten selkeä tunnistaminen ja rakenteen hahmottaminen
auttaa tätä kierrosta, jos tätä ennen kohtausluettelo lähinnä ollut itselle
sisällysluettelo oikean kohdan löytämiseen).
Sitten lähdetään lukujen tasolla editoimaan: Luetaan yksi
luku kerrallaan läpi ja kirjataan ylös kommentteja siitä. Nyt kiinnitetään
huomiota luvun jännitteeseen, pituuksiin, muutokseen ja tarpeeseen. Sama
jokaisen kohtauksen kohdalla. Jaetaan tai yhdistetään lukuja tarvittaessa.
Kohtausten tunnekaaret: Mitkä ovat kohtausten päähenkilöiden
tunnekaaret, siirtymä ensimmäisestä tunteesta toiseen. Mitä tunteita
sivuhahmoilla/sivusta katsojilla. Mitä vaiheita tunnekaaressa on, onko
riittävästi vuoristorataa? Mitä kenelläkin hahmolla on pelissä, mikä kenenkin
hahmon motivaatio/halu kohtauksessa on? Miten tarina etenee kohtauksessa
(jokaisen kohtauksen on edistettävä tarinaa jollakin tapaa!)?
Tarkastellaan jokaista kohtausta siis siten, että onko
riittävästi jännitettä ja palveleeko tarinaa. Tarkastellaan myös kohtausten
linkittymistä, miten johtaa seuraavaan kohtaukseen, mitä hahmot tuovat mukanaan
edellisestä. Scenes&sequels. Expectations vs reality. Emotinal dynamic
change. Onko kohtaus paras mahdollinen versio itsestään? Jos on juttelukohtaus
pöydän ääressä, olisiko parempi että hahmot tekisivät samalla jotain,
tarvitseeko kohtaus liikettä? Tai saisiko ujutettua asetuksia tulevasta tai
esim maailmanrakennusta tai opetustilanteen keskustelun lomaan -> useampia
tarkoituksia tarinan kannalta yhteen kohtaukseen? Jos toisaalta sekava ja
liikaa asiaa, voiko jotain poistaa, siirtää toiseen kohtaukseen (tai kirjoittaa
ihan uuden sitä varten).
Siirtymät: onko turhia siirtymiä, jotka tekevät tekstistä
raskasta, voisiko leikata suoraan kohtauksesta toiseen?
Lukujen/kohtausten aloitukset ja lopetukset: eiväthän veny
liikaa? Alkaako liian aikaisin, venyykö herkkukohdan jälkeen? Mitä jos
lopettaisikin aiemmin, siihen dramaattiseen kohtaan tai vastaavasti aloittaisi
myöhemmin? Imaiseeko alku suoraan kohtaukseen, voisiko esim lisätä jonkin
hahmon havainnon joka veisi lukijan suoraan hetkeen, ja vasta sitten zoomata
ulospäin ja esim kertoa mitä kohtausten välissä on tapahtunut.
Etenkin ensimmäiset luvut priimakuntoon!!!
-tarvittaessa tauko, mutta jos jaksaa, voi hypätä myös
suoraan 4.kierrokselle.
4.KIERROS (”KIELI JA KERRONTA”)
Lähdetään lukemaan käsikirjoitusta läpi. Ääneen lukeminen
voi auttaa. Sopivan pienissä paloissa, luku kerrallaan että jaksaminen pysyy
yllä eikä editointisilmä väsy.
Kiinnitetään huomiota etenkin show don't tell, kuvailut,
dialogi ja sen alateksti, ylipitkät virkkeet ja kappaleet, toisto, kuvailut.
Totta kai lukiessa aina pysähdytään korjaamaan jos huomaa
juoniaukkoja tai isommissa asioissa vielä jotakin.
Hahmojen omien äänten miettiminen, etenkin jos monta
näkökulmahahmoa, mutta myös dialogin kannalta. Dialogisanakirjat.
Tämän kierroksen voi halutessaan toistaa, esim. ensin vähän
suurpiirteisemmin ja nopeammin edeten, sitten vielä luku/kohtaus kerrallaan
ääneen lukien tai lukuavustajaa hyödyntäen, oikein pysähtyen sanojen eteen
rauhassa.
Myös sellaisia asioita mietitään kuin rytmi, aikamuodot
etenkin takaumissa, symboliikka, erilaiset kerronnalliset ratkaisut (esim
lyhyet lauseet toimintakohtauksissa jne). Kerronnan rikastaminen, kielikuvien, kuvauksien ym. puskeminen mahdollisimman hyväksi, ei köykäisiä lauseita tai kliseisiä sanavalintoja.
-halutessa tässä kohtaa tai seuraavan kierroksen jälkeen
vielä 1-2 koelukijaa, mutta heidän ohjeistaminen on tärkeää: haluaako
kommentteja vain kielen tason jutuista vai myös isoista linjoista -> tällöin
pitää olla valmis menemään takaisin niitä editoimaan. Tosin pitää muistaa että koelukijoiden
palaute on aina vain yhden tyypin mielipiteitä, että jos joku nyt sanookin että
ei pidä päähenkilöstä vaikka aiemmin kukaan muu ei ole siitä kommentoinut
negatiivista, kannattaa vakavasti harkita että kuunteleeko neuvoa vai ei. Toki
jokainen kommentti kannattaa rauhallisesti pohtia läpi. Toki isojen linjojen
kommentit tässä kohtaa voi ottaa myös ylös sitä varten, että jos
kustantamokierros ei onnistu, ja aikoo sen jälkeen muokata kirjan erilaiseen
muotoon uutta kierrosta varten.
5.KIERROS (”HIOMINEN”)
-kielen pikkujuttujen hiominen: maneerit, täytesanat,
filtterisanat, toisto, typot, pilkut
-asettelu: marginaalit, sisennykset, fontti, riviväli jne
-työnimi! Viimeistään tässä kohtaa se tarkka miettiminen,
jos ei ole jo sopivaa valmiina. Listaa vaihtoehdot, valitse paras, mutta älä
stressaa liikaa
-saatekirjeen kirjoitus
-suunnitelma kustantamokierrosta varten: mihin lähetetään ja
milloin, kuka julkaisee tämän tyyppistä kirjallisuutta, jokaisen kustantamon
ohjeiden läpikäynti huolellisesti.. Ehkä taulukko minne lähetetty ja minä
päivänä ja johon voi merkata vastaukset ja niiden päivämäärät.
-ensimmäisen luvun lukeminen vielä kerran ääneen, se (ja
mahdollisesti sitä seuraavat, esim 50 ensimmäistä sivua) priimakuntoon, ei
typoja, jännitteinen aloitus jne. Sanoita itsellesi, mikä alussa koukuttaa
lukijan jatkamaan, mihin kysymykseen hän tarvitsee vastauksen (tämä siis olisi
pitänyt laittaa kuntoon jo viimeistään 3.kierroksella, mutta nyt vielä
tuoreemmin silmin asian varmistus! Tarvittaessa joku uusi koelukija vielä
antamaan kommentteja ja oikolukemaan ekat 50 sivua)
Parin päivän – viikon tauko. Sen aikana juhlan järjestely,
olipa isompi juttu tai oma pieni juhlahetki: esim kakkupalan
leipominen/ostaminen, jotain kuohuvaa tai vaikka herkkukaakao, tai uuden kirjan
ja kynttilän ostaminen, tai leffaillan järkkääminen kavereiden kanssa – mikä
tahansa palkinto sinulle juuri nyt toimiikin.
Mahdollisesti myös sen suunnittelu mitä teet seuraavaksi.
Mikä idea kutkuttelee paperille pääsyä? Vai onko aika keskittyä muuhun kuin
kirjoitushommiin? Kannattaa jo alkaa henkisesti varautua irti päästämiseen ja yrittää hetki ajatella ihan muita juttuja.
Saatekirjeen hiominen ja oikoluku – pyydä joku läheinen
vielä oikolukemaan!
Ensimmäisen luvun lukeminen vielä kerran läpi, mieli tekee
kuitenkin ja parempi tehdä se ennen lähettämistä kuin sen jälkeen, siellä on
aina se joku typo joka sitten harmittaa.
Fiilistely – olet antanut kaikkesi ja nyt on aika ottaa
seuraava askel ja sitten siirtyä eteenpäin ja yrittää parhaansa mukaan unohtaa
käsis joksikin aikaa. Lue halutessasi lempikohtasi vaikka vielä kerran läpi, ei
editointisilmällä vaan nautiskelusilmällä. Tee ehkä ”yhteenveto” harjoitus.
Noudata kustantamoiden ohjeita tarkasti, tarkista että
liitetiedostot ovat kaikki mukana ja lähetä käsis.
Kirjoita seuraava ja toista.
Kommentit
Lähetä kommentti